Sunday, 15 July 2012

TART NENAS GebuSssKu




Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua.. Nampaknya tak berapa hari jer lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadhan Al Mubarak yang penuh barokah. Bila tiba Ramadhan saya teringat akan satu detik dulu di zaman kegawatan, saya berniaga macam macam jenis kuih dan juga biskut raya untuk menampung keperluan keluarga. Salah satunya yang sangat tinggi permintaan di waktu itu adalah Biskut TART NENAS ini. Makanya menjelang Ramadhan dan Syawal yang akan tiba nanti saya teringat pula untuk berkongsi dengan kengkawan resepinya. Manalah tau kowt kowt ada yang berhajat nak mencubanya bagi hidangan di kala Syawal nanti. Masih ada banyak masa lagi untuk membuat persiapannya. Tapi saya hanya berkongsi apa yang saya suka dan reti. Apapun terpulanglah pada anda.. Selera memasing dan cara yang kita selesa mungkin tidak sama yer..




Nak kata sedap sangat tu tak taulah.. Tapi bagi tekak saya, setelah banyak banyak resepi Tart Nenas yang saya pernah cuba, inilah satu satunya resepi yang saya paling suka dan tidak pernah bertukar pada resepi yang lain lagi. Permintaan dari regular customer pun masih ada cuma saya dah tak berapa berkesempatan nak membuatnya.. badan pun tak larat dah rasanya.. yerlah umur pun dah makin singkat ni kann.. hehee.. Cuma buat untuk makan sendiri dan keluarga jer. So, cam biasa.. kalau nak tau sedap ker tidak kenalah cuba yer.. Pastu bagi tau pada saya pendapat anda yer.. Jomlah nengok resepinya.. Mula mula kita buat Inti Jem Nenasnya dulu. 




* INTI JEM NENAS *

2 biji Nenas Muda 
1 cawan Gula Pasir ~~ atau ikut citarasa
1-2 batang Kulit Kayu Manis
2 helai Daun Pandan ~~ disiat dan disimpul
Sedikit Gula Batu ~~ untuk mengilatkannya
Beberapa titis Pewarna Kuning 

Parut nenas dan toskan airnya. Satukan semua bahan di atas dan masak hingga kering. Dikacau rata  selalu supaya tidak hangus atau lekat. Gula bolehlah diadjust mengikut citarasa memasing. Saya ni tak suka manis sangat. Jangan sampai terlebih sangat gulanya juga nanti keras inti jem tu, tak sedap. Sebelum ni saya buat tak pernah laa kesah nak sukat pulak cuma kali ni sebab teringat kot ada kawan kawan yang menanya. Cari nenas yang agak muda cam yang kita biasa buat gulai tu yer.. yang kulit dia hijau lagi. Bila inti sudah siap dimasak sejukkan dulu betul betul sebelum dimasukkan ke dalam Tart. Sementara tu jom kita siapkan bahan doh untuk Tart pula.




* BISKUT TART NENAS *

3 cawan Tepung Gandum
1 sudu besar Gula Icing
200 gm Butter
50 gm Margerin
2 sudu besar Tepung Jagung
1 sudu teh Vanilla ekstrak/essence
1 sudu besar Susu Tepung
1 biji Kuning Telur 




Sebelum memulakan langkah seterusnya saya ingin berkongsi satu TIP dengan kengkawan. Ini yang saya taulah yer.. Kalau perasan kat bahan di atas saya ada juga menggunakan margerin disamping butter. Tujuan saya mencampurkan margerin itu adalah supaya Tart Nenas kita tahan lebih lama dan tidak mudah berkapuk atau berkulat. Menurut apa yang saya ketahui margerin memang sudah sedia ada bahan pengawet makanan yang selamat dan juga boleh menyelamatkan Tart kita ni. Tapi kalau nak tahan lebih lama lagi, simpanlah dalam peti sejuk. Insyaallah takkan merubah rasanya.




Kacau perlahan kuning telur dengan vanilla essence. Seterusnya, campurkan semua bahan, gaul rata sehingga menjadi doh dan boleh dibentuk. Kemudian bentuklah mengikut pilihan memasing samada nak buat yang berbentuk nenas atau gulung cam saya buat ni. Untuk yang gulung sebegini saya guna acuan kuih samperit dan potong anggaran 3 inci setiap satu. Saya angkat yang telah diterap tu dengan spatula plastik yang nipis tu, masukkan inti dan gulung seperti yang saya tunjukkan di dalam gambar di atas. Boleh juga jika nak buat bentuk lain. Terpulanglah pada citarasa dan kreativiti masing masing. Selepas itu bolehlah dibakar selama lebih kurang 20 minit pada suhu 160C atau mengikut kapasiti oven anda.




Jika suka bolehlah sapukan diatas tart itu dengan sedikit kuning telur untuk menaikkan serinya. Ambil 2 biji kuning telur, kacau rata dengan sedikit susu pekat manis takat ujung sudu kecil tu untuk mengilatkannya. Kemudian titiskan sedikit vanilla essence dan pewarna kuning. Kacau perlahan hingga rata dan sapukan ke atas semua tart sebelum dibakar.

Siaplah sudah.. Senang jer kann.. Yang penting jika ada kemahuan pasti ada jalan. Bagi satu adunan ni saya dapat 70 biji kuih Tart Nenas ni. Boleh tahan gak kann.. Biskut ni akan lagi sedap jika dimakan pada keesokannya. Lagilaa GEBUSss.. Masuk mulut, hempap hempap jer hilang, takyah kunyah.. hehee.. Kalau tak percaya, Cubalah.. Daaa.. :)




31 comments:

Bicara Kak Noor said...

Assalamualaikum Sheila
hari ni akak awal dtg bertandang selamat menyambut ramadhan al mubarak dari akak utk Sheila dan family ya..
thanks berkongsi cara nak buat tart nenas ni akak sbenarnya belum pernah buat selalu menjelang raya pasti order je dari kenkawan yg selalu ambik tempahan sbb tak tau buat hehe ni Sheila nak tunjuk Insyaallah raya tahun ni macam nak buat sendiri lah tart nenas ni sedapp rasanya yg gebus tu kan

Shiela said...

Wsalam Kak Noor.. terima kasih kak, sudi jenguk saya.. Selamat mencuba yer.. :)

Norzie hany said...

Kuih fav saya,setiap kali raya kuih ni saya cari dulu.

Mizz AJ said...

thanks k.shiela... ayu mmg suka sgt tart nenas ni... nk cuba nnt...

Zubedah Belajar Masak said...

Tx kerana sudi berkongsi resepi yg satu masa dulu pernah menjadi mata pencarian u. Insya'allah dgn ikhlasnya berkongsi akan bertambah lagi rezeki buat u & keluarga. Baru I tahu kena campurkan kayu manis & daun pandan sewaktu membuat inti nenas tu. Semoga kesehatan kita tetap terpelihara agar dpt menikmati & menjalani ibadah puasa ini dgn lebih sempurana. Selamat Berpuasa!

Azie said...

Serius, jiwa kacau bila tengok gambar gambar dlm blog Shiela. Tergedik gedik dibuatnyer...

MamaJay said...

Assalammualikum shiela...bolih mama kasi pendapat sikit? mama rasa lebih baik shiela terap dengan cara terbalik iaitu bungnya di bahagian bawah kemudian terus letak inti dan di gulung.Jadi tak perlu di angkat di tapak tangan yang mana akan menyebabkan bunganya sedikit tertekan..

Shiela said...

Wsalam Mamajay.. terimakasih pada pendapat tu.. saya pernah cuba camtu tp saya kurang selesa n agak kekok masa menekan tu dan bila lambat buh inti nnti bunga dia penyek.. jd saya buat jerlah camtu yg sng bg saya. lps terap tu saya angkat jer dgn pisau plastik tu, masukkan inti sekejap n letak terus dlm baking tray.. camner pun terima kasih byk mamajay.. :-)

Shiela said...

Norzie hany.. samalah kita :-)

Shiela said...

Mizz AJ.. Selamat mencuba yer..

Shiela said...

Zubedah.. ameennn.. Selamat mencuba dear.. :-)

Shiela said...

Azie.. sabar sabar.. i'm sure u can do it too dear..

kaklong said...

salam kenalan kak,

tahun lepas try buat tart,tapi mcm tak berapa nk menjadi gebunya..
sbb..byk sngt tgk internet..yg ni lain resepi..bukak blog lain,lain resepi..insyallah..kaklong akan cuba resepi dari akak ni...

Moiselle said...

fav masa raya.. thnk sis for sharing the recipe! kene cuba nih.. ;)

Shiela said...

Salam kenal juga kaklong.. cubalah dulu yer kaklong.. setakat ni yg dah mencuba suka tart ni.. :)

Shiela said...

Moiselle : u're most welcome.. selamat mencuba yer..

Zura Lee said...

tk pernah berkesempatan nk wat sendiri, slalu beli jerk... akak punye tart ni nmpk gebu btol !!!

Shiela said...

Zura Lee : memang gebuss sangat sangat.. :)

azzra said...

hye follower baru..selamat berkenalan..alhamdulillah jumpe resepi sis kat blog ni...memang fav saya tart nenas ni..insyaallah nak cuba reeepi ni...mohon share yerrr

Shiela said...

hye Azzra.. sila lah, selamat mencuba yer..

zila norazila said...

akk shiela cyg..ehe heee asal tart tue gebuss sgt..mlm semalam zila pun wat jgk kak..malam nie nk wat jgk....:)cantik2 tart akk tue..

Nor Rimah said...

Sedapnyer tart nenas ni. peberet famili saya ni. bila akk tulis makannya hempap2 telan tetiba saya terbayang buaya lak hehehe.

Beauty Iynn said...

Kalo guna mentega atau margerin je.. Boleh tak.. ?

Beauty Iynn said...

Kalo guna mentega atau margerin je.. Boleh tak.. ?

Anonymous said...

Assalamualaikum kak, adunan nya mmg lembik ke?

The Black Jubah said...

Assalamualaikum...Ramadhan Kareem...terima kasihlah...kongsi resipi...saya nak cuba buat...Insya Allah....

Syan_Neesa said...

Salam akak, nak tanya, sudu besar tu sudu makan ke?

eamy milea said...

Assalamualaikum akak...

Terima kasih berkongsi resepi dan tips..insyaallah saya akan buat mengikut resepi akak share ni..ohya..cantik gambar2 yang akak post ni..sangat jelas dan cantik. :)

Yatie Kiflie said...

Salam,kak nk tanya butter 2 masuk skali ngan tpg gndum ke? Sebab slalu kan pukul butter ngan gula dulu.

Anonymous said...

Salam,Saya baru jer follow blog akak dan dah cuba resepi tart ni..mmg sedap giler...terima kasih kerana sudi share resepi2 hebat..zai

Anonymous said...

As Salam.. Akak sy mintk izin guna resepi ni ye.. =)