Saturday 24 March 2012

Moist CHOC CHEESE Cake


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera    :)


Selamat berhujung minggu juga.. Kemana ujung minggu ni? Saya tak kemana mana lah.. Anak sekolah lak arini, ronda dekat dekat jerlah. Actually kann, tekak saya ni dah beberapa hari kebelakangan ni punyalaa teringin nak makan kek yang something ada rasa rasa ceklat dan ada rasa rasa cheesy sikit. Nak buat yang sesusah tu tak beghapa nak ghajin laa pulak. Maka ku reka reka jerlaa resepi ni, cam biasa my style yang Sempoi jerlaa.. Untuk makan tiga banak kat umah ni jer ponn.. hantam saja lah kann.. Hantam punya hantam jadilaa jugak MOIST CHOC CHEESE CAKE ni.




Cake ni saya masak dengan kekdah Steambath atau Bain Marie. Tu yang moist betul gamaknya. Saya memang pilih cara ni lagi dari kukus dalam kukusan bagi kek berunsur cokelat ni sebab dengan cara ni selain cake akan jadi moist, ia juga akan menjadi wangi dan sedap kerana bahan utama cokelat tu dapat dibakar juga dalam oven. Kalau tak percaya, cubalah.. :)

Hmmm.. Memula suspen gak, jadi ker tak laa cake aku ni? Tapi wat slumber jer gak.. Teruskan juga, siap bagi ganache lagi tuu.. dengan penuh kondifennyerr.. hehehh.. Petang tadi, potonglaa.. mak aiiii.. Sedapnyerrrr.. Walapong masuk lift tekan sendiri yer.. Dengan cukup moistnya, rasa cekelat, cheesy tastenya dan juga rasa susu susu kit ujung ujung tu.. Tak manis sangat pulak.. Wallahh.. Tiada kata dapat kugambarkan.. HOHOHO!!!  ;P




Okayylah.. Atas permintaan kengkawan, saya share resepi ni bersama. Semoga sama sama kita dapat COOKING WITH LUV untuk keluarga yang kita sayangi. Moh kita ke dapoq n checkidauddd.. Sempoi jer cara saya ni..

BAHAN BAHAN :

3 biji Telor Grade A
200 gm Cream Cheese
1/2 cawan Butter
1/2 cawan Olive Oil
1 cawan Brown Sugar
1 cawan Susu Sejat
1 sudu teh Vanilla Extract/Essence
150 gm Tepong Gandum *
50 gm Cocoa Powder *
2 sudu besar Tepung Jagung *
1 sudu teh Baking Powder *
1 sudu teh Soda Bicarbonate *




CARA CARA :

Ayak semua bahan bertanda (*) dan ketepikan.
Dalam mixing bowl, creamkan Cream Cheese. Saya pukul sekali dengan sebiji telur dulu, lebih mudah. Kalau tak, payah sebab cheese tu likat. Maklumlah saya guna mixer antik jer.

Bila cheese tu dah lembut berkrim, masukkan butter yang telah lembut pada suhu bilik dan pukul hingga sebati. Kemudian masukkan brown sugar dan pukul lagi hingga gula tu hancur. Masukkan pula telur yang selebihnya tadi satu persatu dan pukul sebentar hingga kembang.

Selepas tu masukkan susu sejat, olive oil, dan vanilla extract dan pukul sebentar hingga mesra. Akhir sekali masukkan tepung dan bahan yang diayak tadi sedikit demi sedikit. Kacau dengan menggunakan hand whisk jer hingga semuanya mesra. Sementara ni, panaskan oven sesiap selama lebih kurang 10 minit pada suhu 170C.




Tuangkan batter atau adunan ke dalam bekas atau loyang yang telah dilenserkan dengan butter atau minyak. Seterusnya bakar dengan kaedah Steambath atau juga dipanggil Bain Marie. Masak dalam bekas atau loyang yang diisi AIR PANAS MENDIDIH. Pastu Bakar dalam Oven selama satu jam pada suhu 175C atau hingga masak mengikut oven memasing. Bila dicucuk dengan lidi atau cake tester, ianya keluar bersih kira masaklah sudah cake kita tu. Bila sudah masak, jangan terus keluarkan dari oven. Renggangkan sedikit dulu pintu oven tu sebentar dalam 10 minit, kemudian baru keluarkan. Sejukkan sebentar baru dikeluarkan dari bekas atau loyang.

Cake ini boleh juga terus dimakan begitu saja atau boleh juga disiram dengan chocolate ganache dan dihiaskan mengikut selera memasing. Untuk cake ni, saya buat ganache sikit jer, cuma nak siram jer.




BAHAN GANACHE : 

200gm Dark Cooking Choc
50gm Whipping Cream
3/4 sudu besar Butter


Dengan cara double boil, panaskan dan kacau whipping cream hingga berbuih buih di kelilingnya. Kemudian masukkan cooking choc dan kacau kacau hingga cair. Jika guna cooking choc dalam bentuk bar, potong potong kecil dulu supaya senang cair. Bila sudah cair, masukkan butter dan kacau sebentar hingga mesra. Matikan api, angkat dan tuangkan ke atas cake tadi. Taburkan dengan bahan hiasan jika suka mengikut pilihan memasing dan bolehlah dihidangkan.




~~ SELAMAT MENCUBA ~~

6 comments:

Rohah said...

enaksss...mmg moist kelihatannya...

Ibu Yusuf Maryam said...

Ibu Yusuf dan Maryam singgah.. tertarik dek kek coklat yg sungguh menyelerakan.. :D

Shiela said...

yer Rohah.. makin hari disimpan makin kababoomm.. akak baru lepas layan lg tadi ni.. ;P

Shiela said...

Terima kaseh Zefa.. :)

zila norazila said...

salam kak..
mewah dgn coklat ..sedap.:)

Shiela said...

Wsalam Zila.. Alhamdulillah.. sedapp.. :)