Saturday 24 November 2012

HAPPY BIRTHDAY CHENTA HATIKU..



ASSALAMUALAIKUM & SALAM CERIA SEMUA.. :)

24th NOVEMBER datang lagi.. Happy Birthday My Sayang.. Chenta Hatiku. Semoga dilindungi, dirahmati dan diberkati Allah sentiasa. Alhamdulillah dan terima kasih yang tak terhingga dan juga tak terucap dengan kata kata atas segala pengorbanan dan kasih sayang yang telah dicurahkan pada kami selama ini. Hmm.. Ayat ayat jiwang karat ker ni? hehehh.. Tapi inilah yang seikhlas ikhlasnya from the bottom of my heart. Apa pon, sila abaikan tulisan yang hodoh atas black board itu. Maklumlah dah lama tak menulis.




Pada suatu pagi, kala ujan renyai renyai.. (;
Farrah :  Ibu, Esok Birthday Ayah
Me : Esok berapa haribulan?
Farrah : 24 laa ibu"..
Me : Hahh.. Yeker?? Apa kita nak buat ni??
Me & Farrah : Diam seribu bahasa..

Tak taulah saya ni isteri mithali ker yang disesali.. hehehh.. Nak wat camner darling, ginilah bila usia makin remaja ni kann.. Seb baek ada anak yang mengingatkan. Selalunya birthday dia saya akan buat juga pulut kuning walau sedikit tapi tahun ni tah macam mana boleh terlupa. Nak buat cake pun banyak bahan dah tak berapa ada. Malas pun yer jugak dengan keadaan rumah yang tunggang terbalik dengan hal nak pindah ni, takut ilham nak mendeco cake pun jadi tunggang terbalik jugak.




Penyudahnya pikir punya pikir dengan bahan yang ada dalam umah ni jer saya plan nak buat STRAWBERRY CUSTARD PIE. Sedap gak tu, dia pun suka makan dan saya pun memang teragak jugak nak makan. Lama betul dah tak mengePIE ni. Strawberry tu aritu saya beli ingat nak buat Strawberry Crepe tapi udah udahlah kot mengerepe ni kann.. Kasi tukar yang lainlah pulak.. hehee.. Kalau kengkawan perasan dulu saya dah pernah masukkan N3 STRAWBERRY GLAZE PIE ini tapi dalam bahasa omputihlah sebab saya kopipes dari Pakcik Google jer. Kalini saya share recipe dalam bahasa malaysia pula yang mana telah diadjust sikit sikit mengikut citarasa saya. Original recipe tu manis melekat, tak larat nak makan. Orait.. Jom checkidauddd my latest STRAWBERRY GLAZE PIE recipe ni..




~~ PIE CRUST ~~

Bahan Bahan :
1 1/4 cawan Tepong Gandum
125 gm Unsalted Butter (sejuk dr fridge)
1/4 cawan Gula Icing
1/4 sudu kecil Garam halus

Gaul semua bahan di atas hingga sebati dan mesra. Masukkan ke dalam acuan pie yang removable berukuran 20cm dan ratakan mengikut bentuk acuan tu. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk selama 15-20 min. Apabila dikeluarkan dari peti sejuk, cucuk cucukkan sedikit permukaan pie tu dengan garpu dan bakar selama 25-30 min pada suhu 170 deg Celcius. Tapi ni bergantung jugak pada oven memasing yer.. Kena checkidauudd selalu. Agak agak dah bertukar ke warna kuning keemasan tu kira masaklaa dah tu. Lagi satu, kalau masa masak tu nampak pie tu cam naik kat tengah dia tu tekan tekan sikit dengan senduk kayu. Kalau ada bahan pemberat yang bersesuaian juga kita boleh letak di tengahnya ketika memasak. Apa yang saya buat, bila nampak naik saya bukak oven kejap dan tekan tekan jer permukaan pie tu perlahan ngan senduk kayu.




~~ CUSTARD ~~

Bahan Bahan :
2 biji Kuning telor
2 sudu besar Gula
3 sudu besar Tepung Jagung
1 cawan Susu Sejat
1 susu kecil Vanilla Essence
1 sudu besar Butter

Mula mula pukul dulu 2 biji merah telor bersama 1 sudu besar gula hingga agak kembang. Kemudian masukkan 3 sudu besar tepung jagung sedikit sedikit dan pukul hingga sebati. Masak dengan kaedah double boiler 1 cawan susu (saya guna susu ideal) dgn 1 sudu besar gula. Kalau suka manis, bolehlaa tambah lagi 1 sudu besar gula, saya tak suka memanis sangat. Suka yang sedang sedang ajer. Bila susu dah hampir mendidih, masukkan bahan telur kuning tadi dan kacau cepat cepat dgn api perlahan. Bila dah agak pekat, masukkan 1 sudu besar butter dan kacau rata. Matikan api dan tuang ke atas permukaan Pie tadi, ratakan dan sejukkan sebentar custard.




~~ STRAWBERRY GLAZE ~~

3 cawan Buah Strawberry
1/2 cawan Gula Pasir
3 sudu besar Tepung Jagung
1/2 cawan Air

Cincang halus atau lenyek buah Strawberry hingga cukup satu cawan. Dalam mangkuk kecil, bancuh sesiap tepung jagung bersama air dan ketepikan. Masak dulu buah yang dicincang itu bersama gula dengan api perlahan dan dikacau sentiasa sehingga gula larut dan buah tu hancur. Kalau suka manis, boleh ditambah sukatan gula mengikut citarasa sendiri. Rasalah masa memasak tu. Saya ni tak suka manis sangat. Selepas itu masukkan bancuhan tepung jagung tadi. Kecilkan api, biarkan masak perlahan hingga pekat dan tuangkan sebahagian dulu ke atas pie yang bercustard tadi dan ratakan. Susunkan lebihan buah Strawberry tadi yang dibelah 2. Akhir sekali tuang dan ratakan atas permukaan buah strawberry baki glaze tadi. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk. Sedap dihidangkan ketika sejuk atau Omputih cakap 'Serve Chilled' :P




Selamat Mencuba yer.. Memang berbaloi baloi. Mudah jer dan sangat sedappp.. Tekak saya laa.. Suka sangat bila makan tu ada rasa lemak lemak masin, manis dan masam tu bersatu.. Yummeyy.. Akhir sekali, doakan saya buat Suami terchinta, semoga diberi kesihatan yang baik dan terus menyayangi kami seadanya. Dia sangat suka nengok pic kalini, nak tau kenapa? Sebab.. Saya selitkan botol Coke yang menjadi salah satu koleksi peberetnya. Ada banyak dalam simpanannya tapi yang yang ni jer tercapai dek tangan ni masa nak snap tadi, mana yang berkejor hari dah nak gelap walau masih awal kerana hujan sepanjang hari. Alhamdulillah.. Setakat ini sajalah yang dapat ku abadikan di hari lahirmu Sayangg..





13 comments:

zila norazila said...

monink kak shiela,,
happy bthday wat en huby tue..smoga simurahkan rezeki aminn..mcm nk kutip jew strwbrry tue..he hhee

asyifamustaffa said...

moning kak shiela,
adoi hai....pepagi sy nmpk nie....mcm teringin nak mmbuatnya la..sy smpn dulu resepnya ye....kecur liur la tgk....!

Hepy besday tuk asben akak....moga dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki.....:-)

Unknown said...

salam Sheila
ni kak Noor Bicara Kak Noor tau, problem dgn picasa belum settle guna akaun my doter dulu, heee tak sabar nk mengomen tengok strawberry yg mewah tu, apa2 pun happy busday utk ur hubby semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki yg halal ya..

Ayam said...

salam....semuga berbahagia dgn chenta hati awak tu.
Hehe ..meriah dengan warna merah strawberry tu ..i like sangat.

Unknown said...

sedapnya shiela, hr tu buat resepi blueberi shiela dh sedap....kalo buat strawberi yg nie lg ler sedap ye....nti nk resepi yg nie ya....TQ
Selamat pnjg umur & semoga berbahagia sekeluarga

Qasey Honey said...

slm Kak Shiela sygg

hppy besday buat hb akak..semoga pjg umo n murah rezki..wlaupon xde kek..stoberi piw tu pon mgancam jugak la..

pstt simpan resepi ni terus..hihi..tq kak

Rohah said...

selamat panjang umur buat laling kak Sheila..walla kak,topping stobery yang merah menyala tu betul2 kasi leleh la kak..

mama sara nur @ Cik Nor said...

hepi besday to cinta hati kak sheila
he hee sedapnya mesti bertambah sayang kat k.sheila ni
yum yumm strawbery buat meleleh dah air liur sy ni

Unknown said...

Terima kasih kepada kalian berdua kerana sentiasa bersama dan menyerikan hidup ini semoga kalian berdua sentiasa mendapat kerahmatan dariNya selalu...AMINNN

Shiela said...

Sorry sesangat yer agak lewat reply, saya sibuk sangat kebelakangan ni..

Zila & Madiha : terima kasih byk2 atas doa buat hubby akak yer..

Kak Noor : teima kaseh byk2 juga kak sanggup juga mengomen walau guna akaun anak.. terharu saya atas kesungguhan akak tu.. terima kasih juga atas doa buat hubby saya.

Shiela said...

Noor Yusof, Khairiah, Qaseh Honey, Rohah & mama sara nur : wsalam dan terima kasih byk2 juga atas doa itu..

Shiela said...

My hubby : Ameenn.. moga Allah merahmati kita sekeluarga.. :)

Anonymous said...

Salam sis. Your pictures are good. You have taken it from various angle and all speaks various language.