Friday 9 March 2012

STRAWBERRY KUHFI



Assalamualaikum dan Salam Jumaat buat Semua   :)


Pepanas ni apa kata kita layan something yang boleh menyejukkan tekak dan menyegarkan diri kita. Jom kita try buat STRAWBERRY KUHFI yang sangat sangat mudah tapi sedap dimakan.. Saya laa yang cakap tu yer.. hehee.. Macam eskrem Strawberry pon ada gak rasanya.




Resepi asal ni saya dapat dari Pakcik Google. Kalau tak silap ianya berasal dari India. Bermacam macam cara membuatnya ada tapi saya terberkenan pada cara ni yang ni lah sebab nampai sempoi betoi. Tu yang saya cuba buat, tapi betol betol cakap boleh tahan laa jugak rasanya. Cuma saya adalaa adjust sikit sikit ikut selera saya dan bahan yang dah sedia ada kat dapo sweet dapo saya tu. Kalau kengkawan nak tau, kena laa cuba yer.. Jom kita buad sat..:)





BAHAN BAHAN :

1 cawan buah Strawberry (dipotong kecil)
200 ml Whipping Cream (tawar)
200 ml Evaporated Milk (Susu Sejat)
3 sudu besar Gula Pasir
Beberapa titik Strawberry paste (jika suka)





Satukan semua bahan di atas dan blend hingga halus. Tuangkan ke dalam bekas atau acuan dan masukkan ke dalam freezer. Biar semalaman atau hingga beku, keluarkan dan bolehlah dihidangkan. Senang jer kann.. Cubalah.. :)


4 comments:

Gee® said...

so yummy!! so menggiurkan....

leen said...

memang mudah..n nampak sedap..

Sheery Dream Cakes said...

Comelnya .... Cantik sgt kejadiannya.. Dgn warna lembut gitu mmg nampak enak..

Shiela said...

Thanks Gee, leen n Diana.. :)