Monday, 23 July 2012

Karipap Telur KoBoi jer..




Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Alhamdulillah hari ini masuk hari ketiga dah kita berpuasa. Mudah mudahan amalan kita diterima Allah hendaknya. Terlebih dahulu saya memohon maaf jika diwaktu ini saya memaparkan menu atau posting terhadap makanan. Menurut Ustaz Azhar Idrus, adalah makhruk hukumnya.. Tapi hanya diwaktu begini, di bulan ramadhan ini saya berkesempatan untuk menulis demi perkongsian resepi buat teman teman saya. Waktu lain saya dah mula sibuk dengan tugasan saya sebagai seorang ibu juga isteri, merangkap Tukang Masak, Hang Kebun dan juga Supir.. hehehh.. gitulah kehidupan seharianku.




Resepi yang saya ingin berkongsi pada N3 kali ni taklah spesel sangat, tapi kalo dah emergency ala ala bidan terejun di bulan ramadhan ni bergunalah jugak. Memang sesuai benorlaa dengan namanya KARIPAP TELUR KOBOI tu. Hmm.. Bila saya buat karipap ni, teringat saya pada seorang teman sekelas saya semasa di sekolah dulu Sya Idris. Karipap ni memang antara karipap kegemarannya. Betul ni Sya, everytime i buat karipap ni mesti teringatkan u.. Dulu saya hanya akan buat karipap ni cuma bila tak cukup inti untuk menyudahkannya sekiranya masih ada doh karipap yang berlebih. Lepas tu, lelama anak saya sukalah pulak makan yang inti telur tu.. Siap suruh buat dan buat lagi.. Lagi laa saya suka, senang bangett kerja saya. Okaylah.. saya takleh bebel pepanjang sangat, banyak lagi tugasan menanti tu. Jomlah kita nengok resepi koboi versi saya ni. Resepi yang memang saya dah biasa gunakan untuk membuat karipap. Boleh juga rujuk DI SINI yer..




BAHAN INTI TELUR : 
5 biji telur Ayam
1 biji Bawang Besar *
1 biji Cili Besar Merah *
1 biji Cili Hijau *
1 sudu kecil Lada hitam ~~ ditumbuk kasar
Sedikit Garam
Sedikit Minyak/Butter untuk menumis

Hiris nipis atau boleh juga di cincang halus semua bahan bertanda (*). Pukul telur bersama garam dan lada hitam yang ditumbuk kasar. Lada hitam ni sangat penting bagi saya untuk menaikkan aromanya. Kemudian panaskan minyak/butter dan tumis bawang besar dan cili tadi hingga layu. Akhir sekali, masukkan telur dan kacau kacau sehingga masak seperti membuat scramble egg. Sejukkan dulu sambil kita menyiapkan bahan doh.




BAHAN DOH :
500 gm Tepung Gandum
1/4 cawan Margerin
1/2 cawan Minyak
220 ml Air ~~ Aggaran
1 sudu kecil Garam ~~ Anggaran

Masakkan minyak masak bersama margarine hingga betul betul panas dan tuangkan ke dalam tepung gandum. Gaul rata ngan tepung tu seperti menjadi serbuk roti. Awas PANAS.. Guna sudu atau senduk dulu. Bila agak suam, masukkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga rata dan sebati. Rehatkan sekejap dough selama lebih kurang 20 min sebelum digelek untuk proses seterusnya. Kalau tak nanti tepung agak liat dan payah sikit untuk dibentuk.

Bahagikan doh kepada bentuk kecil mengikut size yang diinginkan dan gelek rata berbentuk bulat. Jangan tebal sangat dan juga tidak nipis sangat yer. Masukkan inti dan kelim. Bila sudah siap, boleh lah digoreng. Goreng dengan api yang sederhana, mula mula menggoreng jangan bagi minyak tu panas sangat. Kalau minyak panas sangat nanti kulit dia tak cantek, cam berkutil kutil tu.. Kena kerap balik balikkan karipap masa menggoreng tu juga supaya ia masak sekata dan sempurna rupanya. Selamat Mencuba yer.. (",)


21 comments:

Asyifa Mustaffa said...

salam kak...
cntiknya kulit karipap tu....tp kene baca n3 akak..kene pandang betul2 nie...tulisannya x berapa nak terang....ke sy je yg tgk gitu?

Shiela said...

wslam Asyifa.. tak terang ker? akak nengok okay jer.. huhuu..

Sheila Shafeareen said...

salam sheila, selamat bepuasa ...menarik ni...dah le satu family suka makan karipap...ok teringin nak buat inti telur...harus cuba ni..tq kongsi resepi :-0

Shiela said...

wsalam sheila.. welcome.. selamat mencuba yer.. :)

Zubedah Belajar Masak said...

Dearest Shiela,
Needless to say lah, u r the best!
Enjoy myself listening to this song.

rahel said...

Kalau buat karipap memang Shiela la yang no one..cantek dan kemas kelim karipap tu,,

Qasey Honey said...

amboiii bolat2 karipap tu...nmpk sedap...mmg cantik bentuk karipap tu...kemas..

Mamasya said...

Slmt berpuasa Sheila sekeluarga.padat molek isi karipap...nampak cantik bentuknya...

izahdaut said...

Assalam kak.. Saya nak try jugak sbb anak2 suke.. Tq share resepi :-)

Shiela said...

Zubedah : thank you my dear :)

Shiela said...

Rahel : terima kaseh Rahel cayang.. muahh.. :)

Shiela said...

Qaseh Honey : Terima kaseh dear.. boolat boolat cam tuan dia gak.. hehee..

Shiela said...

Mamamsya : terima kasih dan selamat berpuasa juga buat mamasya n keluarga yer.. :)

Shiela said...

izahdaut : Selamat mencuba yer.. :)

Rohah said...

sedapnye kak...macam nak terkam je karipap yg montel tu...

ummiaisyah said...

bagusnya karipap ni...takyah tggu ada daging ke ayam ke...ada telur pon jadik! thanks kak Shila bg idea!

Shiela said...

Rohah : terkam jer tu.. hehee..

Shiela said...

Ummiaisyah : welcome dear.. apa pon boleh jer jadik.. :)

Ummi said...

Assalamualaikum Sheila cayangg...waah karipap telor koboii...haha, menarik ni.. Kalau kat Pahang ni biasa dgr temosa raja, intinya mmg letak ikan dan dibelah nipis telor gitu....Rajin Sheila ni mengelim karipap... ^__^

Shiela said...

Wsalam kak Ummi cayangg.. terima kasih kak, walau dlm kesibukan masih sempat jengok dapoq cheq ni.. Karipap sempoi apa yang dan capai jer ni kak.. saya belum pernah mkn tembosa tu, harus dicuba nanti. :)

Nor Rimah said...

Suka karipap telur,.... tp dah bertahun2 blaja lipat tepi karipap x penah cantik.. fail memanjang hehehe