Monday, 26 November 2012

TORTILLA AYAM PANGGANG



ASSALAMUALAIKUMMMM.. SELAMAT BERCUTI JUGA PADA YANG BERCUTI.. :)

"Ibuuuu!!.. Girl dah Gemokk".. Tetiba gitulah beh kurang bunyiknya dak Farrah mengaruq pada satu pagi sejurus turun dari mesin timbang. Mana tak gemok asyik makan jer. Kejap kejap ada jer yang digodeknya melayan perot dia yang tak benti benti lapar. Ibu dia yang asyik tumpang semangkok dua ni pon dah rasa kembang setaman dah ni. Adoyyaiii.. Kalau nak naik tu kemain cepat, pantang terlebeh sikit jer makan. Nak turunkan balik punyalaa seksa. Farrah pun dah risau sangat takut jadi cam ibu dia kot.. hehee.. Tu yang dia decided takmor makan nasi aritu. Terpaksalah fikirkan option lain. hmmm..




Seawal pagi Farrah dah kuarkan ayam. Roti Tortilla memang dah ada kat dapo tu. "Apa kata kita Grill jer ayam ni pastu makan ngan Tortilla ngan Salad".. kata nakdaro den tu. Bagus gak tu, idea yang menarik. Dia pun teruskanlah operasi membersih, memerap dan memanggang ayam tu. Saja saya biarkan dia buat, bila lagi nak belajar ke dapo kalau tak masa cuti sekolah ni. Bukannya susah sangat pun, lumur lumur ngan bahan bahan tu jap pastu sumbat jer masuk oven. Ibu dia hanya bagi verbal instruction jerlah.. Alhamdulillah bolehlah diharap dahh.. Kalau nak tau apa yang dilumur dek Farrah, jom nengok recipenya. Just guna apa yang ada kat dapo jer..




BAHAN BAHAN :

1 Ekor Ayam 
5 ulas Bawang Putih
1 sudu besar Lada Itam
1 susu besar Oregano
1 sudu besar Rosemary 
3 sudu besar Minyak Zaitun
1 sudu besar Sos Tiram
1 sudu besar Honey
1 biji Lemon ~~ ambil jusnya
Garam Secukupnya




Bersihkan ayam yang dikerat kepada 4 bahagian dan toskan. Tumbuk kasar lada hitam dan bawang putih. Gaul rata semua bahan dan lumurkan pada ayam. Tutupkan dengan Cling wrap atau masukkan dalam bekas bertutup dan perapkan sebentar dalam setengah jam dalam fridge.




Panaskan oven selama 10 minit. Keluarkan Ayam yang diperap tadi dan bakar selama lebih kurang sejam pada suhu 170C atau mengikut kapasiti oven memasing. Guna api atas bawah dan Sejukkan sebentar setelah masak.




Bila nak makan, potong isi ayam kecil kecil. Kemudian gaulkan dengan Salad dan Mayonis. Kemudian gulung dalam Tortilla dan sedia untuk dimakan. Tortilla tu saya beli jer kat pasaraya. Panaskan dulu sebentar di atas pan sebelum digulung. Senang kann.. Kalau selalu makan camni pun bagus gak kann.. Bolehlah ibu dia ni tumpang slim sekali ker.. hehehh.. Boleh ker?? Apa apa pon, Selamat Mencuba yer.. (",)






18 comments:

Rohah said...

menu diet ni kak...

Amie said...

ohhhh Sheila cayanggg wei... gambar2 masakanmu makin hari makin seksi wooo... ni yang buat orang jadi tergoda niiii...

Shiela said...

Rohah : betul tu.. :)

Amie : macehlaa cayang.. saya budak baru belajar.. main bedal jer.. :)

Anonymous said...

Salam kenal

tortilla tu tk di panaskn kejap atas pan ke?

kalau nk dia lebih pliable better panaskn kejap. tu cara org mexican makan rk silap sy.

roti ni mknan ruji masa sy belajar kt tx dulu

kc

Shiela said...

waalaikumsalam Anonymous.. betul tu.. panaskan kejap.. saya terlupa nak tulis.. sorry :)

zila norazila said...

slm syg kak shiela..x perr..lps nie dua brank akn slimm ok..en huby zila suka mkn cmne..dia kurg mkn nasi..yummyy.

Gee® said...

wow! bestnyaaa....

Shiela said...

Zila : anak mungkinlaa kot.. ibunya ni cam payah dah nak slim ni.. hehee..

Gee : best best.. :)

nur said...

yum yum...terliur tol nengok ayam tue...heee...dah jd folower u...n thanks for the durian crepe recipe, my sis bru je minta watkan...harap2 menjadi la nnti..hee..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda atau sebagai hadiah wat yg tersayang...

Evelyn Gemina said...

Resepi yang sihat & semestinya sedappp : )

Shiela said...

Nur : terima kasih kerana sudi jadi follower saya.. Selamat mencuba DC tu yer.. insyaallah nanti saya singgah yr blog.


Evelyn Gemina : Sedap jugak dear and most important is, it's healthy kann.. :)

Qasey Honey said...

slm syg kak Sheila...
wah sedapnya...menu diet yer ni..QH biase jugak buat..tp buh ayam panggang dlm tu xpenh..leh cuba ni..nyum2

Shiela said...

wsalam QH.. cubalah ngan ayam panggang, sedap yang.. :)

mama sara nur said...

menu utk kurus ye k.sheila, naklah try he he
nampk sedap tu

Kniedaz said...

sedapnya wrap tu...ayam tu kalau ratah begitu saja pun nampak sedap ya sis...(macamana nak kurus kalau ratah ayam..huhu)

Sue @ Nenie said...

Salam..Tortilla ..sedap buat kudapan dipetang hari...

ummiakid-lily said...

sedap ni...sesuai kalau nak mendietkan badan...tapi aii x diet. semua sapu kalau depan mata... :)

Shiela said...

mama sara nur : cuba jgn tak cuba.. :)

Kniedaz : huhuu.. tahlah.. belasah jerlah.. hehehh..

Sue @ Nenie : memang sedap..

ummiakid-lily : yerlah lily, sapu jerlah.. i ni penat diet dah, tak gak kurus.. hehee..