Monday 19 March 2012

Bebola DONUT Ceklat


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera    :)

Hyeee.. Apa khabar kengkawan? Mungkin ada yang baru balik dari bercuti ni kann.. Seminggu dah cuti sekolah, esok nampak gayanya segala tugasan bermula balik seperti biasa. Saya ni pon keletihan gak arini. Balik umah tengahari tadi terus fengsan satu umah. Sedar sedar cam sejuk semacam laa pulak. Rupanya ujan kat luar. Peghot yang tak gi sekolah ni pon apa lagi, berkeroncong laa pulak.. Lapar doe.. :P




Tetiba teringatkan tepong yang dah lama tersimpan dalam laci dapo tu. Kalau nak tau, tepong ni pon ada al-qesahnya. Yang benonya tepong yang saya wat donut ceklat ni saya tersilap masa nak buat roselle brownies aritu. Patotnya guna tepong cake utk wat brownies tu tapi dek masa membuat tu dah tengah malam dan mata pon dah terang gelap, terang gelap tanpa disedari tangan ni gi capai tepong high protein yg untuk buat roti tu. hahaa.. seb baek boleh perasan sebelum terejun dalam batter tu, kalau tak memang punah laa roselle brownies tu aritu. Alhamdulillah, Allah memberi petunjuk. Mungkin itulah hikmahnya bila kita masak dengan penuh kasih sayang atau cam omputih cakap, "COOKING WITH LUV".




Makanya, dari tepong tu terbuang saya buatlaa Donut Ceklat ni. Pada kengkawan yang bertanya resepi ni saya share laa jugak.. tapi ada berannn ker?? Ngeeee... ;D  Janganlaa risau.. Tetap lembut dan gebusss Donut ni walaupon chomel chomel jer..



BAHAN BAHAN :

2 cawan Tepong High Protein
2 sudu besar Tepong Jagung
2 sudu besar Serbuk Koko
2 sudu besar Margerin
1 sudu besar Shortening
1 sudu besar Susu Tepung
1 sudu besar Gula
1/2 sudu kecil Garam
1 biji Telur
6 gram Serbuk Yis
100 ml Air Suam
Gula Icing secukupnya utk tabur/gaul




CARA CARANYA :

Pukul sedikit telor dengan garam.
Satukan semua bahan kecuali Air dan Gula Icing dan gaul rata.
Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga sebati.
Rehatkan doh sebentar hingga menjadi 2 kali ganda.
Tumbuk tumbukkan sedikit untuk keluarkan anginnya.
Bentuk bentuk kan mengikut citarasa memasing.
Biarkan dia naik sedikit sebelum menggoreng.
Goreng dengan api sederhana.
Setelah masak, angkat dan toskan.
Gaul atau tabur dengan gula atau gula icing ketika masih panas.




Saya suka guna Gula Icing untuk tabur atau gaul pada donut yang saya buat sebab ia memudahkan kerja saya, tak perlu nak blend gula lagi dan juga ianya tak manis sangat. Tapi terpulanglah pada citarasa dan keselesaan memasing. Boleh jer kalau nak guna gula pasir yang dikisar halus.




~~ SELAMAT MENCUBA ~~

5 comments:

Amie said...

Kenyang ni dapat makan 2 ketul donut ceklat... nikmati dengan secawan minuman panas...terus rasa bertenaga untuk memulakan hari!

Shiela said...

hehee.. betol Amie.. :)

Unknown said...

gebunya.. mesti budak budak suka sbb rasa coklat

Shiela said...

budak budak mmg suka laa kann Norlie.. :)

Michelle Kood said...

Very nice ppost