Tuesday, 29 January 2013

KUIH LAPIS PEBERET FARRAH



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Last weekend nakdara saya balik, cuti panjang kann.. dari Maulud Nabi sampailah ke Thaipusam. Seperti biasa, bila anak balik pasti kita sebagai ibu nak jugak buat atau masak makanan kegemaran mereka. Farrah memang sedari kecik suka sangat makanan KUIH LAPIS. Sebelum ini pernah juga beberapa kali saya mencuba buatnya dan sering juga memperolehi kegagalan. Adakalanya keras sangatlah dan adakalanya pula lembik sangat sampai kena makan ngan sudu.. hehee.. Tapi dek kerana Farrah suka sangat dia sudukanlah juga, langsung tak terbuang.




Saya tak pernah putus asa dan terus mencuba mencari resepi yang terbaek demi anak. Saya pun memang suka jugak makan kuih ni dari kecik lagi, tu yang menurun kat Farrah agaknya. Dulu selalu makan yang Mak buat. Memang sedap betul yang Mak buat tapi masalahnya cam biasalah, Mak masak mana ada recipe dengan sukatan yang betul. Dia main lebur jer pun dah jadi elok dan sedap. Tangan orang lamalah katakan, cuma yang saya tau Kuih Lapis Mak banyak guna tepung beras. Tetiba masa saya skodeng blog MAMA SARA NUR saya terpandang akan resepi Kuih Lapisnya yang agak memenuhi citarasa saya. Saya pun terus amik recipe yang asalnya dari Kak Ann, PERIUKTANAH. Alhamdulillah, setelah mencuba memang sangat berpuas hati dan mudah membuatnya. Terima kasih banyak banyak buat Mama Sara Nur dan Kak Ann, inilah recipe yang saya cari selama ini. Cuma ada sedikit yang saya adjust mengikut kesesuaian dan citarasa saya. Saya mohon share di sini recipenya buat rujukan saya, anak saya nanti dan juga teman teman yang berminat dengan KUIH LAPIS yang sangat sedap ini.


BAHAN BAHAN :

3 cawan Tepung Beras
6 sudu besar Tepung Gandum
6 sudu besar Tepung Jagung
6 cawan santan dari 1 biji Kelapa
1 1/4 cawan Gula Kaster
1/2 sudu teh Garam Halus
Sedikit Pewarna Merah
Sedikit Perisa Ros




CARA CARA :

Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan sedikit demi sedikit sambil digaul rata hingga tidak berbintil dan tapiskan. Masukkan sedikit perisa ros dan bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan satu lagi biarkan pada warna asalnya.

Lenserkan bekas yang bersesuaian dengan sedikit minyak. Dengan sukatan 1 cawan metrik tuangkan adunan merah atau tanpa warna dulu yang mana suka ke dalam loyang atau bekas pilihan. Tutup kukusan dan kukuskan selama lebih kurang 10 minit atau hingga lapisan itu masak. Jika disentuh dengan jari, ia tidak melekat tu masaklah sudah. Kemudian tuangkan lapisan kedua dengan perlahan lahan pada sukatan yang sama, 1 cawan juga dengan warna yang berlainan dan kukus lagi. Ulang proses hingga habis dan pastikan diakhiri dengan warna merah. 

Setelah lapisan terakhir masak, buka tutup kukus dan biar ia terus mengukus dengan keadaan tidak bertutup selama lebih kurang 10-15 minit. Ini bertujuan untuk mengeringkan lebihan air yang ada di permukaan kuih. Sejukkan betul betul sebelum dipotong. Jika dipotong panas panas nanti tak cantik rupanya. Bagi saya kuih lapis yang perfect adalah yang boleh dimakan selapis selapis camni. Selamat Mencuba..





12 comments:

Gee® said...

Samalah kita Farrah... untie pon suka kuih lapis cuma malas nk buat jer... hehehe

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya.....!!
suka mkn...tp buatnya...adoiii....

Amie said...

Kami pun suka makan kuih lapis dari kecik dulu... tapi sampai sekarang asyik tak menjadi je, kadang keras kejung kadang lembik sangat...anak2 memang suka makan tapi Mummynya tak berapa mahir nak buat... untung Farah dapat mama yang rajin macam Sheila!

Sue @ Nenie said...

Salam...saya pun suka kuih lapis..klu yang boleh asingkan lapis2 camni lagiiiiii sukaaaa...kenyal2 gitewwwww

Anonymous said...

Assalam Shiela..saya pun suka makan kuih lapis ni jugak..seronok kalu kecik2 masa makan ni siap kira sekeping demi sekeping..hehehe..apa2 pun nak ckp tq..sbb saya nak shre ye..ma sih daun keladi...^_^

LIENDA ABD AZIZ

zila norazila said...

kuih lapis sentiasa dihati..cantik la kak..zila suka makan sekeping2 camtue..pergghhh dapat ptg2 best nie:)

rahel said...

Nak jugak makan kuih lapis..tapi siapa nak tolong buat....hehehe

Mamasya said...

Aslmkum sis Sheila
untung Farah ibu rajin buatkan... pasti puas mkn kuih kegemaran.suka tengok gambar kuih ni posing atas daun pisang dg teko hijau itu..cantik.
congrat sis Sheila muncul di majalah Aroma...moga terus bersemangat kongsi resepi.

mama sara nur said...

assalam k.sheila
bila tgk kuih lapis tingin pula la he heee lama jg tak buat dan makan ni
sedapkan bloeh tarik lapis2 tu memang besttt resepi kak ann ni

zana fahmi said...

Kuih favourite anak saya ni tapi ibu dia malas nak buat.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam..
lompat dari dapur amie.. salam kenalan ye...

Shiela said...

Terima kasih semua sudi tinggalkan komen.. :)

Salam kenalan juga buat Madiha.. :)