Friday, 27 July 2012

Kuih CARA Manis CaraKu~~oOo~~CaraMuu~~




Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Alhamdulillah masuk hari ketujuh sudah kita menjalani ibadah Berpuasa. Cuaca punyalaa panas terik dengan berangin kering di tempat saya ni. Bukan nak merungut yer, cuma nak cerita. Tapi memang dugaan betul bila bab nak ke dapo tu. Dapo saya pulak panas petang, bayangkanlahh.. Tapi apakan daya, semalam dah coti masak, takkan hari hari nak coti. Rasa cam bersalah laa pulak. Sandiri mau ingatlah kann..




Dalam keadaan kelam kabut sengsorang sebatang kara nak menyediakan Juadah berbuka tadi, sempat juga saya buat KUIH CARA Manis. Tu yang tetiba boleh teringat lagu kumpulan Elite yang malatop suatu ketika dulu.. ~~CARAku~~oOo~~CARAmuu~~ Hmm.. Baris tu jerlah yang melekat dalam pala saya ni. Agak lama juga saya tak buat kuih ni. Lupa kesah kuih ni dahh. Tapi yang pelik bila tibanya Ramadhan macam macam kuih boleh keluar dari pemikiran saya ni. Walau dalam keadaan leteh dan tak larat macam mana pun boleh pulak tu membuatnya. Kalau tak tu haram tak peduli nak buatnya. Mungkin itulah semangat Ramadhan yang dianugerahkan pada kita ibu ibu ni. Okaylah, udah udahlaa membebel kan.. Mohler kita nengok resepi Kuih CARA Manis ni. Sebelum sebelum ni saya buat tak pernah beresepi dan bersukat bagai, semuanya saya main lebur jer. Tapi semenjak dua menjak kawan berblog ni kann.. kenalah sukat.. kehkehkehh..




BAHAN BAHAN :
2 cawan Tepung Gandum
1 cawan Santan Pekat 
5-6 helai Daun Pandan
1 1/2 cawan Santan Cair
2 biji Telur 
1 sudu besar Margerin
1 sudu kecil Garam
Sedikit Pewarna Hijau
Gula Secukupnya
Sedikit Margerin untuk Sapu




Memula mesin daun pandan dengan santan Cair. Mesin ala ala manja jer, jangan mesin halus sangat nanti rasa perat getah daun pandan tu pulak. Kemudian tapiskan dan perah airnya. Bersihkan blender dan masukkan telur, tepung gandum, 1 sudu margerin, santan pekat, garam dan juga air daun pandan tadi. Blend hingga sebati dan tapiskan. Selepas itu bolehlah kita mula memasaknya.

Panaskan acuan dan sapu dengan sedikit margerin supaya tidak lekat dan memudahkan kerja kita. Tuang separuh dulu bancuhan ke dalam setiap acuan. Kemudian masukkan gula lebih kurang 1/2 sudu kecil dan terus isikan bancuhan tepung sepenuhnya. Tutup dan biarkan dia masak seketika. Api pula biarlah sederhana saja. Bila dibuka tutupnya dan didapati permukaan kuih sudah masak sekata dan tidak kelihatan bertepung bolehlah diangkat. Ulang sehingga habis. Senang jer kann..




Main Course saya pula, Masak Lemak Cilipadi Tulang Rusuk atas permintaan anak bertuah saya sorang tu. Sampai termengah mengah dia makan tadi. Bila saya tanya, "Berapa pinggan Gurl makan tadi?".. Dia jawab, "3 pinggan jer bu".. Ya Rabbi.. Terkezutttss Mak dengar, sabor jerlah budak tu kalau dengan daging. Patutlah semua orang panggil dia "Anak Ghimau". Adek saya sampai cakap, "Hangpa ni bela anak orang ka Anak Ghimau?".. Nak diapakan lagi.. Dah itu peberet dia. Layan jerlah.. Kalau ada yang nak recipe MLCP Rusuk tu boleh skodeng KAT SINI yer laling.




Alhamdulillah inilah rezeki kami yang dapat saya hasilkan untuk keluarga tercinta.. echechehh.. Ayat tak boleh blah betoi.. alaa.. MLCP Rusuk tadi ngan Kailan Sos Tiram  jer.. Ingat nak goreng telur dadar, boleh pulak terlupa. Jadilah dengan sepiring Kuih Cara Manis tu untuk kami tiga banak ni. Syukur padamu Ya Allah.. Salam Ramadhan buat teman temanku yang beragama Islam dan juga Selamat menjalani ibadah Puasa.




18 comments:

CitarasaKu said...

hehe sedap dan manis ...saya pun suka makan kuih cara dan laksa johor kat bawah tu...emmm entah bila le nak buat

ummiakid-lily said...

Memang suka kueh² lama dan antaranya kueh cara ni.Lebih meminati kueh cara manis ni dan ianya mempunyai nostalgia tersendiri bagi saya yang dulu masa kecik² membantu arwah mak menjual kueh....rindunya saat² itu...

17 tahun Ramadhan tanpa bonda tersayang...terimbau kenangan...

Mas said...

kuih lama yang sentiasa dihatiku...
sukaaaaa..........

azian said...

kalau kat rumah akak, bebudak ni siap request nak gula cair banyak-banyak! fav depa tu...

Zubedah Belajar Masak said...

Just luv your presentation. Honestly, I've learnt a lot from this blog. Do continue doing all these nice things:)

Aymy With L♥ve said...

Lamanyalah tak makan kuih cara... Nak beli kat sini tak jual... Nak buat tak ada acuan... apakan daya, cuci mata ajalah... Ehehehe...

Gee® said...

Cantik elok kuih cara tu...

LinRosly said...

Assalamualaikum;
Sedapnya kuih cara manis...cantik kejadiannya...Nampak terliur tgk Kailan tu...

Nur-nba said...

Cantiknya kuih cara ni.. Nur nak buat tapi acuannya takde la pulak.. Selalu beli je..

FnF Simple Life said...

salam kenal kak shiela...cantik nya blog kak shiela...terpegun singgah sini... teringin nak buat kuih cara tapi takde acuan kat Jepun ni...hmmmm

Shiela said...

CitarasaKu : Bila ada masa, cubalah.. :-)

Ummiakid-lily : Al fatihah buat ibu tersayang.. Pengorbanannya terlalu tinggi untuk dinilai.. Moga rohnya dicucuri rahmat.. ameen..

Shiela said...

Mas : memang betul tu.. sama lah kita.. :-)

Azian : hmm.. budak budak mmg suka sgt kuih ni kann..

Zubedah : thank you my dear.. :-)

Shiela said...

Aymy : alaa ciannya.. u kt mana dear?

Gee : tenkiu dear.. :-)

LinRosly : wsalam.. kailan sempoi jer tu.. btw, thanks.. :-)

Shiela said...

Nur-nba : tenkiu.. :-)

FnF : salam kenal juga n terima kasih sudi singgah sini yer.. nnti balik mesia mkn puas puas kuih cara ni yer.. :-)

Mamasya said...

Salam Shiela.suka kuih cara gula....sedap...lemak2 manis. bulan puasa ni teringin nak buat juga....

FatihaNur said...

Salam kak shila..

huhu untungnya hubby n anak kak shila tu kan..hari2 dpt makan sedap...

p/s - tgk kuih cara tu jd teringin giler lak..huhu

Shiela said...

Mamasya : wsalam.. saya pun bila bulan puasa baru teringat nk buat..

Shiela said...

FatihaNur : wsalam.. tak jugak hari hari.. nengok mood jugak.. hehee..