Wednesday, 27 March 2013

MEE + KUETEOW KARI KETAM



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Banyak hari jugak saya tak sempat ke sini. Sibuk betul cuti sekolah ni melayan dak Farrah. Kalau tak sibuk memasak di dapo, sibuk ngusung dia mengukur jalan. Lepas satu, satu tempat dia ajak pergi. Macamlaa ibu dia ni masih muda remaja, walhal serba serbi dah makin jamm.

Takleh nak bebel pepanjang sangat nampaknya kalini. Kejap lagi saya dah nak ke KLIA tapi bukan saya nak terbang. Nak jumpa teman rapat saya sedari kecik lagi yang nak migrate ke UK. Insyaallah lepas subuh nanti saya dah nak gerak supaya dapat jumpa dia kejap sebelum dia check in. Arini saya teragak nak masak MEE KARI KETAM peberet sekeluarga ni. Kebetulan pulak arini hari selasa memang Ustadz datang mengajar di rumah, saya masakkan sekali jerlah. Alhamdulillah bertambah tambah semua yang makan. Seronok derr.. Dulu saya pernah juga share resepi  MEE KARI ni, lebih kurang jer cuma ada laa sikit sikit perbezaan. 




MEE + KUETEOW KARI KETAM
BAHAN BAHAN :

500 gm Mee Kuning
500 gm Kueteow
50 gm Rempah Kari Seafood jenama MAK SITI 
(klu tkde guna rempah kari daging Babas pun boleh)
6 ulas Bawang Merah
3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia
3 batang Serai (dititik)
2 ekor Ketam (klu ada budget, nak bubuh lebih pun boleh)
15 ekor udang (ikut suka nak besar mana atau byk mana)
Sedikit Tahu Lampung & Fishball
400 ml Santan kotak (Ayam brand)
1-2 keping Asam Keping
Sedikit Daun Kari
Sedikit daun Pudina & Daun Ketumbar
Sedikit Kulit Kayu Manis & Bunga Lawang 
Air Secukupnya (ikut nak pekat atau cair takat mana)
Sedikit Minyak untuk Menumis
Garam secukup rasa
Sedikit Bawang Goreng
Sayur sayuran pilihan
** Kalau rajin nak kopek kerang, boleh gak buh kerang.. tabur masa nak makan




Mula mula saya rebus dulu udang tu sekejap. Amik airnya, nanti boleh dimasukkan ke dalam kuah. Kopek sesiap kulit utk ditabur masa makan nanti. Boleh juga siapkan bawang goreng kalau suka. Kalau saya, bawang goreng ni yang paling penting unutk menyedapkan lagi rasanya. Mesti buad sendiri, beli punya kurang sedap. Saya baru dapat petua untuk dari seorang teman fb D Selly Zass untuk membuat bawang goreng yang sedap dan rangup. Ratah ratah gitu pun sedap. Sebelum ni saya hanya tau cara dengan menggaul bawang yang telah digoreng tu dengan ajinomoto untuk mendapatkan hasil yang rangup tapi takutlah pulak kalau dok kucah yang berajinomoto sangat tu kann. Cara yang terbaru dan telah saya cuba ni mudah jer.. Cuma tambahkan lebih kurang 1 sudu kecil margerin ke dalam minyak bila bawang yang kita goreng tu keperangan dan hampir masak. Resepi saya boleh rujuk dalam gambar di bawah.




Tumiskan kulit kayu manis dan bunga lawang, diikuiti dengan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dikisar, serai, daun kari hingga kuning keemasan. Kemudian masukkan rempah kari dan rempah TOK MAK yang telah dibancuh dengan sedikit air menjadi pes dan masukkan sedikit garam supaya rempah tidak mudah hangit. Goreng rempah dengan api perlahan hingga garing dan naik bau. Pastu bolehlah masukkan ketam untuk dapatkan manis nya. Bagi saya kalau masak kuah mee kari ni, ketam ni paling penting utk menyedapkan rasa kuah tu.. tak dapat banyak, sekor dua yang kecik pun jadilaa.. lain rasa manis kuah tu kalau ada ketam. Okay, masak seketika bersama rempah tu kemudian masukkan air rebusan udang tadi, diikuti dgn santan. Setelah mendidih masukkan sedikit daun Pudina dan daun ketumbar untuk aroma yang wangi. Akhir sekali baru masukkan fishball dan tahu lampung. Senang jer kann.. Saya memang suka masak yang senang senang ni.. hehee.. Pasni bolehlah celur sayur sayur yang nak letak tu dengan sedikit minyak dan garam. Mee dan kueteow tu saya kukus jer. Lagi senang camtu, taklah licin bila nak diangkat nanti dan mee tu pun cantik rupanya. 




Jika suka boleh buat SAMBAL UDANG KERING. Kalau nak buatlah yer, kalau taknak pun takper. Saya memang kena buat, dah permintaan hubby camtu. Camni buat dia, tumbuk halus dalam 1 sudu besar udang kering. Tumbuk juga sekali 3-4 ulas bawang merah dan 1 ulas bawang putih. Kemudian tumis dgn sedikit minyak hingga garing dan kuning keemasan. Pastu masukkan dalam 5-6 sudu besar cili mesin dan goreng hingga garing. Boleh masukkan sedikit air dan garam. Buh sekeping asam keping dan masak hingga kering. Garam jangan bubuh banyak sangat dulu yer, pasal udang kering tu pun masin gak sikit dan nanti kuah mee kari tu pun dah ada garam. Ni cara saya laa yer.. takder sapa ajar pon.. cuma agak agak sendiri ingatkan rasa yang biasa makan kat kedai.




~~ SELAMAT MENCUBA ~~



14 comments:

atie @ ejay said...

waaah meriahnya..
best ni :)

Gee® said...

sedapnya ketam....

Marsita yahya said...

meriahnya mee kari ni..lama dah tak buat, asyik tgk org punya aje

Haliza Ghazalli said...

Salam singgah
Hmmm....nampak sedap your curry kuey tiaw pasti rasanya tentu berganda2 sedap....
Saya pun selalu masak mee kari...tapi saya bubuh ikan bills instead of ketam...rasanye ketam Lebih sedap n manis kan!

Haliza Ghazalli said...

Salam singgah
Hmmm....nampak sedap your curry kuey tiaw pasti rasanya tentu berganda2 sedap....
Saya pun selalu masak mee kari...tapi saya bubuh ikan bills instead of ketam...rasanye ketam Lebih sedap n manis kan!

rahel said...

Salam...
Sangat meyelerakan....satu mangkuk memang tak cukup..kena buat lebih la..

Rohah said...

oh kak,menggugat selera...

Lisa H. said...

Love your photography, captured the essence of the dish...terus membuatkan saya tersangat la mengidam

mama sara nur said...

Assalam k sheila
meriah betul ni, gandingan mee dan kuewtiau tu
ada ketam udang confirm sedapp
k Sheila memang kreatif

Mamasya said...

Aslmkum
nampak sungguh menyelerakan mee...ada ketam dan udang lagi...mmg sedap mee kari kalau letak byk seafood.

ibundo said...

pandang gambar pun dah meleleh air lio. Dah lama gak tak buat mee kari ni

Qasey Honey said...

kak ade lg x..nk smangkuk...hehe...fav QH ni kak..nti nk try la..tq..bookmark terus!!

salt said...

This is another great dish!!!

ubai said...

Wow..... Awsm!