Saturday, 17 December 2011

~~HUJAN Oh HUJANNN~~

Tetiba teringat pulak pada lagu Uji Rashid yang popular suatu ketika dulu tu bila hujan hujan ni.. ~~Hujan~~ Oh~~Hujann~~Lekas berhenti~~Lama sudah kunanti~~ hehee.. nyanyilah sikit.. Lagu yang membesar dengan saya.. Saban hari hujan jer sekarang ni.. 


Bukan nak merungut atau tak bersyukur pada kekuasaan Allah yer, cuma nak sembang sikit jer, bila hujan hari hari dgn anginnya yang bertiup pulak, sejuknya tak taulaa nak cakap.. Bak kata orang sampai ke tulang hitamlah terasa. Sesekali tu macam nak demam rasanya dek terlampau sejuk tu.


Jadi, untuk memanaskan sikit badan, saya masak menu menu ni yang byk menggunakan lada hitam dan bahan bahan lain yang memanaskan badan. Pernah makan tak Telor Itek masak 'RASAM' ni?? ni mmg peberet family dari dulu, resepi Mak.. Kalau Mak yg masak, dia siap giling rempah tuu.. Saya tumbuk jerlaa, takat makan 3 beranak.. Rasa dia ada rasa rasa rempah dan masam sikit.. bez tauu.. Baunya pulak takyah nak cerita lah lagi.. mmg membangkit selera betollah.. Patutnya kena lawan ngan sambal kelapa, lagi kababoomm.. ada lak ikan masin.. pergghhh.. memang tak hengatlah.. ;P



BAHAN BAHAN :
6 biji Telor Itek
8 ulas Bawang Merah*
3 ulas Bawang Putih *
2 sudu besar Jintan Putih (direndam)*
1 sudu besar Lada Hitam*
1 litre Air
3 tangkai Cili Kering
3 tangkai Daun Kari
Sedikit Serbuk Kunyit
Segenggam Asam Jawa
Sedikit Minyak utk menumis
Garam Secukup Rasa


CARA CARA :
Mula mula amik lesung (blend takbest taw) tumbuk semua bahan bertanda * sehingga lumat. Panaskan minyak masak dan tumis bahan yg telah ditumbuk tadi sehingga keperangan dan naik bau. Kemudian masukkan daun kari dan cili kering yg dipotong2 dlm 1/2 inc, goreng sebentar. Masukkan sedikit sebuk kunyit. Ramas asam jawa bersama air dan masukkan ke dlm rempah tumisan tadi. Masak hingga menggelegak. Kecilkan Api dan masukkan telor itek satu persatu. Telor itu hendaklah dipecahkan dulu didalam mangkuk kecil dan dicedok dgn senduk, masukkan ke dalam kuah tu perlahan lahan. Kalau tak nanti telor tu pecah, tak cantek. Masak pon dgn api kecik jer, jgn kacau dulu. Biar seketika, agak telor tu dah masak, baru kacau pelan pelan.. takot kot2 ada yg belom masak dia pecah. Pastu, rasa garam dan masam dia. Klu dah menepati citarasa, kira siap laa tu.. Senang kann.. 



Yang ni pulak 'Hati Lembu Masak Kicap Lada Hitam'.. last stock Qurban aritu.. pon boleh membantu utk memanaskan badan dgn penggunaan lada hitam dan halia tu.. Macam lauk masa dalam pantang kann.. Jom nengok recipe.. ;)

BAHAN BAHAN :
500 gm Hati Lembu
2 biji Bawang Besar (dihiris bulat)
1-2 batang Cili Merah (dipotong serong)
1-2 biji Ubi Kentang (dipotong wedges)
6 ulas Bawang Merah*
2 ulas Bawang Putih*
1 inci Halia*
1 sudu besar Lada Hitam*
2 sudu besar Kicap Pekat
Buah tomato (ikut suka)
Sedikit Minyak utk menumis
Sedikit Daun Kari (klu ada)
Sedikit Serbuk Kunyit
Garam n Gula secukup rasa
Tumbuk atau kisar halus semua bahan bertanda
*

CARA CARA :
Sediakan kuali bersesuaian dan panaskan minyak. Goreng dulu Ubi Kentang. Kemudian tumiskan semua bahan bertanda * hingga kuning keemasan. Masukkan daun kari dan hati lembu yang telah dibersihkan dan dipotong mengikut citarasa memasing. Hati Lembu tu kita gaulkan dulu dengan sedikit garam dan serbuk kunyit setelah dibersihkan. Serbuk kunyit tu boleh juga menghilangkan bau hanyir lembu tu. Masak seketika bersama rempah di dalam kuali tu. Masukkan pula kicap pekat dan masak sehingga hati tu masak. Bubuhlah garam dan gula secukup rasa. Sebelum matikan api, baru kita masukkan bawang besar, cili merah dan buah tomato. Biar layu sedikit, akhir sekali masukkan ubi kentang tu. Siap dahh.. tapi ni cara saya yang sempoilah...



6 comments:

Amie said...

selamat pagi,
hati lembu masak kicap memang sedap,
kalau bonda masak, terasa lada hitamnya!

Shiela said...

selamat pagi Amie.. :)

Rohah said...

salam kak, sy tak pernah makan resepi rasam nie.. kalau banyak rerempah, memang syok gayanya.

Shiela said...

wsalam.. betol Rohah..

IXORAROXI said...

Salam Ziarah salam kenal

Shiela said...

salam ixoraroxi.. terima kaseh sudi ziarah.. :)