Wednesday, 20 June 2012

Perjalanan PUDING RAJAku




Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Seperti yang dijanjikan pada N3 yang lalu, pada kali ini saya akan berkongsi satu pengalaman yang sangat indah bagi saya. Walaupun banyak dugaan dan kegagalan yang saya lalui, tak kurang juga dengan detik cemasnya.. Akhirnya berjaya juga saya menghasilkan PUDING RAJA yang menjadi dessert Istana Pahang. fuhhh.. Puas rasa hati setelah percubaan yang KETIGA ini menjadi dengan agak sempurna. Setidak tidaknya lebih baik dari yang semalam semalam. Alhamdulillah.. itulah Saya, memang tak akan putus asa selagi belum berpuas hati. Kata orang usaha tangga kejayaan kann.. dan di mana ada kemahuan pasti ada jalan.. Never say NEVER.




Apa apa pun saya ingin berterima kasih kepada teman fb saya yang terkenal dengan panggilan Tok Mak yang telah berkongsi resepi PUDING RAJA PAHANG ni dengan saya dan juga tanpa jemu jemu memberi tunjuk ajar pada saya yang sangat sangat tidak tahu menahu mengenai dessert ini. Pertama kali saya melihatnya juga  pada post post dan gambar dari wall Tok Mak. Bila selalu diperkatakan mengenai keenakannya, hati mula teruja untuk mencubanya. Tapi cam biasalah asyik postpone jer hingga pada suatu hari teman kampung sebelahku Zai Eddie Hashim mencuba dan memberiku rasa, waduhhhh.. sedapnyerrr.. makin melonjak lonjaklah rasa ingin mencuba sendiri tu.. Maklumlah, orang punya takkan nak makan banyak banyak kann.. nak gak buat sendiri baru leh makan puas puas kann.. heheee.. Kalau dekat dengan Kuantan tu memang saya lama dah order jer dari Tok Mak tu sebab dia memang cukup popular dengan jualan PUDING RAJA di Kuantan tu. Dah jauh ni, terpaksalah kugagahi sendiri. Owh ya, jika sesapa yang berada sekitar kawasan Kuantan atau yang sewaktu dengannya yang berminat untuk merasa atau membeli Puding Raja darinya bolehlah ke page Tok mak untuk membuat tempahan.




Hmmm.. nak citer lagi ni, dah namanya Perjalanan di tajuk tu kann, panjanglah kesahnya.. sabar jerlah.. hehee.. Percubaan pertama saya adalah masa baru pulang dari KK aritu sebab saya terjumpa Pisang Lemak Manis Madu di Pasar Tamparuli. Kat sana dipanggil Pisang Hotel kalau tak silap. Naik belon tuu pisang saya. Sampai sampai jer kt umah, terus berkobar kobar nak buat. Tapi agak frust, urat jalaemas tu tak cantek jadinya. Dia agak meleper jer dan warna pun tak berapa menarik. Tapi masih boleh dimakanlah, rasanya sama jer. Bila dirujuk pada Sifu saya tu, katanya mungkin air gula saya tu cair. Yerlah, saya ni langsung tak pernah nengok orang buat jalaemas tu. Saya bukannya berasal dari sebelah Pantai Timur tu.. Saya berasal dari Pulau Pinang. Mak saya sendiri pun tak kenal Puding Raja ni, apalagi nak membuatnya.. It's really took me from scratch, bak kata omputih tu. Cuma dapat bayangan dari penerangan Tok Mak melalui fb dan rujukan dari temanku Zai Eddie Hashim yang pernah mencuba. 




Tanpa putus asa, saya cuba lagi buat kali keduanya, siap kumpul telur ayam dari reban ayam saya tu.. Tapi kali ni pulak bila saya angkat jer jala tu dari air gula tu pulak, dia membeku.. huwaaaa.. panik gak dibuatnya.. Bila saya cuba leraikan terus dia putus putus dan jadi cam hancur. Gelabah dan menonggeng frustnyer tak tau laa nak cakap dah. Terus nalipon org kampung sebelah yang Juara tu,  Zai Eddie Hashim tanya apa nak buat ni?? Dia pon cadangkan siram ngan air panas cecepat. Okaylah jugak.. boleh dimakan, tapi saya tak puas hati lagi. Keesokannya seawal pagi, saya cari lagi telur ayam kampung dan mencuba lagi. Dan, Alhamdulillah berkat tekun dan sabar, kali KETIGA ini barulah menjadi dengan sempurna. hmm.. that's why i like no.3 but not Madu 3 kayy.. no! no! no!.. Kalau gumbira di hati ni tak taulah nak digambarkan macam mana. Mana taknya, dahlah kali ni Pisang Lemak Manis Madu tu Tok Mak siap poskan dari Kuantan. Terharu saya, terima kaseh banyak banyak kak.. Kalau kali ni tak dapat jugak buat yang semenggah, saya bimbang jika akak pun keciwa.. Tapi syukur dengan izin Allah, menjadi jugak akhirnya PUDING RAJA PAHANG dari air tangan saya sendiri. Yeayyy.. Yaaaahoooooo.. :D




Makanya buat teman teman yang saya sayangi semua, yang setia menanti recipe PUDING RAJA ni dari saya, di N3 ini saya akan kongsikan resepinya. Mohon dihalalkan yer Tok Mak. Moga diberkati dan dimurahkan rezeki sentiasa.. Ameenn.. Buat makluman semua juga, saya menggunakan acuan botol muncung tiga seperti pic di atas tu untuk membuat urat Jalaemas tu. Saya beli juga secara online dari teman fesbuk Reen Khan Shariff. Sesapa yang berminat untuk mendapatkan acuan botol muncung 3 ini bolehlah pm beliau.


Bahan Bahan utk Urat Jalaemas :

15 biji Kuning Telur Ayam Kampung
500 gm Gula Pasir ~~ Sukatan Saya
Segenggam Gula Batu ~~ Saya tambah
1 litre Air ~~ Sukatan Saya
1-2 batang Kulit Kayu Manis ~~ Saya tambah
6 helai Daun Pandan ~~ Disiat


Mula mula asingkan kuning telur dari putihnya. Sebaiknya telur itu dari peti sejuk supaya senang untuk diasingkan. Saya buang juga tali pusatnya, memang dah biasa buat camtu supaya tidak hanyir. Kemudian tapiskan kuning telur yang hendak kita gunakan tu. Setelah ditapis, saya biarkan sebentar pada suhu bilik lebih kurang setengah jam sebelum dimasukkan ke dalam acuan botol tiga muncung itu supaya dia agak pekat sikit, senang dan cantik untuk dijalakan dalam air gula tu nanti. Ni cara dan teori dari pemikiran saya jerlah, tapi not bad gak hasilnya kann.. Sambil menunggu tu kita dah boleh memasak air gula. Satukan gula pasir, air, gula batu, kulit kayu manis dan daun pandan dan masak dengan api perlahan dulu. Kita nakkan semua aroma tu mesra dan serap ke dalam air gula tu supaya wangi bau jalaemas kita nanti. Gula batu tu pula saya tambah untuk mendapatkan hasil yang cantek berkilat. 

NOTE : Kalau tak nak guna telur ayam kampung, boleh juga guna telur ayam biasa cuma warnanya agak pucat tak sekuning hasil dari telur ayam kampung ni lah. Rasanya sama.




Bila air gula tu dah menggelegak dan berbuih buih dan agak likat bolehlah kita mula menjala dalam air gula yang betul betul panas tu. Sebelum itu, keluarkan dulu daun daun pandan dan kulit kayu manis tadi. Tinggikan sedikit kedudukan botol tu ketika menjala untuk mendapatkan jala yang halus halus.  Lagi satu perkara yang amat penting, jika air gula tu dah agak pekat sangat selama proses menjala tu, tambahkan dengan air sedikit. Setelah diangkat jalaemas tu toskan dulu sehingga air gulanya turun. Kemudian dikiraikan pula urat urat jalaemas tu perlahan lahan dengan menggunakan garpu. Sebolehnya jangan sampai terputus.




Pisang Lemak Manis Madu adalah antara gandingan untuk dimakan bersama dalam dessert Puding Raja ni. Pisang tu dikopek kulitnya dengan cermat dari pangkalnya tanpa menghilangkan putingnya. Menurut Tok Mak , itu juga adalah antaran keseniannya. Kemudian digoreng dalam minyak yang banyak dalam kuali. Minyak tu macam kita nak menggoreng pisang tu. Campurkan juga dalam 2 sudu besar minyak sapi ke dalam minyak panas tu supaya pisang tidak melekat antara satu dengan yang lain. Bila sudah garing dan berwarna coklat, bolehlah diangkat. Sebaiknya jangan ditindan pisang tu ketika masih panas, dikhuatiri akan melekat dan susah nak dipisahkan nanti. Kemudian kedap kedapkan dengan tisu dapur untuk mengurangkan minyaknya. Kacang Gajus tu pula kita goreng dengan sedikit minyak sapi sehingga keperangan.




Selepas itu kita bolehlah siapkan pula Sos Custardnya. Pukul ringan 2 biji kuning telur dan satukan ke dalam periuk bersama 1 tin susu Ideal, 1/3 tin air, 1 sudu kecil esen vanilla dan 1 helai daun pandan. Masukkan juga gula ikut citarasa masing masing. Saya bubuh 2 sudu besar jer sebab tak suka manis sangat dan semua bahan lain pun ada manisnya. Masak sebentar sambil dikacau sentiasa sehingga gula tu hancur. Angkat dan Sejukkan. Saya suka makan dengan sos custard yang sejuk dari fridge. Nyaman jer lalu kat tekak ni..




Cara Hidangan Puding Raja ni pula, memula susun susun pisang yang telah digoreng tadi dan diletakkan di atasnya urat jalaemas itu. Mengikut cara yang asal, ianya dihias menggunakan buah prune, gajus, buah ceri merah dan hijau. Tetapi saya tak berapa suka makan buah ceri merah dan hijau tu dan juga ianya manis. Makanya saya tukarkan dengan buah strawberry. Ada kombinasi masam, manis dan lemak bila memakannya. Sangat enak dimakan bila kena dengan buah strawberry yang segar tu. Pastu gigit pulak dengan kacang gajus tu kann.. mmm.. buah prune tu pulak lagi kann.. perghhh.. memang Terbaekkkk lahh.. Terasa sungguh berbaloi baloi penat lelah saya menghasilkannya dan kegembiraan yang tidak dapat digambarkan. Patutlah ianya menjadi satu kebanggaan Rakyat Pahang sehingga menjadi hidangan Istananya. Saya juga amat berbesar hati dapat mengabadikan menu tradisi ini dalam Blog saya ini. Terima kasih sekali lagi pada Tok Mak yang telah memperkenalkan dessert ini kepada saya.




Pada teman teman yang kukasihi, Selamat Mencuba yer. Jangan risau, insyaallah boleh.. Yakin jer.. MALAYSIA BOLEH!!.. Luv uols.. Muahhh..



11 comments:

REEN KHAN said...

Tahniah sheila ..gua respek sama Lu la..

CitarasaKu said...

Salam Sheila....memang satu kesukaran dalam membuat kuih nie. Hanya orang yang sabar je dapat membuat semulus gini. Saya tak jamin dapat sediakan satu kuih yang rumit nie. Tahniah.

FatihaNur said...

wah hebatnya akak...last2 menjadi..cantik kemain lak...mesti sedap..

tp sy x penah dgr pasal menu ni...ni pestime

Nuwairani Ismail said...

pernah makan yang dibeli kat kedai je. sangat kagum dengan mereka yang buat puding raja sendiri. kos nak buat ni pun tersangatlah mahal.

Shiela said...

Reen Khan : Thanks beb.. :)

CitarasaKu : Wsalam n terimakasih..

Fatiha : Alhamdulillah.. berkat sabar tu kowt.. :)

Nuwairani : terima kasih..

Azie said...

Dear, ternganga mulut saya, bukan sebab puding raja tapi sebab keindahan gambar gambar yg diambik. Serius, love it. Dear, pls add my link ya. I dah letak your link juga.

Shiela said...

Thank you very much my dear Azie.. Yr picture pun not bad taww i nengok.. Cantek lahh.. :-)
By the way nk add link kt mana Azie? Klu kt blogger list tu dh tkboleh masuk, nape tah.. I ni tkberapa pandai sgt..

anida said...

Assalam sis..nk tanya,kenapa bila saya goreng pisang tu dengan minyak penuh+sedikit minyak sapi,pisang tu jd menggelembung n kemudian lembik,tak cantik mcm yg sis buat.bole tlg tak sis terangkn kenapa?terimakasih

Shiela said...

Wsalam Anida.. boleh saya tau u guna pisang apa?

Ros said...

Salam...boleh tanya kenapa pisang lemak manis bila digoreng minyak yang penuh dan sedikit minyak tapi mengelembung dan lembik? Jadi x cantik & color pn x bertukar coklat....boleh bagi tip tak berapa lama nak goreng dan api kecil or sedang, dah banyak Kali buat tapi pisang jd lembik Dan gelembong. Tq

Anonymous said...

Pisang tu xblh yg terlalu masak..nti lembik.. ;)