Monday 5 March 2012

CHEESE FRUIT CAKE

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua   :)

Jumpa lagi kita yer kengkawan. Alhamdulillah.. Weekend aritu saya dah ketandusan stock makanan nak nguyah. Peti sejuk penuh sesak ngan tah hape hape mender pon tak taulaa. Kenalah pikirkan sesuatu yang sedap dimakan dan tak perlu disimpan di dalam peti. Tetiba teringatkan CHEESE FRUIT CAKE ni, lama dah dok simpan resepinya dari teman mukabuku Sue Aleen. Bahan pon adalaa jugak, apa lagi kasi On jer laa. Buat dia pon cam mudah jer bila baca resepi. Apa lagi, ku mulakanlah langkahku.. Jom jomm.. ;)




BAHAN BAHAN : 
140 gm Tepung Gandum*
200 gm Mixed Fruits*
200 gm Tepung Gandum**
1/2 sudu teh Baking Soda**
1/2 sudu teh Baking Powder**
1 sudu teh Serbuk Kulit Kayu Manis**
1 sudu teh Serbuk Buah Pala **
250 gm Butter (suhu bilik)
250 gm Cream Cheese (suhu bilik)
150 gm Gula Kaster
5 biji Telur saiz sederhana
1 sudu teh Vanilla Ekstract (saya guna Vanilla Pod ;)
~~ Kalau takde guna Esen Vanilla jer.




LANGKAH SETERUSNYA ;

Gaul bersama bahan bertanda (*) dan ketepikan
Satukan bahan bertanda (**). Ayak dan ketepikan

Panaskan oven pada suhu 170°C. Lenser loyang atau bekas berukuran 8 inci dengan mentega atau sebarang yang menjadi pilihan. Saya guna bekas Silicone ni. Ketepikan.

Dalam mixing bowl, satukan mentega dan krim keju, pukul hingga rata. Masukkan gula dan Vanilla Extract. Pukul hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gebu.

Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan akhir sekali masukkan buah-buahan yang telah digaul dengan tepung, hingga habis. Gaul rata.

Tuang adunan ke dalam bekas dan ratakan. Bakar pada suhu 170 C selama 50-55 minit atau hingga masak mengikut oven memasing. Periksa dengan kaedah mencucuk lidi satu ke bahagian tengah kek dan jika keluar bersih, bermakna kek telah masak.

Keluarkan kek dan sejukkan 10 minit sebelum diterbalikkan ke atas jaringan. Sejukkan kek sepenuhnya sebelum dipotong.

Note : Cake ni memang agak keras bila memula masak, biasalaa cake omputih memang cam gini style dia. Tapi kalau disimpan lama dia akan lembut dan lagi sedap, lagi terasa semua rempah dan bahan bahan lain tu bak kata Bob AF, mesraaa.. :D




Kalau kengkawan nak tau, ni lah kali pertama saya mencuba buat Cake jenis buah buah ni. Sebelum ni cam takut nak mencuba sebab ramai yang ckp bila dah masak buahnya tenggelam. Dan lagi satu sebab saya kurengg sikit sebab selalu tu Cake buah yang pernah saya makan manis sangat. tak sukalah.. Alhamdulillah resepi yang saya cuba ni tak manis sangat dan paling hepi sekali buah buah tu tak tenggelam.. yeehaaa.. :D


~~ SELAMAT MENCUBA ~~

4 comments:

Qasey Honey said...

cantik keknya tu...
gebu pula tu...
mesti sedap kek ni...

EJHarraz said...

cantek tol kek buah cheez ni..
buahnya pun cantek jer merata tak mendap..sure sedapkan ni Sheila
btw salam perkenalan dari Iza SSK n i folooo..

Gee® said...

Waaaa, canteknya kek... harus dicuba ni...

Shiela said...

Alhamdulillah Qaseh Honey.. sedap laa bg saya.. :)

Terima kaseh Iza Akma sudi follow dan Salam Perkenalan juga.. :)

Selamat Mencuba ya Gee.. :)