Tuesday, 8 November 2011

Gulai Ikan Kering Tulang Ikan Kurau


Mmm.. Mengancam tak Gulai Ikan Kering ala Mamee Tanjung ni? hehee.. Mr Haseben suka sgt.. sampai cakap, "Nape takleh benti makan nih?".. Hingga menjilat jari.. Bonda terchinta pon suka sangat.. Siap pesan, jgn habiskan naa.. besok mak nak makan lagi.. hehee.. ibuku iteww. sayang Mak sangat2.. Memang Mak laa yang ajaq masak Gulai ikan keghin ni dulu kann.. bila mak sendiri yg cakap sedap, Saya sebagai anak muridnya rasa teramatlah seghonoknyaa.. ;D


BAHAN BAHAN :
500 gm tulang Ikan Kurau (ikan lain pon boleh jugak klu suka)
3 sudu besar rempah kari ikan (klu blh dpt rempah kari utk ikan kering lg bagus)
1 biji bawang besar, 2 ulas bwg merah, 2 ulas bawang putih (ditumbuk atau diblend)
200 ml santan kotak (klu guna santan segar lg sdp, saya mls nk gi kedai, guna santan kotak 'Ayam' brand jer)
500 ml air (boleh adjust ikut tahap kepekatan citarasa masing masing.. saya suka yang sedang2 ajer)
3/4 cawan minyak (utk tumis darat)
Garam secukup rasa (jika perlu)
Sedikit perahan air asam jawa (klu guna nenas dlm gulai, tkyah buh air asam)

Sayur sayuran boleh guna terung, kacang panjang, cili hijau atau apa saja pilihan hati.. Guna nenas pon sedap jugak, cuma klu bubuh nenas, nenas tu kenalah potong, rebus sekejap, buang airnya dan toskan supaya tak masam sgt kuah tu nanti dan supaya tak pecah minyak gulai kita nanti.. Klu mak saya, suka sgt buh keledek sikit..

CARANYA :
Rendam dulu ikan kering tu dalam air garam utk kurangkan atau hilangkan sedikit garam pada ikan tu.. Rendam air 'Garam' utk kurangkan masin?? pelek kan bunyinyer.. tp itulah petua dan teknik ibu saya.. mmg dari dulu, kini dan selamanya.. Kemudian, bersihkan ikan kering tu n toskan..
Sediakan periuk yg bersesuaian, masukkan rempah kari, air dlm 3 cawan, bawang yg ditumbuk tadi dan masak sebentar supaya hilang bau rempah tu. Bila dah hilang bau rempah, masukkan ikan kering, air asam jawa dan masak sekejap dlm 5 min camtu. Kemudian masukkan pula santan dan air. Setelah menggelegak, kecilkan api.

PENTING : Jgn masukkan GARAM dulu. Rasa dulu, sebab kengkadang ikan tu masih ada masin dia. Klu tk perlu, tkpayah bubuh lagi. Saya biasanya biar dulu, bila dh nak makan baru rasa garam dia balik, sebab kengkadang gulai tu akan jd masin bila lg lama. Garam dr ikan tu keluar bila terendam dlm gulai tu..

Sambil tu, kita boleh sediakan kuali utk buat tumis darat. Tumis darat ni, kita goreng atau tumis bawang merah (dlm 6-8 ulas), bwg putih (2 ulas yg kecil), sedikit daun kari, sedikit halba, biji sawi n jintan putih. Sukatan minyak dia lebih kurang cam kita nak menumis tu.. dlm 3/4 cawan camtu.. Bila dah garing, berwarna coklat keemasan tu, tuangkan terus ke dalam gulai kita tadi dan tutup periuk tu, supaya aroma yg harum tu tak keluar dan matikan api.

Oppss.. lupa pulak.. sayur sayran tadi, boleh di masukkan sebelum kita tuangkan bahan tumis darat tadi. Klu terung tu saya suka goreng dulu sikit, lagi sedap dan cantek sikit rupanya. Setelah beberapa minit, bolehlaa bukak periuk tu dan kacau rata bahan yg kita tumis darat tadi.. Mmm.. bau dia mmg harum sungguh.. Terbau bau pulak nih.. hehee.. :P

~~Selamat Mencuba~~

4 comments:

Anonymous said...

Yohoooooo resipi mesti cuba. Gerent buat esok punya. Tq Senyum Sokmo

Norshila Abd Rahman said...

nanti jgn lupa tag saya yer.. :)

Anonymous said...

Dah buat dah memang sedap dan ramai kawan kata nak mencuba resipi ni. Thums up. Senyum Sokmo

Norshila Abd Rahman said...

tenkiu..