Sunday 29 January 2012

Makan MEE KARI Arini

Assalamualaikum  :)

Apa khabar kengkawan semua? Masak apa arini? Saya punya cerita lagi best.. Percaya ke tak, boleh beras dah abis saya tak perasan.. duhhh.. sebab yang last masak nasik aritu anak dara saya yang sorang tulah.. Tak pulak dia bagi tau yg beras dah abis.. anak bertuah tu pulak.. Padan muka aku.. asyik sebok beli bahan buat cake jer kann.. huhuu.. Seb baek Kekande tak hangin.. ngeee.. :D




Nak ker Pasaraya beli beras, malaslaa pulak, ujung ujung minggu ni selalunya panjang queue nak bayar.. tu yang lemah sangat. Makanya, yang senang, buat Mee Mee jerlah nampaknya.. kat Kedai depan ni jer pon ada bahan sikit sikit.. Tu yang Mee Kari lah yang jadinya.. Bolehlaa jugak kann.. Jemu gak asyik makan nasi jer.. wahh.. Jawapan selamatlaa tu.. hikhik.. :)

Kalau nak tahu cane yang punya 'Cooking with Luv' utk Mee Kari ni kenalaa ke dapo sweet dapo ku.. Jom Jommm.. :)




BAHAN BAHAN :

50gm Rempah Kari Seafood jenama MAK SITI 
(klu tkde guna rempah kari daging Babas pun boleh)
6 ulas Bawang Merah
3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia
3 batang Serai (dititik)
2 ekor Ketam (klu ada budget, nak bubuh lebih pun boleh)
10 ekor udang (ikut suka nak besar mana atau byk mana)
1/4 ekor Ayam (dipotong kecil)
Sedikit Tahu Lampung n Tahu keping
400ml Santan kotak (Ayam brand)
Sedikit daun Kari
Sedikit daun Pudina/daun Ketumbar (klu suka)
Sedikit kulit kayu manis n bunga lawang (klu suka)
Satu mangkuk air (pun ikutlaa nk pekat atau cair takat mana)
Garam secukup rasa
Minyak untuk Menumis
** Kalau rajin nak kopek kerang, boleh gak buh kerang.. tabur masa nak makan




Mula mula saya rebus dulu udang tu sekejap. Amik airnya, nanti boleh dimasukkan ke dalam kuah. Kopek sesiap kulit utk ditabur masa makan nanti. Boleh juga siapkan bawang goreng kalau suka. Kalau saya, bawang goreng ni yang paling penting utk menyedapkan lagi rasanya. Mesti buad sendiri, beli punya kurang sedap.

Tumiskan kulit kayu manis dan bunga lawang, diikuiti dengan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dikisar, serai, daun kari hingga kuning keemasan. Kemudian masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air menjadi pes dan masukkan sedikit garam supaya rempah tidak mudah hangit. Goreng rempah dengan api perlahan hingga garing dan naik bau.




Pastu bolehlah masukkan ayam dan ketam untuk dapatkan manis ayam dan ketam tu. Bagi saya kalau masak kuah mee kari ni, ketam ni paling penting utk menyedapkan rasa kuah tu.. tak dapat banyak, sekor dua yang kecik pun jadilaa.. lain rasa manis kuah tu kalau ada ketam.  Okay, masak seketika bersama rempah tu kemudian masukkan air rebusan udang tadi, diikuti dgn santan. Setelah mendidih masukkan sedikit daun Pudina dan daun ketumbar untuk aroma yang wangi. Akhir sekali baru masukkan tahu lampung.  

Senang jer kann.. Saya memang suka masak yang senang senang ni.. hehee.. Pasni bolehlah celur mee dan sayur sayur yang nak letak tu. Tapi kali ni saya terlebeh rajin, malas nak mencelur. Paling nyampah masa nak angkat mee tu licin.. dah tu, suami saya mesti nak makan mee kari ni campo ngan kueh teow.. mmg peberet style dia tu. Lagi laa leceh nak mengangkat kueh teow tu lepas celur.. Makanya saya steamkan ajer, senang.. tu yang dengan kukus kukus tu saya angkat buh atas meja.. heheh.. Senang citer.. sshhhh.. Jangan citer kat orang taww.. ;)




Owhh ada lagi satu.. hampir lupa pulak saya, cara nak buat sambal udang kering tu.. Kalau nak buadlah yer.. kalau taknak pon takper. Saya memang kena buadlah.. dah permintaan suami camtu.  Camni buat dia, tumbuk halus dalam 1 sudu besar udang kering. Tumbuk juga sekali 3-4 ulas bawang merah dan 1 ulas bawang putih. Kemudian tumis dgn sedikit minyak hingga garing dan kuning keemasan. Pastu masukkan dalam 5-6 sudu besar cili mesin dan goreng hingga garing. Boleh masukkan sedikit air dan garam. Buh sekeping asam keping dan masak hingga kering. Garam jgn bubuh banyak sangat dulu yer, pasal udang kering tu pon masin gak sikit dan nanti kuah mee kari tu pon dah ada garam. Ni cara saya laa yer.. takder sapa ajar pon.. cuma agak agak sendiri ingatkan rasa yang biasa makan kat kedai tuu..

Hidangan ini cukup utk 1kg mee kuning. Serve bersama sayur sayuran dan bawang goreng mengikut citarasa masing masing.




Alhamdulillah.. saya dah kenyang dahh.. Kalau sudi Cubalah yer.. Cooking With Luv.. ;)



9 comments:

Rum said...

Beb...gilosss terliur. Mu punya presentation cam kat otel...kelasssss gitu!! Buat sendiri, memcm bahan buleh letak kan babe. Kalau makan kat luar, ermmm....xyah ckp ler. Anyway, as usual gambar jer dah nmpak betapa marbeles nya...

Shiela said...

Thanks a lot for your support Arum.. :)

dZana said...

pergggg.. mmg kelasss... tak puas memandang..

Shiela said...

hehee.. maseh dZana.. :)

sHa AhM@d said...

kalo camni punya hidangan kompom cik hubby tak hangin punya..tak sabo dia nak makan...best je tengok..sedap tu..

Rohah said...

salam..dah tukar cat dinding rupanya..?? ku dapat tatap je mee kari ni..Mee kari oh mee kari,marilah sini..

Shiela said...

Wsalam Rohah.. ha'ah kasi tukarr laa plak.. jgn tatap jer mee kari ni Rohah.. gi godek kt dapo jap.. hehee..

sHa AhM@d.. Alhamdulillah.. seb baek.. :)

CT Delima said...

AS'sala Shiela

memang meletop menu ni, tapi k.ct tak makan kuah yang berkari2, jadi kena jamu mata jerlah. ayat penyelamat..buatkan mee sup boleh..hehehe

Shiela said...

Wsalam.. boleh jer CT.. mee rebus pun sedap gak kan.. :)