Thursday, 21 March 2013

OXTAIL TOMYAM aka TOMYAM EKOQ



ASSALAMUALAIKUMMM.. SELAMAT PAGI SEMUAAA.. :)

Pernah tak kengkawan masak menu 'OXTAIL TOMYAM' ni? Wahh.. nama gitu.. barulah curlass sikit bunyinyer.. Jenuh mikir nak bagi nama apa. Nak panggil Tomyam ekoq pun okay gak kann.. Atau ada lagi satu nama lagilaa chomey munyiknyer, Tomyam Muntut.. mueheheee.. suka hatilah nak panggil apa pun Jahh.. I panggil 'Oxtail Tomyam' jerlah, glemer sikit bunyinyer.

Anak saya dak Farrahlah yang tetiba suruh masak menu ni masa dia balik aritu. Dalam kurungan, resepi tertunda lah ni.. hmmm.. Biasalah tu, lately ni tah hape penyakit, malas bebenor nak hapdet blog ni. Lagilaa pulak dengan lappy antik yang tak sudah sudah dok keje hang, bagai nak lelap nunggunya. Memula saya memang ingat nak buatkan sup jerlah sebab selalu tu memang dia suka sangat makan sup ekoq. Tetiba dia boleh sebut, "Buat Tomyam lah ibu".. hmm.. saya ikutkan ajerlah sebab dia yang nak makan. Saya ngan ayah dia memang tak berapa gemor sangat makan ni. Setakat rasa rasa sikit sikit tu bolehlah. Resepinya dengan cara saya sesedap jari jemari ni sempoi jer.. Meh kita sembang.. ;)




BAHAN BAHAN :

1 Ekor @ Oxtail ~~ gm lupalaa plak
2 inci Halia *
1 biji Bawang Besar *
1 sudu besar Lada Putih *
1-2 batang Celery
1-2 biji Buah Tomato
2 sudu besar Pes Tomyam
3 ulas Bawang Putih ~~ diketuk dgn kulit
1/2 inci Lengkuas ~~ dihiris
3-5 batang Serai ~~ dititik
1 labu Bawang Besar Holland ~~ dipotong dadu kasar
Sedikit Daun Limau Purut
Sedikit Daun Ketumbar ~~ saya takder stock
Cauliflower n Carrot ~~ jika ada
Sedikit Cilipadi ~~ ikut citarasa
Garam Secukup Rasa
Jus Lemon atau Limau Secukupnya
Air Secukupnya




Blend atau tumbuk semua bahan bertanda (*) dan rebus bersama ekor yang telah dipotong dan dibersihkan hingga lembut. Tambahkan air secukupnya hingga ianya betul betul empuk. Boleh juga kalau nak masak dalam pressure cooker. Lebih cepatlah masaknya tapi saya tak suka guna walau ada kat dapo tu. Tahlaa, mungkin selera saya kot.. Saya rasa lebih suka masak dengan perlahan, biarkan dia simmer supaya serap segala rasa dan apa jer rempah ke dalam ekor atau apa apa daging. Ikutlah pilihan masing masing yer.

Bila dah empuk, masukkan pes Tomyam dan masak sebentar supaya pes tu mesra dalam kuah dan ekor tadi. Perisakan juga dengan garam secukupnya. Rasa dulu sebab kengkadang pes tu dah ada garamnya jugak. Kemudian masukkan serai yang telah dititik, hirisan lengkuas, carrot yang dipotong kasar dan bawang putih yang diketuk dengan kulit kulitnya sekali. Biarkan dia reneh sebentar dalam 10 minit dan masukkan pula bawang besar Holland yang dipotong kasar, cauliflower, celery dan cilipadi yang diketuk. Akhir sekali siat siatkan daun limau purut dan masukkan ke dalam kauh bersama jus lemon atau limau secukupnya.




Setelah siap bolehlah dihidangkan. Komen dari anak bertuah saya tu, "Lagi sedaplah ibu Ekor ni buat masak Tomyam camni dari Sup yang selalu tu".. Hmmm.. Renung renungkanlah.. So, Akhir kata dari saya.. Pinjam ayat Chef Wan jap, "Selamat Mencuba yer Puan Puann.. (",)



9 comments:

zila norazila said...

Slm syg kak shiela..myelerakn btl la..sedaaappp ne.

Shiela said...

sedaplah jugak Zila cayang.. kalau dekat memang akak uloq semangkuk kat makyong ni.. hehee.. take care yer dear..

Gee® said...

subhanallah... sgt2 terlior...

Marsita yahya said...

emm terlioq...bagus ya anak boleh makan oxtail setengah tak suka...

rahel said...

Salam
Sheila...tak tahan la tenung sup itu lama2...meleleh liur..

norhanim md zain said...

emmm sup kegemaran my hubby...nak buat hujung minggu ni...

Sury Abil said...

Wowww...klau dpt semangkuk best ni....pehhh...mengancam!

Rohah said...

kita suka tang ekoq ni kak..buat tomyam sure segerrr di irup2..

mama sara nur said...

Assalam k Sheila
tak pernah makan, sedapp nampknya tu
kalu dpt hirup kuahnya kan