Saturday, 3 March 2012

MLCP Daging Daun CEKUR dan Terung TELUNJUK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat Semua   :)

Selamat berhujung minggu juga. Kejap jer dah sampai ujung lagi kan kengkawan. Arini saya nak berkongsi satu menu yang baru festaim saya cuba ni. Menu yang menggunakan daun Cekur. Padahal punyalaa lama daun ni dok ada dalam pasu tepi ghumah tu, baru ni teragak nak mencuba. Apa apa pon sebelum ada yang fenin mikirkan apa MLCP tu, sebenarnya ia adalah singkatan pada 'Masak Lemak Cili Padi'.. Panjang naww nak tulis sepenoh penohnya tu kat title entry ni. Sebelum ni pernah gak makan MIL masak guna daun cekur tapi bukan daginglaa, ngan menatang laen. Aritu tah macamana terpandang lak kat daun cekur dalam pasu tu, tetiba teragak nak mencuba.




Alhamdulillah.. hasilnya agak lumayan bukk.. hehee.. sedap sangattt.. bukan nak naik lift tekan sendiri yer, tapi memang sungguh nih.. untuk tekak saya laa kann.. Selalu tu saya makan nasi seminggu sekali jer.. bukan apa, kalau ngan nasi ni, cepat betol mata dacing tu mantol.. adoyyy.. Tapi dek penangan MLCP Daging Daun Cekur ngan Terung Telunjuk ni saya takleh tahan nafsu dahh.. Sampai dua kali lah makan nasi aritu. Ingat malam taknak makan dah, tapi bila petang tu saya hangatkan gulai tu, memang tergugat betul ngan bau dia yang harum tu. Anco berkecai diet ritu. Anak ngan Hubby tu, takyah citerlaa.. kena laa pulak ngan ikan goreng dan nasi pepanas kann.. Kalau dapat ikan pekasam laa mengkala kata, perghhh.. Mak mertua baek jangan laa lalu dulu yer.. nyehnyehnyeh.. ;D

Kalau nak tau cara saya buat, jom jomm kita ke dapo sweet dapoku.. :)





BAHAN BAHAN :
1 kg Daging
Segenggam Cilipadi (kurangkan, klu tk kuat pedas)
2 inci Kunyit hidup
Serai dalam 3-4 batang (dititik)
1 inci Halia (diketuk)
10 batang Terung Telunjuk
4-5 helai Daun Cekur (disiat siat)
400 ml Santan kotak (Ayam brand)
500 ml Air atau secukupnya
1 keping Asam Keping
Garam secukup rasa





Mula mula kisar atau klu rajin nak tumbuk lagi sedap, cilipadi dan kunyit hidup tu dan titik serai tu. Sediakan periuk, masukkan Daging yang telah dipotong dan dibersihkan, Cilipadi dan Kunyit yg telah dikisar tadi, Serai, Halia, Air, dan sedikit Santan dulu supaya tak terbersin bersin kita dgn bau ciliapi tu nanti. Jerang atas dapur dan masak hingga daging tu empuk dan lembut. Klu tak empuk lagi, bolehlaa ditambah lagi Air dan sambung merebus lagi. Bila daging dah lembut, bolehlaa masukkan pula terung telunjuk yang dibelah dua. Selepas itu baru kita masukkan kesemua santan, asam keping, garam secukup rasa dan biarkan mendidih seketika. Siat siatkan daun cekur tadi dan masuk ke dalam gulai tu. Jangan masak lama sangat, nanti dia terbit minyak tak cantek gulai kita nanti. Kalau selera saya, masak camni saya suka bagi kuah dia pekat sikit. Terpulanglah pada citarasa memasing yer..




Kalau ada belen kuah jangan dibuang taww.. Frozenkan, panaskan balik bila nak makan buat cecah ngan cokodoq bawang dan kucai camni pon sodappp.. Lagi lama lagi sedap rasanya. Terbaekkk sehhh.. ;P




~~ Selamat Mencuba ~~

4 comments:

CitarasaKu said...

salam....saya pun suka benar dgn daun cekor nie...org tua tua cakap daun nie bagus untuk perempuan.Bau dia pun dah mengoda jika colek dgn sambal balacan uummp. Apapun saya teringin nak cuba resepi awak nie memang mengoda sungguh.

mama sara nur said...

assalam k.Sheila
amboi telan2 airliur sy tgk MLCP daging ni, betul tu mesti lupa kat diet kalu ada lauk cam gini

Rohah said...

Ada cekur2 tu pasti sedep deh...sukeee..

Shiela said...

Wsalam Citarasaku.. :)
Selamat Mencuba yer.. mmg sedap dan berkhasiat kan..

Wsalam Mama sara nur..
Mmg tak hengatlah kann.. mmg anco diet.. hehee.. :)

Rohah.. sedap kann.. bau dia jer dah terancam kann..