Thursday, 15 March 2012

KIWI & STRAWBERRY CUSTARD PIE


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera   :)

Selamat Pagi jugak buat Semua yang saya sayang. Mendung jer kan beberapa hari ni. Pepagi pon sejuk jer, macam Winter Sonata pon ada gak.. hehee.. Petang semalam saya boring sangat tapi tekak cam teringin nak makan dessert, nak buat yang susah susah tu tak berapa nak rajin laa pulak. Jawabnya mengePIE jer lah yang senang dan sedap.




Atas permintaan kengkawan, saya share lagi resepi tu kat N3 ni yer.. Kalau perasan nanti saya kurangkan lagi gula pada Custard tu. Saya tak suka yang manis manis sangat. Suka ~~Yang Sedang Sedang Saja~~ ;D




~~ PIE CRUST ~~
Bahan Bahan :
1 1/4 cawan Tepong Gandum
125 gm Unsalted Butter (sejuk dr fridge)
1/4 cawan Gula Icing
1/4 sudu kecil Garam halus

Gaul semua bahan di atas hingga sebati mesra alam. Masukkan ke dalam acuan pie yg removable tu dan ratakan mengikut bentuk acuan tu. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk selama 15-20 min. Apabila dikeluarkan dari peti sejuk, cucuk cucukkan sedikit permukaan pie tu dgn garpu dan bakar selama 25-30 min pada suhu 170 deg Celcius. Tapi ni bergantung jugak pada oven memasing yer.. Kena checkidauudd selalu. Agak2 dah bertukar ke warna kuning keemasan tu kira masaklaa dah tu. Lagi satu, kalau masa masak tu nampak pie tu cam naik kat tengah dia tu tekan tekan sikit dengan senduk kayu. Kalau ada bahan pemberat yang bersesuaian juga kita boleh letak di tengahnya ketika memasak. Tapi lecehlah camtu.. bila nampak naik tu, tekan jer perlahan ngan senduk lagi senang citer.





~~ CUSTARD ~~
Bahan Bahan :
2 biji Kuning telor
2 sudu besar Gula
3 sudu besar Tepung Jagung
1 cawan Susu Sejat
1 susu kecil Vanilla Essence
1 sudu besar Butter

Mula mula pukul dulu 2 biji merah telor bersama 1 sudu besar gula hingga agak kembang, kemudian masukkan 3 sudu besar tepung jagung sedikit sedikit dan pukul hingga sebati. Masak pula 1 cawan susu (saya guna susu ideal) dgn 1 sudu besar gula. Kalau suka manis, bolehlaa tambah lagi 1 sudu besar gula, saya tak suka memanis sangat. Suka yang sedang sedang ajer. Bila susu dah hampir mendidih, masukkan bahan telur kuning tadi dan kacau cepat cepat dgn api perlahan. Bila dah agak pekat, masukkan 1 sudu besar butter dan kacau rata. Matikan api dan tuang ke atas permukaan Pie tadi dan ratakan. Sejukkan sebentar custard tu dan susunkan buah kiwi n strawberry di atasnya atau dengan apa saja buah yang menjadi pilihan hati dan tekak.




Akhir sekali kita sapu permukaan Pie tu, kasi GLAZE untuk mengilatkan dia. Baru nampak lagi seksi pie kita tu kann.. Saya guna cara mudah jer, guna jem peach yang dibancuh dengan sedikit air panas dan sapu jer kat atas buah buah tu. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk. Yayyy.. jadilaa dahh.. Sedap dihidangkan ketika sejuk atau Omputih cakap 'Serve Chilled' :P




Selamat Mencuba yer kengkawan. Memang berbaloi baloi. Mudah jer dan sangat sedappp.. Tekak saya lah yer.. hehee..



7 comments:

Amie said...

Oh... kaya raya dengan strawberry dan kiwi... sedapnya!

rahel said...

Boleh la singgah makan pie petang ni..

Qasey Honey said...

sedapnya tgk pie tu...mewah dgn buah2an...minta spotong yer kak...

Shiela said...

Sedap Amie.. Alhamdulillah..

Rahel.. Meh singgah, ada separuh lagi tu.. :-)

Qaseh honey.. Cukup ker sepotong? Ngeeee..

zila4ever said...

rajinya akk nie..menggoda betul buah2 tue..:)

Sue @ Nenie said...

Salam...Emmm sedapnya dapat layan tart buah ni...geram tgk stoberu yang duk tergolek golek itewwww

Shiela said...

Wsalam Sue @ Nenie.. :)

Zila4ever.. pasal tak berapa rajinlaa akak buat pie ni.. senang jer kejenya.. tp mmg sedap..