Thursday, 20 September 2012

BISKUT ARAB aka SUGEE cum CRYSTAL BALL



Assalamualaikum dan Salam Ceria buat semua yang saya pengunjung setia yang amat saya sayangi. Sejak kebelakangan ni saya takleh ngadap screen ni lelama sangat. Tah ngaper tahh.. pala jadi pening. Pastu sibuk ke sana sini atas jalan. Ada masa sikit sikit jer untuk skodeng kat sini. Kalau ada comment kengkawan yang tak sempat berjawab tu, jangan majuk yer.. Insyaallah ada masa nanti akan saya jawab juga. Janganlah serik mengomen yer, saya suka sangat baca komen dari kengkawan tu. Lap uols very very much.. muahhhh.. 




Sebelum saya teruskan siaran tertunggak ini, saya juga ingin memohon jutaan maaf pada kengkawan yang menanti agak lama resepi ni. Bukannya saya sengajakan tetapi masa saya buat tuk raya aritu saya tak berapa confident dengan sukatan tepung tu. Saya rasa macam dah sukat betul, tapi bila buat cam ada lebih pulak. Jadi saya terpaksalah buat lagi sekali untuk memastikan sukatan yang sebetul betulnya. Bila bab kena buat lagi tu, pepaham jerlah kann.. Nilah baru terbuatnya.




Ada yang panggil Biskut ARAB, ada jugak yang panggil Biskut SUGEE. Pastu bila diwarnarkan pula dah jadi nama CRYSTAL BALL. Haaa.. gasaklah.. janji bernama. Paling tak boleh blah, bila anak bertuah saya pulak terpandang yang ada tiga colour sekali tu dia cakap, "Eh!.. Ibu buat Biskut GOOGLE CHROME".. hahaa.. pon boleh.. Sesuka hati jerlah kann. Resepi ni memang dah lama betul, dari dulu zaman saya kanak kanak lagi memang inilah resepi yang Mak guna. Setiap kali raya saya pasti akan korek dari kitab Mak saya. Cuma kalau suka rupanya ala ala warna warni di Aidilfitri tu bubuhlah sedikit pewarna makanan. Nak tau recipenya?? Let's Checkidaudd!!..




~~ BAHAN BAHAN ~~

400 gm Minyak Sapi QBB
6 cawan Tepung Gandum
2 cawan Gula Halus
2 biji Telur Ayam
1 sudu kecil Vanilla Essence




Goreng tanpa minyak tepung gandum seketika hingga agak ringan dan sejukkan. Ayak dulu sebelum digunakan. Kacau sedikit telur bersama vanilla essence. Ketepikan dulu.

Pukul minyak sapi dan gula hingga sebati. Boleh juga kurangkan sedikit gula jika taknak manis sangat. Saya guna 1 1/2 cawan jer. Kemudian, masukkan bancuhan telur tadi dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan tepung gandum yang telah diayak sedikit demi sedikit dan gaul rata dan sebati. Jika agak sudah memadai kelembapannya, tak perlu dihabiskan tepung tu. Boleh juga diwarnakan jika suka.

Bentukkan bulat bulat dan bakar pada suhu 170 C selama lebih kurang 20-25 minit atau mengikut kapasiti oven memasing. Selamat Mencuba.. (",)




CHOP!!!.. Biskut ni satu adunan dapat banyak jugak.. Kalau rasa rasa tak larat nak menggentel atau nak cuba try test dulu, boleh buat separuh adunan jer yer laling lalingku.



4 comments:

Rohah said...

walopun raya dah habis..tapi 'makan' biskut memang tak habis2 lagi, tahun ni takde biskut sugee dalam rumah saya kak..tak terbuat..

Shiela said...

Betul lah Rohah.. Bab nak memboolat boolatnyer tu yg bagai nak lelap rasanya.. Akk ni gagahkan jerlah.. Tupon seb baek anak dara byk nolong.

MamaFaMi said...

Tomey tomeyyyy aje sekut Arab Shiela ni...

Shiela said...

Ayyyy.. Maseh MamaFami.. :-)