Wednesday, 16 November 2011

PENANG ASAM LAKSA



Mmm.. Punyalaa teringin nak makan 'PENANG ASAM LAKSA' ni semalam.. Tetiba laa pulak kann.. Semua pasal nampak teman mukabuku 'Senyum Sokmo' tu post gambar laksa lah.. Makanya, ujan ujan pon kuredah gak kuar pi carik bahan bahannya.. Memula ingat nak gi cari kat Pasar Besar, sekali baru teringat hari Selasa laa pulak rupanya.. Aiseyyhhmenn.. Ari Selasa Pasar Besar Seremban tutup.. sighhh... Terpaksalaa tukar haluan ke 'Mydin' pulak.. seb baek ada gak bahan kt situ walaupon daun kesum yg tinggal dah last copaque dahh.. jadilaa buat bau bau dan rasa sikit sikit kann.. :)




Yayyyy.. Semua dah ready.. Cuma tunggu Kekandaku jer yg tak sampai sampai lagi.. Perot dah keronchong nih.. Bau kuah Laksa tu pulak teramatlahhhh menggoncang jiwaku.. duhhh.. Sabar jelar tunggu kepulangan Si Dia kannn.. ;D

Tapi satu hal yang tak berapa syiokk bila buad Laksa ni kann.. Anak bertuahku Farrah tak suka makan Laksa, apapon jenis Laksa mmg dia langsung tak suka.. Siap ckp tuu.. "Ibu ni saja kan, saja jer nak bagi Gurl kurus"... Meahahahaa.. anakku iteww.. takkan sebab laksa sehari boleh kurus kowt.. hehee.. tapi demi menjaga hatiku selaku ibunya ini, dia makan gaklaa sikit walau kekerohan jelas terpancar di wajahnya.. :)



Ni pulak 'Perkakas' dia yg telah siap untuk dimakan bersama Laksa tu.. Bahan paling penting bagi saya Daun Salad, Timun, Bawang, Nenas, Telur Rebus, Daun Pudina, Limau Kasturi, Cili Merah n Cili Api..

KUAH LAKSA pulak saya buad cam ni.. ni CARA saya yang sempoi laa.. :)

Saya guna 1kg Ikan Tenggiri. Ikan Kembong atau Ikan Parang pon sedap gak.. Cuma saya malas nak pilih dan asingkan tulang tulang tu.. Tu laa pasal saya guna Ikan Tenggiri jer.. Sonang kojo den.. hehee.. Setelah dibasuh bersih ikan tu, saya rebus hingga masak bersama asam keping (dlm enam keping), garam dan sedikit daun kesum. Kemudian bila dah sejuk asingkan isi dan tulang. Blend isi ikan bersama air rebusan tadi. Tulang tulang tu pun diblend jugak dgn air rebusan tu, tapis dan ambil airnya.

Pastu blend pulak 2 biji bawang besar, 2 ulas bawang putih, 1 inci belacan dan sedikit ikan bilis. Ikan Bilis tu, Pembantu Rumah saya dr Thailand dulu yg bg tip nih.. mmg sedap selalu Laksa yg dia buad.. So, i pon follow laaa.. hehee.. Kemudian siapkan peiuk yg bersesuaian dan tumis dgn sedikitttt minyak. Setelah bawang2, ikan bilis n belacan tu sudah garing n naik bau, masukkan pula cili mesin dalam 6 sudu makan. Klu suka pedas, boleh tambah lagi cili mesin tu.. Adjustlah ikut selera memasing kayy.. Bila cili dah masak dan hilang bau cili tu, bolehlaa masukkan isi ikan yg telah diblend tadi bersama air rebusan tadi. Klu suka masam lagi, boleh tambah lg asam keping dlm kuah tu.. Masukkan juga Bunga Kantan dan sedikit Daun Kesum utk menaikkan lagi aroma dan rasa ASAM LAKSA tu.. Dan jgn lupa, Garam secukup rasa yer.. Masaklah dgn api perlahan supaya semua rasa Mesra dan Bertemu.. hehee.. LAKSA ni lagi LAMA, lagi Kababooommm... Cubalahh klu tak percaya.. ;D



4 comments:

Anonymous said...

mmm laksa yum yum. Thanks bagi tips tu. Nanti boleh cuba. Tq Senyum sokmo

rahel said...

waa...laksa penang lagiii...eii sedapnye kuah dia tu..

Nurul said...

Assalam, K Shila..
Thanks singgah dapur nurul... sedapppnya tgk laksa penang tu.. pekat kuahnya... :)

Norshila Abd Rahman said...

Wsalam Nurul.. akak mmg suka kuah tu pekat sikit.. baru laa ada kick kann.. hehee.. :)