Tuesday, 20 March 2012

Ikan TENGGIRI Masak CABAI


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera    :)


Jumpa lagiiiii.. hehee.. Wat per tu?? Saya sunyi giler ni sengsorang kat umah. Cam biasa laa Anak ngan aktiviti di sekolahnya sampai ke petang, Hubby malam kang barulaa sampai. Nak merayau cam malas jer pulak, cuaca pon mendung jer tu. Lepaq kat sini jerlaa kann..

Kengkawan masak apa arini? Mesti yang sedap sedap kann. Apa apa pon air tangan kita adalah yang terbaek untuk keluarga kita yang tersayang. Dak giteww?? hehehh.. Arini saya nak berkongsi salah satu menu masakan peberet saya. Seperti biasa, Sempoiii jer tapi tetap sedap. Untuk tekak saya laa.. IKAN TENGGIRI MASAK CABAI, pastu saya gandingkan pula dengan Tempe Goreng berempah dan Sayur buncis goreng. Jadilah kann.. Alhamdulillah..




BAHAN BAHAN :

500 gm Ikan Tenggiri
6 batang Cabai Idup/Cili Merah *
6 tangkai Cabai Burong/Cili Padi *
5 ulas Bawang Merah *
2 ulas kecil Bawang Putih *
1 biji Bawang Besar *
1 biji Bawang Besar (dihiris bulat)
2 batang Serai (dititik)
1/2 cawan Santan Pekat (klu suka)
2 sudu besar Jus Lemon/Limau (ikut citarasa)
1 cawan Air atau secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis




Bila checkidaudd semua bahan di atas ada kat dapoq, boleh laa kita mulakan operasi yer.. Tapi bahan ni semuanya senang jer dan selalu ada kat dapoq kita kann.. Okayy, memula bersihkan dulu ikan dan potong mengikut size pilihan masing masing yer. Kalalu anak ghamai, potong nipis sikit. hahaa.. gurau yer.. Kami bertiga, saya potong 3 jer laa. Pastu gaul ikan tu dengan garam kunyit dan goreng hingga masak, angkat dan ketepikan dulu.

Blend atau kisar semua bahan bertanda (*) di atas. Panaskan kuali dan minyak untuk menumis. Masukkan serai dulu dan tumis sebentar bagi naik bau serai dalam minyak tu dan dikuti dengan bahan yang diblend tadi. Goreng hingga garing dan naik bau. Kemudian bolehlaa masukkan sedikit garam dan sedikit air agar dia berkuah sikit. Juga kalau suka boleh masukkan sedikit santan pekat. Bila semua dah menggelegak bolehlaa bubuh jus lemon atau limau secukupnya mengikut citarasa memasing. Akhir sekali masukkan ikan dan bawang besar yang dihiris bulat tadi dan masak sebentar. Rasa garam, jika sudah secukup rasa siaplah hidangan kita ni. Senang kann.. :)




Lagi satu yang sempoi saya nak kongsi kat sini, TEMPE GORENG BEREMPAH SOTO Tok Mak. Sedap sangat. Dah berkali kali buat, memang laju jerlah. Ratah macam tu pon dah sedap. Kalau dapat cecah ngan sambal kicap jawa tu lagilaa kababoomm.. hehee..

Caranya senang jer.. Ambil 2 packet tempe dan dihiris nipis dan bilas sedikit dengan air. Kemudian gaul dengan 1 sudu besar Rempah Soto Tok Mak dan sedikit Garam secukup rasa. Perapkan seketika bagi dia mesra dan goreng.. haaa.. sempoi kann.. Tapi pada sesiapa yang tak ada rempah Soto Tok Mak ni boleh juga tumbuk 1 sudu besar ketumbar dan 1 sudu besar jintan manis bagi menggantikannya. Jangan risau, apa jer boleh kita adjust. Kita buat dia kann.. ;)


6 comments:

LinRosly said...

Assalamualaikum Shiela

Amboi sedapnya lauk hari ni....siap ada tempe goreng lagi tu...lapar perut Kak Lin bila tgk gambar ni...

rahel said...

Hidangan yang paling menyelerakan..gue suka banget..sedapnya..

Amie said...

Tenggiri bahagian ekor tu memang my feveret...lain sikit rasanya berbanding bahagian lain, dan tempe goreng tu kalau bubuh rempah berketul2 boleh habis makan sebab sedap sangat!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ikan tenggiri is always my favourite nak2 bersambal macam ni...memang laju

zila said...

wahhh berselera betul tgok lauk tue..telan air liur jew ..he he hee nak cuba jgk ikan tue..sedapp:)

Shiela said...

Terima kaseh semua.. Alhamdulillah sedap laa jugak.. :)