Thursday 5 April 2012

31st March.. It's My 16th ANNIVERSARY


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera Semua   :)

Alhamdulillah dengan izin Allah dan berkat dariNYA juga pada tanggal 31.3.2012 aritu genaplah sudah usia perkahwinan kami 16 tahun. Hmm.. tak berasa masa berlalu begitu pantas kann. Bermacam macam dugaan telah kita tempuh bersama kan Yangg.. Adakala di atas adakala tergolek ke bawah, hmm.. bukan senang nak senang. No matter what, thank you very much to my Sweetheart yang banyak bersabar dengan kerenah dan kepala hangin isterimu ini. Dan juga terima kaseh sayang atas bimbingan dan tunjukajarmu. Moga kita dapat terus meniti hari hari mendatang dengan penuh bibit kasih sayang dan berkekalan hingga ke Syurga. Bak kata Omputih tu, Till Death do us Apart.. Jomm kita kasi Up lagi.. Till HEAVEN laa.. Insyaallah.. Ameenn..




Sebagai seorang Isteri teringinlah jugak nak buat something special lah kununnya on our Sweet day ni. Alaa alaa Romantica de Amoure kann.. Wahhh.. terlebeh sudahh.. Nak buat lelebeh taklaa berapa pandai awok ni. Pikir punyer pikir dan atas suggestion temanku Zai, maka jadilah Cake ini. hehehh. Lagipon bekas untuk buat cake ni memang dah lama beno belinya. Rasanya inilah hari terbaek untuk menggunakannya.. kann.. kannn... kannnn.. ngeeeee.. ;D




Memula saya nengok cake yang ada jantung hati aka luv kat dalam cake tu dari blog Azlita Aziz. Masa tu hati dah meggelodak, cantekkknyerrr laa cake ni.. dan puas gaklaa dok merenung camnerlaa leh camtu kejadiannya. Tetiba bila terpandang kotak bekas ni kedai bahan bakery, barulah paham kekdahnya. Saya pon tanpa berfikir panjang teruslaa sambar. Tapi setelah beberapa bulan menyambar baru kinilah terjadinya hasil kerastangan ku ini. Alhamdulillah.. walau tak secantek Azlita buat, jadilaa untuk kami anak beranak. Just a simple celebration.. :)




Saya share jugalah recipe nyer kat sini yer. Untuk cakenya saya guna sponge cake jer sebab masa saya sangat kelam kabut dengan abah saya yang masih dalam hospital. Resepi Sponge Cake adalah sumbangan dari teman saya Zai. Thanks dearie.. Sedap cake ni walaupun mudah. Cuma lenkali untuk cake ni kena guna cake yang tahan lasak sikit sebab sponge cake ni lembuttt sangat, kena betul betul berhati hatilah nak mengendalikan. Tapi camnerpon rasa dia memang sedap.




BAHAN BAHAN CAKE  :
By : Zai Eddie Hashim

250 gm Sponge Cake Mix (saya guna brand Nona)
4 biji Telur
50 ml Minyak Jagung
50 ml Air


CARANYA (Berpandu pada Kotak Sponge Cake Mix Nona) :

Panaskan Oven selama 45 min pada suhu 180C. Saya panaskan dlm 20 min jer. 

Griskan loyang untuk membakar atau lapiskan dengan baking paper.
Satukan semua bahan di atas dan pukul dengan kelajuan sederhana selama 5 minit.

Masukkan minyak jagung sedikit demi sedikit dan pukul selama 1 minit lagi pada kelajuan rendah hingga ringan dan kembang. Tuangkan ke dalam bekas dan bakar selama 30-40 minit. Sejukkan sebentar dan keluarkan dari loyang.

NOTE : Untuk acuan ini saya kena buat 2 adunan diatas. 1 adunan di atas ni hanya cukup untuk sebahagian bekas atau cake ni jer. Walaubagaimanapun, bancuh asing asing yer.. Bukan apa.. Mengikut pengalaman saya kalau bancuh sekali yaitu buat 2 adunan sekali, kejadiannya cam tak berapa cantek.




Untuk filling kat tengah tu pulak, untuk bentuk luv tu saya guna Bavarian dari resepi Chef Wan amik kat blog Azlita Aziz. Thanks Azlita for sharing.. :)

BAVARIAN ~ Untuk filling Luv
By : Chef Wan

1 1/2 cawan susu segar
1 camca teh esen vanila
5 biji kuning telur
65 gm gula halus
1 camca besar serbuk gelatin
Secubit garam
1 cawan krim putar ~ putar rata dan simpan dalam peti sejuk

Satukan susu dan esen vanila
Masak hingga mendidih dan ketepikan
Putar telur bersama gula, serbuk gelatin dan secubit garam hingga kembang
Masukkan susu ke dalam adunan telur dan kacau rata
Kemudian tuangkan semula krim ke dalam periuk
Masak menggunakan api perlahan hingga krim tadi melekat di belakang senduk kayu
Kemudian tuangkan adunan ke dalam bekas yang di letakkan di atas bekas yang lebih besar dan berisi ketulan ais. Kacau selalu adunan supaya tidak bergentil sehingga adunan hambir mengeras.
Apabila krim hampir membeku, masukkan krim putar yang kita simpan dalam peti ais
Kacau rata kedua bahan dengan kaedah kaup balik hingga adunan rata
Simpan sekejap aje dalam peti ais jangan lama2 nanti dia beku. Anggaran 5 minit
Kemudian bolehlah tuangkan dalam loyang untuk bahagian love tadi
Apitkan kedua dua kek kemas dengan hati hati dan simpankan sekejap dalam peti sejuk sebelum dideco sementara kita menyediakan bahan untuk deco.




Untuk deco bahagian luarnya saya guna White Choc Mousse yang dicadangkan oleh teman saya Zai juga. Resepinya juga dari blog Azlita Aziz. Mohon share juga disini yer.. :)

COKLAT MOUSSE PUTIH
By : Puteri Manja

150G Coklat Masakan Putih
1 Sudu Besar Gelatin
100 ml Air
2 biji Putih Telur
200 gm Whipping Cream
40 gm Gula Kastor




PENYEDIAAN MOUSSE  ;

Masukkan Gelatin ke dalam bekas yang mengandungi 100 ml air. Biarkan dalam 5 minit. AWAS!!.. JANGAN MASUKKAN GELATIN DULU KEMUDIAN AIR.. Ini akan menyebabkan Gelatin berketul berketul dan tidak larut sepenuhnya. Saya kacau rata jugak.

Cairkan Coklat masakan putih dengan kaedah 'Double Boil'. Guna 2 periuk, 1 periuk letak air dan 1 periuk letak coklat. Periuk yang ada coklat diletakkan ke dalam periuk yang ada air. Kemudian panaskan hingga coklat itu cair.

Bila Coklat Putih dah cair, padamkan api dan keluarkan periuk coklat dari periuk yg berisi air tadi. Masukkan campuran gelatin tadi ke dalam coklat putih cair. Kacau sehingga gelatin sebati dengan coklat putih tadi. Sejukkan sebentar.

Pukul Putih telur sehingga kembang atau sehingga bertanduk. Kalau diterbalikkan bowl, telur takkan jatuh. Sambil pukul telur tu, masukkan gula sikit demi sedikit.

Dalam mangkuk lain pula, pukul whipping cream sehingga jadi bentuk krim. Masukkan adunan whipping tadi dan coklat cair ke dalam putih telur yang dah bertanduk tadi. Kacau kaup balik dengan senduk perlahan lahan sehingga sebati. Sapukan pada kek yang nak dihias. Setelah hias simpan dalam peti sejuk sehingga mousse keras dan bolehlah dihidangkan.




Nampak cam susah kann.. tapi taklah.. cuma perlu sabar kittt jer.. Tapi hasilnya sangat berbaloi baloi. Puas rasa hati memandangnya. Paling seronok bila perkataan pertama yang keluar dari mulut Suami, "Uishh sedaplaa cake awak ni"... hmmm.. kembang setaman Wa cakap Lue.. Ngehngehngeh.. Makanya, Selamat mencuba yer Sayang Sayangku Semuaa.. Muahhh.. :)




From Shiela, with Lots of Lurves.. ;)

 

10 comments:

Ummu Amisya said...

Thanks for sharing such a wonderful cake recipe...mmuuaahhh!

Unknown said...

Assalamualaikum Shiela

Cantik Kek Yg Shiela Buat...

Qasey Honey said...

hppy anniversary yer kak...semoga kekal hingga ke hujung nyawa...

cantik betul kek tu...jeles tgk...bleh tau tak...bpe yer rega loyang tu...tringin jugak nk memilikinya...hehehe

leen said...

Happi anniversary kak..tergoda betul tgk kek tu...sama dgn QH..berapa harganya?...belum jejalan lagi cari loyang tu kat seremban...tapi mcm tak de je...

Shiela said...

Ummu Amisya ; U're most welcome dear.. muahhh.. :)

Qaseh Honey ; Ameen.. mekaseh atas doa itu.. klu tksilap harga loyang tu dlm rm90 camtu jenama Wilton.

Lin Rosly ; Mekaseh yunk.. :)

Leen ; Maseh jugak.. harga dia akak dh sebut tadi.. Akak beli ni pon kat Seremban laa ni leen.. kat Amore Ebake kt Oakland tu. klu takder stock, leh suh dia orderkan. cer skodeng.. :)

Amie said...

Tahniah! Happy anniversary... dah sweet 16, moga terus berbahagia dalam melayari rumahtangga!
kek itu pun look so sweet!

leen said...

mak ai ...boleh tahan gak harganya ye...kat amore ke... dh lama tak gi...time kasih ye bgtau....

Shiela said...

sama sama leen.. mmg mahal kit.. tp mmg berqualiti laa bekas dia..

Shiela said...

Ameenn.. Maseh Amie.. :)

solehah said...

salam you're such a blessed lady,syukur doakan kebahagian saya dunia akhirat