Wednesday, 6 June 2012

Asam Pedas IKAN PARI & TEMPE Goreng


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Apa khabar? Tentu ramai yang sedang bercuti ni kann.. Maklumlah cuti sekolah. Saya ni belum ke mana mana lagi. Hubby sibuk sangat dengan kerja kerja kerja.. Sabar jerlah.. huhuu.. Pada N3 kali ni saya nak berkongsi pula salah satu resepi yang sangat digemari oleh anak tunggal saya Farrah iaitu ASAM PEDAS IKAN PARI dan TEMPE GORENG. 




Cara saya masak Asam Pedas ni biasanya mesti menggunakan rempah ketumbar dan jintan manis yang akan saya tumbuk. Tapi pada kali ini saya hanya menggantikannya dengan Rempah Soto Serbaguna Homemade keluaran 'TOK MAK'. Rempah ni sangat berguna untuk kegunaan dan keperluan masakan saya setiap hari. Sangat memudahkan kerja saya, tinggal ceduk jer.. Takyah sesusah nak menumbuk lagi. Baunya juga sangat wangi kerana sentiasa fresh. Kalau sesiapa yang berminat untuk mendapatkannya, bolehlah ker Page TOK MAK ini http://www.facebook.com/pages/Tok-mak/121104018020710. Boleh dibeli secara online dengan harga yang sangat berpatutan. Bukan sesaja nak promote jer yer, saya ni kalau tak sungguh saya tak kan berkongsi. Sesapa yang dah mencuba resepi saya pasti tau style saya. Kalau sesuatu yang tak sungguh sungguh berkenan atau sedap pada tekak saya, saya tak akan berkongsi. Sian kat orang yang mencuba nanti, saya tak sampai hati. Jomlah kita nengok resepi ASAM PEDAS IKAN PARI ni dulu.




BAHAN BAHAN :

500 gm Ikan Pari
9 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
1 biji bawang besar *
1 sudu makan lada hitam *
1 inci halia *
1 inci Kunyit Hidup *
1 inci Belacan ~~ jika suka *
1 sudu besar Rempah Soto Serbaguna TOK MAK
1/2 sudu kecil Halba
3-4 batang Serai  ~~ dititik
9 sudu besar Cili Mesin ~~ adjust nak pedas takat mana
Segenggam Asam Jawa ~~ bancuh/ ramas jer dgn 500 ml air
1 cawan Minyak Masak utk menumis
Daun Kesum / Bunga Kantan
Garam Secukup Rasa


NOTE : 
Jika tiada Rempah Soto Tok Mak boleh gantikan dengan 1 sudu makan Ketumbar dan 1 sudu makan Jintan Manis. Direndam dan blend dgn semua bahan bertanda (*).


Setelah semua bahan dah ready, bolehlaa kita sediakan periuk dan panaskan minyak. Sementara tu, blend/ kisar halus semua bahan bertanda (*). Bila minyak sudah panas masukkan Serai yang telah dititik, diikuti dengan bahan bahan yang telah dikisar tadi dan juga halba. Masukkan juga Rempah Soto itu dan tumis bersama dengan api sederhana hingga garing dan naik bau. Kemudian masukkan pula Cili Mesin dan masak dengan api kecil atau sederhana hingga agak garing dan hilang bau cili tu. Masukkan juga sedikit garam untuk menggaringkan cili tu dengan baik. Bila dah masak cili tu, masukkan pula Air Asam Jawa. Asam Jawa ni pon boleh adjust ikut selera masing masing, nak masam takat mana. Biasanya kalau ikan yg agak hanyir macam ikan Pari ni atau ikan Sembilang kita lebihkan sikit air asam jawa ni. Kayy, bila kuah tu dah menggelegak masukkan ikan yang telah dibersihkan dan biar hingga masak. Masukkan ke dalam kuah tu, Daun Kesum dan Bunga Kantan. Kalau guna terung, saya suka goreng dulu terung tu, lagi sedap. Manakala kalau guna kacang bendi masukkan di akhir akhir sekali sebelum tutup api, tak nak dia layu sangat. Akhir sekali, check rasa garam.. Kalau dah secukup rasa tu, kira DONE lah..  




Apa yang pasti, yang sangat menggembirakan hati saya bila mendapat pujian dari Hubby masa makan Asam Pedas ni. Dia siap cakap, "Terima kasihlah masakkan makanan yang sedap sedap kat saya".. hmm.. kembang setaman derr.. Jadilaaa.. buat hilang penat kita bertungkus lumus kat dapoq tu kann.. Lagi satu peberet kami TEMPE GORENG, juga saya goreng dengan menggunakan Rempah Soto Serbaguna itu. Sedap dan sangat harum baunya. Senang jer, saya cuma lumurkan 1 sudu besar Rempah tu ke pada 3 packet Tempe yang telah dipotong dan gaul dengan garam secukup rasa. Kalau nak sedap lagi, perapkan sebentar dalam 20 min camtu. Pastu goreng hingga garing. Makan camtu jer cecah ngan Sambal Kicap pon sedap. 




~~ SELAMAT MENCUBA ~~


2 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Sheila,aduiii terliur nya akak tengok asam pedas ni cantik kaler nya tu merah lagi akak suka bbuat asam pedas yg merah2 gini selera pun bertambah ni tengok asam pedas yg cantik menawan ni heee

Shiela said...

Wsalam Kak Noor.. Alhamdulillah.. terharu ni dapat pujian dari akak.. mekaseh kak.. :)