Tuesday 7 February 2012

Menu SPECIAL Bersama KELUARGA TERCHINTA


Assalamualaikum  :)


Cuti ujung minggu yang agak panjang bersempena dengan Maulidul Rasul dan Thaipusam sudah berakhir. Esok bermula laa kembali tugas ukur jalanku seperti biasa.. huhuu.. Tapi sebenarnya suka gak ukur jalan nih.. Borink gak kalau asyik dok umah jer kan.. heheh..

Bila cuti biasalah, adek adek balik. Penuh rumah mak ngan anak anak dan cucu cucunya. Saya cam biasalah.. tetap dapo lah tempatku. Dan ini adalah antara yang saya masak untuk keluarga haritu. Masak Lemak Cilipadi Perut ngan Rebung dan Ayam Kampung Goreng Berempah. Menu kampung ni bagi saya agak spesel bagi saya, tu yang saya nak berkongsi dengan kengkawan semua. Jom checkidaudd.. ;)



~~ AYAM KAMPUNG GORENG BEREMPAH ~~

BAHAN BAHAN :
1 ekor Ayam Kampung
1 sudu besar Ketumbar *
1 sudu besar Jintan Manis *
1 biji Bawang Besar *
3 ulas Bawang Putih *
1 inci Halia *
1 inci Kunyit Hidup *
2 btg Serai *
2 sudu besar Tepung Gandum
2 sudu kecil Garam halus (ikut citarasa)
Sedikit daun kari




CARA CARA :
Bersihkan ayam dan dipotong mengikut pilihan sendiri. Rendam seketika Ketumbar dan Jintan Manis supaya kembang dan mudah utk diblend. Blend semua bahan bertanda (*). Gaul rata Ayam bersama bahan yg dikisar tadi, garam halus dan daun kari. Perap seketika dalam bekas yang bertutup atau dalam Zipper bag pon boleh. Letakkan di dalam peti sejuk (chill) lebeh kurang 1/2 jam supaya rasa rempah tu serap ke dalam ayam tu (lagi lama diperap, lagi sedap).
Kemudian, bila hendak menggoreng taburkan sedikit tepung gandum n gaul rata supaya rempah tu melekat pada ayam bila di goreng. Goreng hingga masak dan berwarna cam golden brown dan hidang.



~~ MASAK LEMAK CILIPADI PERUT LEMBU & REBUNG ~~

BAHAN BAHAN :
1 kg Perut Lembu
200 gm Rebung
Cili Padi dlm segenggam (kurangkan, klu tk kuat pedas)
Kunyit hidup dalam 3 inci
Serai dalam 5-6 batang (dititik)
Halia dalam 1 inci (dihiris)
Santan Segar 600 ml
Air dlm 200 ml
Garam secukup rasa (lbh kurang 3 sudu kecil)

** Kalau guna Santan Kotak (Ayam Brand) guna 400ml + 400ml Air. Ikut juga citarasa masing masing nak pekat macam mana.

CARA CARA :
Mula mula celurkan dulu rebung tu di dalam air panas menggelegak sebentar untuk hilangkan baunya dan toskan. Kemudian bersihkan perut yang sudah dipotong dengan serbuk kunyit dan perahan limau untuk menghilangkan baunya. Ini cara saya lah yer. Saya biarkan dia terendam seketika sebelum dibasuh bersih dan toskan. Perut tu juga jangan dipotong kecil sangat yer, sebab nanti bila dah dimasak ia akan kecut sedikit. 




Kemudian masak dulu perut tu bersama cilipadi yg telah dimesin bersama kunyit hidup. Bubuh sekali hirisan halia dan serai yang telah dititik. Masukkan sedikit garam dan sedikit santan dulu dan masak hingga hampir kering. Nengok nengokkan juga jangan sampai perut tu lembut sangat, nanti tak sedap. Saya suka cam kenyal kenyal sikit. Bila dah kering air yang keluar dari perut tadi, bolehlah dimasukkan Santan selebihnya dan juga rebung. 

Masak hingga mengelegak. Bubuh garam secukup rasa, kalau dah cukup, angkat. Jangan masak terlebih masa, nanti gulai tu jadi cam terbit minyak. Itu dah tak perfect untuk Masak Lemak Cilipadi NS klu jadi camtu. Api pon kena jaga gak yer.. Jangan besar sangat dan jangan kecik sangat, nanti pecah minyak pulak.. pon tak jadi.. hehee.. cam susah jer bunyinyer pulak.. tapi taksusah.. Saya cuma pesan sesiap apa yang saya teringat.. Insyaallah.. Cubalah.. :)




Haa.. yang ni pulak BLACK FOREST CAKE lagi yang saya buat untuk anak anak buah saya. Resepi dah ada KAT SINI yer.. Kalau berminat jemputlah skodeng yer..




Suka saya nengok dorang makan. Apa apa pon memang seronok sesekali dapat berkumpul bersama keluarga bila cuti cuti begini. Keceriaan juga terpancar di wajah kedua Mak dan Abah. My dearest Family.. Luv u all very much.. muahhh.. Looking forward for our next gathering... 


7 comments:

rahel said...

Shiela...memang mantap hidangan rebung n perut tu..ditambah pulak dengan ayam goreng berempah...konpem makan banyak la ni.

Shiela said...

huhuu.. mmg byk Rahel.. timbang berat pon dah naik 1.5 kg ni.. sedap sgt makan ramai ramai..

dZana said...

lauk2 kg yg best ni.. pling suke ayam grg shiela ni.. bestnya kalau dpt ratah2..

khairiah khaizu said...

sheila....sedapnya tgk perut masak lemak cili api dgn rebung...mmg kena dh tu...nyumnyum...tp saya x pernah msk sbb che abng x suka ..argghhhhh..sedihh

Shiela said...

mmg sedap ratah ayam goreng tu dZana.. :)

alaa.. ciannya Khairiah.. che abg tksuka pulak.. takper buat skt utk sendiri lah.. :)

Qaseh Irish Zain said...

Beb...asyik kecur air liuq ku setiap kali nengok gambo..nengok jer dah tau sodap! Lom rasa laie tu .. hehe. Sanggih la beb...

Shiela said...

maseh Qaseh.. :)