Tuesday, 1 November 2011

Nasi Lemak Kukus + Rendang Ayam + Sambal Sotong REX.. Terbaekk..


Sambal Tumis Sotong dari Sotong tin cap REX.. ilham dari Kak Fauziah Abd Samad.. Terimakasih Kak Jee, sudi berkongsi info mengenai sotong ni. Memang sedap dan mudah untuk dihidangkan bersama Nasi Lemak Kukus saya. 

Dulu dok KL nak mkn Nasi Lemak kukus boleh gi Kg Baru.. tapi sekarang kenalaa buat sendiri.. Aritu nengok Kak Fauziah Abd Samad buat, saya dah takleh tahan kak.. tapi kerana sibuk sikit, arini baru terlaksana.. Tqvm again for the idea KakJee.. Pada sesiapa yang berminat nak tau cara saya masak Nasi Lemak Kukus ni, jom jom nengok resepinya.. :)



~~ BAHAN BAHAN ~~

4 cawan Beras ** Saya guna basmathi
200 ml Santan Kotak ** Ayam brand
5 cawan Air ** adjust ikut jenis beras yg diguna
2 ulas Bawang Putih ** hiris nipis
3 ulas Bawang Merah ** hiris nipis
1/2 biji Bawang Besar ** dihiris nipis
1 inci Halia ** dimayang halus
2 helai Daun Pandan ** disiat n disimpul
1 inci Halia ** diketuk
2 sudu kecil Garam atau secukup rasa
Sedikit Minyak utk menumis ** Saya guna Myk Jagung
Daun Pisang ** Jika ada

Caranya pulak sangat mudah. Beras tu dibasuh dan ditoskan. Kemudian satukan dengan santan, air, garam, daun pandan dan halia yang diketuk ke dalam peruik yang bersesuaian atau rice cooker. Sementara tu tumis bawang bawang yang dihiris dan halia yang dimayang tadi dengan sedikit minyak hingga agak agak layu. Ni memang cara saya buat nasi lemak. Suka cara camni sebab akan lebih wangi baunya. Kemudian tuang jer ke dalam periuk nasi dengan minyak tu sekali tadi dan masak. Sesekali dikacau supaya ia masak sekata. Bila sudah dalam tiga suku masak, agak kering jer air santan tu, pindahkan ke dalam kukusan yang telah dipanaskan. Sebaiknya dilapik kukusan tu dengan daun pisang, harum aroma daun pisang tu pada nasi lemak tu nanti. Kukus hingga nasi tu betul betul masak dan lembut. Setelah siap dimasak, boleh dihidangkan. Enak sekali dimakan panas panas gitew ya buk.. hehee.. Selamat Mencuba.. :)



Arini bateri Achik telebeh sudah.. Achik buat Rendang Ayam jugak.. utk makan bersama Nasi Lemak Kukus ngan Sambal Sotong.. Semua dah ready, tunggu Mr Aseben jer sampai nak ngapp.. :P



Nasi Lemak Kukus + Rendang Ayam + Sambal Sotong.. Atas permintaan anak dan suami arini buat lagi.. tapi tinggal masak dan kukus nasik jer, yang lain masih ada stock.. Bismillahhh.. Alhamdulillah syukur pada rezekimu Ya ALLAH..


2 comments:

Kak Noor said...

Nasi lemak kukus memang sedap. Dimakan pula semasa masih panas. Tapi tu le.... nak diet pun susah bila dah masak nasi kukus ni. Tak tahan...

Shiela said...

hehee.. betul sangat tu Kak Noor..