Sunday, 22 January 2012

Sotong 'DIL TO PAGAL HAI'

Assalamualaikum  :)

Kengkawan semua masak apa harini? Saya ni dah naik buntu mikirkan apa yang nak masak setiap hari. Nak makan luar hari hari pon jemu gak.. dah tak tau nak makan apa lagi kat luar tu.. balik balik benda yang sama jer.




Arini saya pilih menu yang ringkas dan cepat jer.. Sotong 'Dil To Pagal Hai'.. hehee.. Sebenarnya dulu saya panggil Sotong masak berempah, tapi bila saya pandang sotong ni yg dikelar kelar tu teringat pulak kat Karisma Kapoor dan penari penarinya yang pakai baju cam sotong dikelar tu masa nari dan nyanyi dalam citer industan 'Dil To Pagal Hai'.. ingat tak? Cerita peberet saya dan anak saya tu dulu.. sedap sedap lagu dalam citer tu kann.. tu yang jadi nama tu... hehee.. Ni resepi dari Mak saya sendiri.. memang dari dulu kegemaran kami sekeluarga kalau Mak masak menu ni. Nak nak pulak kalau ada telur dalam perut sotong tu kann.. lagi laa tak sabar tunggu nak makan.. hehee.. Seronoknya bila kenang kenang zaman kanak kanak dulu..

Pastu saya goreng sayur peria berlada ngan udang.. tu jer pon sayur yang ada dlm esbok. Suami saya kalau ke pasar tak pernah tinggal sayur peria tu. Suka sangat dia.. tp mahaplaa yer En Somi, nengok tadi peria tu dah nak kecut dahh.. huahuahua.. ;D

Nak tau ker cane saya masak lauk sempoi ni.. kalau nak, moh ler ke dapo.. ;)





BAHAN BAHAN : 
 500 gm Sotong
25 gm Rempah Kari Daging
1 biji buah Tomato saiz sederhana
1 biji Bawang Besar (dihiris bulat)
1 biji Bawang Besar *
3 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih *
1 inci Halia *
1-2 biji Ubi Kentang (dipotong wedges)
1 cawan Minyak utk menumis
Sedikit Daun Kari
Garam secukup rasa
Sedikit kulit kayu manis n bunga lawang (klu suka)
(blend semua bahan bertanda *)




Bersihkan Sotong dan potong jika suka. Saya tak potong, pasal dalam perut sotong tu ada telur. Kalau potong nanti telur tu hancur, sayang.. tu yang sedap tu.
Panaskan minyak dan goreng Ubi Kentang dulu. Angkat dan tumis kulit kayu manis dan bunga lawang. Kemudian masukkan daun kari, bahan yg telah diblend tadi dan goreng hingga kuning keemasan. Selepas itu masukkan Rempah Kari yg telah dibancuh menjadi pes dan sedikit garam, goreng hingga garing dan naik bau. Masukkan pula buah tomato yg dibelah 4, diikuti dengan Sotong. Setelah Sotong itu completely masak, masukkan bawang besar yang dipotong bulat, cili merah n cili hijau yg di potong kasar. Kacau kacau sebentar. Rasa Garam, kalau dah cukup rasa tu kira Done lah..

** Pesanan ringkas  :) 
Jangan masak sotong tu terlalu lama yer.. nanti dia keras atau liat. Kurang enak untuk dimakan. Lagi satu, sotong tu saya kelar kelar selepas masak yer, masa nak hidang cam mamak nasi kandar selalu buat tu.. heheh.. Klu kelar sebelum masak, dia tak jadi cantek camtu.. tapi kalau tknak kelar pon takper.. Ikut rasa hati.. ;)

Okayyy.. Kalau nak tau sedap ker idak, kena cubalah masak yer.. Selamat Mencuba (",)



9 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Apa pun namanya sotong tu nampak sedappppp...

Shiela said...

hehee.. maseh Puan Ros.. :)

Qaseh Irish Zain said...

beb .. aku yg dah lunch ni nek lapaq lak nengok sotong dil to pagal hai mu ni .. adehhh

Ummi said...

Assalam Sheila....waaaaahh sedap nama masakan sotong tu eh...hindi pulak...leh lawan dgn ayam shah jahan dah kalau camni...hehhee, nnt akak try sotong ni..tqqq eh..

Shiela said...

Wsalam Sis Ummi..

hehee.. boley boleyy.. :)

CitarasaKu said...

Salam...hehe sambil tersenyum nak mengomel sikit....cantik nama tu kena dengan sotong nya ang berperisa rempah

Shiela said...

Qaseh bebeh.. sabar yer.. hehee..

CitarasaKu.. mekaseh.. :)

Kak Noor said...

Memang sedap kalau sotong digoreng begini. Makan pula dengan nasi panas. Tak payah lauk lain dah...

Shiela said...

a'ah Kak Noor.. masaknyer pun senang jer.. tu yg saya suka.. :)