Wednesday 22 May 2013

MEE BANDUNG SPICES JOURNEY



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua.. Lama betul saya tak update kan. Agak sibuk sikit dengan tempahan dan tugasan harian. Dapur kengkawan pun tak sempat saya nak skodeng sangat. Jangan majuk yer.. Ada kelapangan pasti saya singgah nanti. Semua tugasan saya terpaksa lakukan sendiri hingga kengkadang tak terkejar rasanya jam yang berputar tu. Apapun alhamdulillah semuanya rezeki dari Allah SWT buat saya. Syukurr..

Since ada sedikit masa harini saya ingin share resepi MEE BANDUNG cara saya sendiri yang selalu saya buat mengikut Citarasa saya. Memang saya rekomen betul pada kengkawan yang suka makan Mee Bandung untuk mencubanya. Insyaallah tak menyesal, cuma kena rajinlah sikit yer.. Okaylah, saya pun takleh bebel banyak banyak, kejap lagi dah ada kerja menanti. Kita go straight to the recipe yer.. 




BAHAN-BAHAN :

1 kg Mee Kuning
100 gm Udang kering (dikisar)
2 biji Bawang Besar (dikisar)
5 sudu besar Cili Mesin
10-15 Bawang Merah  (dihiris dan digoreng)
3 ulas Bawang Putih (2 dikisar dan 1 lagi dihiris utk digoreng)
100 gm Kacang Tanah (disangai, dibuang kulit dan dikisar)
Daging, Udang & Sotong Segar
Sayuran seperti Sawi & Kobis 
Sedikit Air Asam Jawa
1-2 biji Buah Tomato (dibelah 4)
Sedikit Cili Api (diketuk)
Sedikit Cili Hijau (dihiris utk hiasan)
Garam dan Gula secukup rasa
Minyak utk menumis & Menggoreng
Tauhu (digoreng dan dihiris)
Daun Sup dan Daun Bawang (dihiris)
Telor (ikut berapa biji nak)




CARA-CARA :

- Tumis udang kering hingga garing dan naik bau.
- Masuk bawang besar dan bawang putih yang dikisar dan biarkan garing.
- Masuk cili kering dan kacau sehingga agak garing
- Masuk hirisan daging dan biarkan empuk.
- Masuk pula kacang tanah dan air biar dia kembang sedikit supaya kuah pekat.
- Masuk air asam jawa tadi diikuti dgn bawang goreng dan seafood.
- Masuk cili api, garam dan gula.
- Pecahkan telur sebiji sebiji ikutlah nak berapa banyak.
- Biarkan menggelegak dan masuk mee dan sayuran. Masak seketika dan angkat.
- Hias dengan bawang goreng, cili hijau dan tauhu goreng.


SELAMAT MENCUBA.. (-;



15 comments:

Sweet red cherry said...

salam..

mee bandung ni nampak menyelerakan sangat..memang terliur ni tengok..

suryabil said...

kecur kak kecur...telan ayoir liur je lah..hehehhe

umi's cup cake said...

Sedapnya mee bandung ni..terliur rasa

Unknown said...

aduh sentap jiwa tau kak shila...sedap sangat tgk tu..nak semangkuk

Gee® said...

Adoyaiii!!! tak tahan godaan mee bandung tu... berpuasa kena banyak bersabar kan Shiela... Sod ba ro...

Amie said...

Masya Allah.... tak semena2 aku telan2 liur ni Sheila.... sodap nyoooo!!!!!

mama sara nur @ Cik Nor said...

assalam ksheila
amboi sedapppnya
sy ni jarang suka pada mee tp nampak k.sheila punya ni betul2 mengamit selera lah

rahel said...

Ermm...tak tahan tengok lama2...kecur liur dibuatnya...

zila norazila said...

seyess..kecur..he hhee nnt ptg nk g beli jew klu buat mmg x sempat dh nie..:)

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya pengikut setia blog puan. Saya sangat2 mengharap puan tunjukkan cara2 atau petua memasak kari ayam/daging dan dalca yang sedap.

Terima Kasih.

Qasey Honey said...

alahaiiii bwk byk2 sabo yer QH..ngecess tgk mee bandung tu..

Kniedaz said...

dah telan air liur banyak kali ni..huhu

Mamasya said...

Aslmkum
Sedapnya nampak mee bandung itu...rasa nak mkn juga...

Unknown said...

wahhh..sungguh mengancam..
nnti boleh la amik resepi ni..mak tina suka sangat makan mi bandung ni...:)

Unknown said...

assalammualaikum kak sheila, saya suka tengok blog kak shiela... cantik. saya minta izin untuk mencuba resepi kak sheila ... saya suka masak & saya suka cuba resepi terkini dekat online. saya juga baru berjinak2 dlm blog saya nak minta izin kak shiela untuk letak link blog kak shiela dekat blog saya boleh.