Tuesday 20 November 2012

CREPE PANDAN DURIAN & CREPE MANGGAKU RECIPE 7 JENIS TEPUNG.. MALATOPSS!!!



ASSALAMUALAIKUMMM.. Salam Sejahtera juga buat semua.. :)

DC DC DC.. Adoyaiii memang demam betoi dibuatnya. Dah naik pening saya ngan bau doyan ni. Seperti yang saya pernah cakap, saya dan keluarga memang kureng sikit ngan Durian Crepe tapi cam biasalah saya ni. Suka sangat mencuba sesuatu yang baru. Sebelum saya sudah mencuba yang mana CREPENYA tu menggunakan 4 jenis tepung. Sedap jugak resepi tu tapi bila saya dengar ada lagi resepi yang menggunakan 7 jenis Tepung saya pun mula mencari cari resepinya dan ingin sangat untuk mencubanya. Nak jugak tau dan rasa apa kelebihannya menggunakan tepung sebanyak itu yang pada mata kita hanyalah seperti lempeng jer rupanya kann..




Beberapa recipe Crepe ni saya dapat, dari 2 jenis tepung hinggalah yang 7 jenis tepung. Alhamdulillah ramai teman yang sudi berkongsi recipe mereka dan tak kurang juga yang saya terpaksa membayar untuk mendapatkan recipe itu. Demi semangat yang bersungguh untuk mencuba, itu semua tidak menjadi masalah tapi dalam banyak banyak recipe saya sgt teruja nak mencuba recipe yang menggunakan 7 jenis Tepung ni dulu. Apapun Syuqran Jazilan pada seorang sahabat alam maya saya REEN KHAN SHARIFF kerana sudi berkongsi recipe ini yang beliau dapat dari seorang teman lamanya. Moga kalian berdua dirahmati Allah dan dimurahkan lagi rezeki. Ameenn..




Bila saya teliti balik resepi yang saya dapat, ada bahan yang saya tak ada kat umah ni dan kalau nak dibeli pun cam alang alang jer pulak. Nak dipakai sikit jer. Jadi ada bahan yang saya tukar dan adjust mengikut apa yang saya ada dalam rumah. Contohnya kalau nengok dalam resepi ni nanti ada menggunakan Tepung Naik Sendiri. Saya buat jer sendiri tepung tu dengan sukatan 1 cawan Tepung Gandum + 1 1/2 sudu kecil Baking Powder + 1/4 sudu kecil Garam. Campurkan kesemua bahan tadi dan Ayak. Jadilah dah Tepung Naik Sendiri kita. Ada juga sukatan yang agak samar samar saya sudah sukat balik betul betul untuk kemudahan kengkawan mencuba nanti. Okaylah, jomlah kita nengok resepinya.




~~ BAHAN BAHAN ~~

3 sudu besar Tepung Hongkong
3 sudu besar Tepung Naik Sendiri
2 sudu besar Tepung Ubi Kayu
2 sudu besar Tepung Kastard
2 sudu besar Tepung Jagung
2 sudu besar Tepung Kentang
2 sudu besar Tepung Superfine
2 sudu besar Gula Icing
2 biji Telur ~~ buang talipusat 
1/2 tin Susu Cair
1 sudu kecil Garam Halus
3 sudu besar mentega yang dicairkan
2 cawan Air
3 helai Daun Pandan 
Sedikit Pewarna Hijau

* Utk MANGO CREPE saya guna sedikit Oren Emulco + Pewarna Kuning dan jika sukar untuk mendapatkan TEPUNG HONGKONG, boleh juga digantikan dengan TEPUNG PAU.




Blend kasar air bersama daun pandan dan tapiskan. Jangan blend sampai halus nanti terasa getah pandan. Kalau tak guna pandan, gantikan dengan 1 sudu teh Vanilla Essence yer. Bagi Crepe Mangga pula saya guna oren emulco dan sedikit pewarna kuning. Satukan semua bahan dan kacau hingga sebati menggunakan whisker, tapiskan adunan dan biarkan pada suhu bilik selama setengah jam. Kemudian, kacau rata dan bolehlah mula melenggang.




Panaskan sebentar non-stick pan yang bersesuaian menggunakan api yang paling perlahan. Masukkan adunan dan lenggangkan kuali supaya crepe tidak terlalu tebal atau terlalu nipis sehingga adunan likat dan biarkan hingga atasnya masak. Untuk memudahkan melenggang supaya cantik terbentuk bulat, pastikan pan tidak terlalu panas masa menuang adunan ke dalam pan. Tak perlu terbalikkan masa mengangkat. Crepe ini adalah seperti kuih dadar/kuih ketayap yang lembut. Bagi pan saya yang berukuran anggaran 20 cm saya cuma guna lebih kurang 1/4 cawan adunan jer. Ulangi hingga adunan tepung habis dan biarkan crepe sejuk sebentar. Bagi 1 adunan ni saya boleh dapat lebih kurang dalam 20 keping crepe. 




~~ FILLING ~~

Isi Durian / Mangga Secukupnya

Bahan A :
1 cawan Fresh Milk

Bahan B :
2 biji Kuning Telur
2 sudu besar Tepung Jagung
1/4 cawan Fresh Milk
2 sudu besar Gula Pasir
1 sudu kecil Vanilla Extract/Essence

Bahan C :
300 gm Non Dairy Whipping Cream

ATAU : 
Guna 300 gm Non Dairy Whipping Cream dipukul hingga kental




Bahan A dan B adalah untuk membuat Custard. Satukan semua Bahan B dan kacau sebati hingga tiada yang berkutil. Ketepikan. Panaskan Bahan A dengan kaedah double boiler hingga berbuih buih kecil kelilingnya. Masukkan Bahan B tadi dan kacau hingga pekat. Sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam fridge selama 3 jam sebelum digunakan.




Pukul Bahan C dan Custard (A+B) tadi hingga kental. Saya pukul lebih kurang 10 minit. Boleh juga mix sekali dengan 2 sudu besar isi durian jika suka. Untuk membalutnya, pastikan bahagian yang licin di sebelah bawah. Letakkan fresh cream diikuti dengan isi durian atau mangga tadi dan letakkan lagi fresh cream di atasnya. Lipat kiri kanan dan atas bawah menyerupai sebuah bantal chomel gitu. Sejukkan dalam fridge sebelum dihidangkan atau omputih cakap selalu tu, 'Serve Chilled'.. ;P




Pada pendapat dan selera sayalah, memang sedap juga recipe CREPE menggunakan 7 jenis tepung ni. Yang paling penting sangat mudah untuk menyediakannya, tak perlu nak guna timbang dan senang juga memasaknya. Tetapi terpulanglah pada citarasa memasing. Kena cubalah dulu yer.. Saya buat juga CREPE MANGGA, untuk saya laa.. hehee.. Tapi nampak gayanya yang filling mangga tu pulak lebih mendapat sambutan kat umah ni. 




NOTE : Ada bahan dan sukatan yang saya baru ubah untuk hasil yang lebih baik dan lebih mudah base on my experience. Harap maklum.


Yang ni tapau untuk Officemate hubby merasa.

AKHIR KATA DARI SAYA.. SELAMAT MENCUBA & SALAM CERIA.. 



54 comments:

Anna Alisya Confectionery said...

salam, terima kasih byk2 sbb sudi share resepi guna 7 jenis tepung nie..selama nie saya hanya jumpa resepi 5 jenis tepung jer..insyaAllah saya akan guna untuk buat crepes yg akan dtg...minta halal resepi yer...

Ayam said...

Salam...hehe demam crepe dah sekarang nie. Bagi saya lah...hehe ada satu resepi lagi yang gunakan sedikit tepung pulut (nie pun best juga) Apapun rasanya bila beberapa campuran tepung yg berlainan dapat menghasilkan satu gabungan crepe yang lincin,gebu dan sedap..haha. Insyallah nanti saya pun nak try resepi nie...menarik juga.

Unknown said...

teruja nk membuatnya....tQ kak sheila sbb sudi berkongsi resepi.....

Hajar said...

salam kenal..
teruja dgn resepi menggunakan 7 jenis tepung ni...kita ada resepi menggunakan 2 jenis tepung, 4 jenis tepung (dah cuba resepi yg ni tapi crepe tak licin sgt, maybe terlebih air...huhu) dan 5 jenis tepung...ni ada pulak 7 jenis tepung...t/kasih berkongsi ilmu...kita nak c & p resepi ni ye...tq

mama sara nur @ Cik Nor said...

assalam k.sheila
ambaoi memang deman DC ni he hee sama kak sy tak makan jg tp tingin nk try jg mana tau anak2 suker ke
byknya jenis tepung tu, yg lain ada kecuali tepung kentang camne ni hu hu kalu x letak ok tak k.sheila
kemas crepe nya, dah pas ni k.sheila
blh ambik order

Rohah said...

salam kak,
wah, dah gear 4 ke 5 akak melenggang crepe ni, saya gear satu pun belum lagi..hari ni cdg nak buat, postphone juga..

rahel said...

Wallawwey..menggoda sangat crepe pandan ni...

zila norazila said...

salam syg kak shiela..7 tpg tu kan..mesti rasanya lg sedap tue..zila x cuba lg ..try yg simple2 dulu kak h ehhee:) mangoo the best la;;

Irfa said...

gambarnya sgt mengancam jiwa
saya ada baca blog yg jual tepung utk buat kulit crepe ni

Qasey Honey said...

slm rindu Kak Shiela..
wah2...ni yg jelez ni...buat 2 jenis crepe tu...rajinnya...
nti QH nk cuba guna resepi ni pula..pmintaan mak nk DC la pula..huhu..tq

Shiela said...

Wsalam my darling Semua.. Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen.

Mama Sara Nur : kalau tak bubuh tepung kentang tu taklah salah tapi rasanya mungkin tak sama kot..

Zania.biz said...

sedap nye....ade beza ke rasa..klau byk jenis tepung ngn skit tepung ni...

Unknown said...

Thanks kak Sheila atas resepinya...sy mmg tercari2 sbb nk cuba buat....semoga kak Sheila bertambah rezeki & maju jaya...

Amie said...

Orang katalah kan Sheila... kalau guna sukatan atau bilangan ganjil, maka tersangat sedaplah hasilnya (ini Amie baca dalam majalah SAJI)... agaknya ada betulonya jugalah tu, guna 7 jenis tepung... rasanya tentulah berbaloi lazatnya!

Unknown said...

nak cuba buat la.tq coz kongsi resepi

Unknown said...

Thanks sheila sudi bagi resepi.nak tanyer tepung hongkong tu nak beli kat mana

Shiela said...

Rania : ameen.. selamat mencuba

Amie : ada gak dengar, mmg setahu saya tu petua org lelama juga.

Wan : sama sama dan selamat mencuba yer..

Rosesaliza : cari kat kedai bahan bakery

suria eney said...

Alhmdlilh...dlm trcr2 jnis dc yg mgunakn 5 n 7 jnis tpung ade jgk insan baek hti yg sudi share kt cni,tq 4 da rsepi smoga sntiasa dmrhkn rzki tuan empunya..assalam

suria eney said...

Dn stu lg nk tnya smua tpung dh ade cmer hong kong tue je yg ssh nk dpt kbnykn tmpt xjual sb ktnya mudah rosak xbleh dsmpn lma...bleh gnti ngn tpng ape tue?@xpyah ltak..jd x crepe yg sdap? Tq

Shiela said...

Suria eney : saya dapat recipe asal ni pulak guna tepung pau tapi saya tukar kepada tepung hongkong.. kalau nak tukar, maybe tepung superfine lah kot.. tapi kalau nak tahan lama, simpan tepung hongkong tu dalam fridge. itu yang saya buatlah. boleh buat kek lapis juga dengan tepung hongkong tu.

Florence said...

terima kasih kerana sanggup share resepi ni..saya ada jugak bertanya dengan kawan yg len tp dia org x nak share..bukan nya saya nak menjual tapi nak mencuba.. :-).. terima kasih byk2..semoga awak dimurahkan rezeki...

Shiela said...

sama sama Florence.. juga terima kasih atas doa buat saya. selamat mencuba.. :)

Anonymous said...

Nampak macam sedap..tq sudi share resepi..semoga murah rezeki..:)

mama iman said...

Saya dah cuba dua2 resepi yang gunakan 5 dan 7 jenis tepung...pendapat saya.:
5 jenis tepung...hasilnya lebih lembut tetapi bila masuk dalam freezer crepenya tak rasa kerangupan..sebab terlalu lembut
5 jenis tepung...sama nipis cam 5 jenis tepung cuma bila di simpan dalam freezer terasa kerangupannya..mmg umpphh ...saya pilih 7 jenis tepung

Lieza Ag said...

Sy dh try. Mmg sdap crepe durian nie..7 jenis tepung kulit die mmg sdap... :) tq kak shila sbb shared kn resepi ini...

Shiela said...

Anony : Ameen.. Selamat mencuba..

mama iman : terima kasih kerana sudi mencuba

Lieza Ag : sama sama yang.. :)

Unknown said...

aduss..susahnya nk cari beberapa jenis tepung mcm tepung honkong n tepung kentang...terpaksa tunda plak la durian crepe mlm ni, thanks ye kak sheila becoz sudi share resepi... :)

Anonymous said...

AS SALAM .. saya belajar ngan sifu DC ni guna 5 jenis tepung. Tetiba ada pula yang versi 7 jenis tepung. Teruja nak mencuba untuk melihat kelainannya. Tapi nak copy tak boleh .. so akak salin semula. MINTA DI HALALKAN yerrrr ... kak zue A/setar

anis rich collection said...

Kalau nk oder mango crepe dan durian crepe ne bole tak?

rass said...

tgk cantik sgt durian crepe..minta halal ya saya nak cuba resipi ni..semoga dimurahkan rezeki kerana sudi berkongsi ilmu

alynn said...

nak cuba jgk resepi akak ni... tqvm coz sudi kongsi resepi.. x semua org blh buat apa yg akak buat.. sy baca semua komen di ats dan semuanya mndoakan akan dan mnta halalkan resepi akak ni.. sy pun sama.. smg hidup akak diberkati dan semua yg ambil resepi akak ni terus mendoakan akan.. insyaAllah.

Unknown said...

as salam kak.. nk cuba gak resepi akak nie wpun blm pernah cuba buat.. blk kpg nie nk buat utk hubby n fam.. kt dok jauh suami isteri kan.. hrp halalkn resepinya.. nk gak share link blog akak nie kat blog sy.. mana tau ada kwn2 sy pun berminat nk cuba cr buat crepe 7 jenis tepung nie.. bleh yer kak.. ;))

Anonymous said...

Time kasih sgt pd akk yg sudi kongsi resepi ni yg rata2 mmg xde yg snggup kongsi resepi nih.sy pnh cube..tp trs tpung n kulitnye tebal.xsdap...sy nk cube plk resepi ni...tq sgt2 pd akk ni...mintak halalkn yer..murah rezeki akk..

Anonymous said...

Salam..kak sy dh try buat..tp kulitnye koyak la...n x kenyal bler ditarik...npe jd cmtu yer...ape yg terkurg n ape yg tlbih gaknye...then kulit nye xselicin yg akk buat...

Anonymous said...

Assalamualaikum kak...thanks utk recipe ni..memng mletop! hehe...mnta dihalalkn ya sy dh coba masak n masak lg...sngt best dn senang nk buat bg org yg xbrapa pndai msak mcm sy ni huhu...;)

Adila Khairy said...

as salam sis,

saya terjumpa resipi sis ni sbb dpt tau ada yg pakai 7 jenis tepung, bila google terus jumpa resipi ni. Mohon dihalalkan ye, saya dh cuba buat smlm, gigihnya daku mencari tepung kentang (potato starch) tu merata alam...alahaiii...

terima kasih byk2 sbb sudi share resipi, semoga dimurahkan rezeki lagi untuk sis dan keluarga..

aminnn... :)

Shiela said...

Anony : wsalam.. camner boleh koyak yer.. guna non stick pan tak? Recipe ni mmg bukan jenis yg kenyal. Dia lembut dan sedap.. Selalunya lepas buat tu saya tak angkat crepe tu tapi hanya kais sikit sikit keliling dia tu dan goyang goyang bg dia jatuh sendiri dlm pinggan. Lepas tu baru dibetulkan perlahan lahan.. Takper.. jgn putus asa, cuba lagi yer.. :)

Shiela said...

Anis rich collectiom : maaf dear, tak amik order.. masa amat mencemburui akak.. :)

Shiela said...

Pada yang dah mencuba dan berjaya.. Alhamdulillah..

Pada yang ingin mencuba.. Selamat Mencuba.. :)

Anonymous said...

as'salam... tq shiela sbb kongsi resepi DC nie.... mmg sedap... ramai kawan2 order lepas try..mmg best.. bau kulit tu yg mahal..harum jer...rasa dia pulak mcm lemak2 sweet gitu..

Nor Rimah said...

Assalamu'alaikum, salam perkenalan, sedapnya resepi 7 jenis tepung ni. Sudah lama daku mencari, baru kini mendapatnya. Terima kasih byk Sheila ;-)

Unknown said...

sy pun dah try..alhamdulillah..dari suke2 buat..tuk kwn2 rasa..ada lak yg order..dpt la sideincome...alhamdulillah...tqsheila..

Anonymous said...

Salam sy nk menanye..sy da try wat crepe ni tp sy gune kn tepung gndum,ubi,custard ngn jagung,ble da melipat tu npe ye kulit nye jd keras sgt..huh last2 buang je trpung tu..sbb tepung ubi lebh or gandum ek..

Shiela said...

wsalam anony.. saya harap ikutlah resepi yang saya bagi ni betul betul yer.. kalau u ubah, saya tak berani comment apa apa.

Shiela said...

Terima kasih juga pada semua yang sudi mencuba.. Alhamdulillah..

Anonymous said...

salam kak, nk try buat crepe guna resepi akak ni, harap dihalalkan yer, nk guna sudu besar mn ni??? sy budak baru belajar..

Shiela said...

wsalam.. sudu makan biasa.. Selamat mencuba yer..

Unknown said...

hmm..nampak sedap jer crepe mangga tuh..mangga tuh kene lecek dulu x?

SuriRumahDotCom said...

terima kasih banyak2 atas resepi saudari.. mmg superb! saya buat semua suka.

Shiela said...

Aiman T : Crepe Mangga tu memang sedap.. Saya tak lecek, cuma potong dadu jer..


SuriRumahDotCom : Alhamdulillah.. Terima kasih kerana sudi mencuba.. :)

Kak N said...

teruja jgk nak menerai 7 jenis tepung.kak N pernah
buat yg jenis tepung.tq Shiela.

bali tour said...

Look yummy
great article

Anonymous said...

Thanks sis cz bg ilmu cara mmbuat durian crepe ni.. mmg sedap lah..

Luqman said...

Tksh sis kongsi resepi.minta halalkan sy salin resepi DC...semoga di murahkan rezeki....