Friday 27 April 2012

Baked PASTA


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua   :)


Alhamdulillah dengan izin Allah bertemu lagi kita di sini di pagi Jumaat yang mulia dan penuh barokah ini. Arini saya nak berkongsi recipe Baked Pasta koboi lagi sempoi saya ni. Jomlaa gi skodeng resepinya, takleh lelama kat sini, japgi dah nak gi amik anak bertuah tu.




Memula rebuskan dulu pasta yang kita suka. Saya guna 2 cawan Spiral dan 1 cawan Macaroni. Rebus dalam air, dengan sedikit garam dan minyak zaitun hingga lembut. Kemudian toskan dan gaulkan dengan sedikit minyak zaitun.




Selepas tu kita prepare pula bahan Sosnya yaitu Sos Merah dan Sos Putih.

~SOS MERAH~

Bahan Bahan :
400 gm Daging Kisar (jenama Ramly)
430 gm Tomato Puree (jenama Kimball)
200 gm Chopped Carrot/Celery (Jika suka)
2 biji Bawang Besar Holland
5-6 ulas Bawang Putih
5-6 helai Bay Leaves
Sedikit Oregano
Sedikit Serbuk Lada Sulah & Lada Hitam
Sedikit Olive Oil utk menumis
Sedikit Chopped Fresh Parsley/Coriander
Sedikit Fresh Oregano (jika ada)
Sedikit Chilli Flakes (jika suka)
Garam dan Gula secukup rasa
Air Secukupnya




Tumiskan bawang besar dan putih yg dah dicincang sampai layu. Masukkan pula dry oregano dan bay leaves, goreng hingga naik bau.

Kemudian masukkan daging kisar dan goreng sebentar. Bila daging tu dah masak, masukkan pula tomato puree dan goreng sekejap. Selepas itu, bubuh sedikit air dan masak hingga mendidih dan biarkan pekat sedikit.

Setelah masak, perisakan dengan garam dan gula secukup rasa dan masukkan chilli flakes, serbuk lada sulah n serbuk lada hitam, chopped parsley dan coriander leave (daun ketumbar).



~SOS PUTIH~
 
Bahan bahan :
2 cawan Fresh Milk
2 keping Cheddar Cheese 
2 sudu besar Butter
2 sudu besar Tepung Gandum
Sedikit Serbuk Lada Sulah
Sedikit Garam




Panaskan butter hingga cair dengan api kecil.

Masukkan tepung, gaul sebati, aggaran dalam seminit.

Alihkan periuk dari api sebentar dan tuangkan susu. Kacau rata jgn sampai tepung berketul. Kemudian jerang balik atas dapur. 

Bubuh sedikit garam dan serbuk lada sulah. Terus memasak dan kacau kacau sehingga ianya pekat.

Akhir sekali barulah kita masukkan cheddar cheese. Apabila cheedar cheese tu sudah cair dan sebati dengan susu, bolehlah diangkat dan ketepikan.





Gaulkan pasta yang kita telah rebus tadi dengan Merah hingga rata. Tuangkan Sos Putih di atasnya. Boleh juga ditaburkan dengan cheddar cheese yang diparut atau mozarella cheese jika suka. Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 1 jam atau mengikut kapasiti oven memasing.

Setelah masak, bolehlaa dihidangkan. Kami sekeluarga suka makan ketika masih panas. Menu ni memang kegemaran anak saya betul. Tak benti benti dia keje mengulang. Seronok saya nengok dia makan. Hilang rasa penat memasaknya.




Selamat Mencuba yer.. Senang jer menu ni kann..


1 comment:

Anonymous said...

Salam kak.klu xde tepung gandum guna tepung jagung boleh?