Sunday 20 January 2013

ROTI TELUR SEMPOi JER.. :)



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua. Apa khabar semua?? Tentu seronok berhujung minggu dengan keluarga tercinta. Saya minggu agak sunyi rasanya, anak tunggal pengarang jantung saya tu tak balik. Hubby pun sibuk dengan berbagai bagai urusan, tinggallah saya sebatang kera kat umah semalam.. Pandai pandailah layandiri untuk hilangkan boring dan rasa rindu yang amat sangat ni. Pantang lalu book store jugak sekarang, mesti ada buku yang sangkut buat mengisi masa masa yang terluang. Layan jugak nengok gambar gambar masakan yang mengancam tu. Untung untung boleh jadi pembakar semangat nak memasak selain dapat belajar sikit sikit cara dorang amik angle untuk snap picture makanan yang mengancam tu. 




Mood nak masak pun tak berapa nak ada. Beli roti sebuku aritu pun susah nak habis sampai kena masuk dalam fridge supaya tahan. Nak dibuang sayanglaa pulak rasanya. Susah hubby kita cari rezeki kann.. Jalan yang paling mudah dan paling cepat dapat makan, buat ROTI TELUR ni jerlah. Dulu kalau Farrah ada, dialah yang rajin buat ni. Kalini bila dah tinggal sengsorang kenalah godek sendiri.. Sempoi jer.. Saya ceritalah jugak yer walau sesapa pun memang dah tau membuatnya. Saja, untuk ilangkan kebosanan saya isikanlah dengan bermain dengan kamera dan menulis di sini.




BAHAN BAHAN :

5 keping Roti Wholemeal
2 biji Telur Ayam
Sedikit Serbuk Lada Hitam/Putih
Sedikit Serbuk Oregano
Secubit Garam
Sedikit Minyak Zaitun/Margerin


Satukan semua bahan di atas kecuali minyak zaitun. Pukul hingga sebati dan kembang sedikit. Panaskan non stick pan dan renjiskan dengan sedikit minyak zaitun. Celupkan roti ke dalam bahan telur yang telah dipukul tadi kedua dua belah. Goreng di atas pan dan di balikkan hingga garing dan masak sekata. Angkat, dan ulangi hingga habis. Enak dihidangkan bersama salad atau apa juga yang menjadi kegemaran memasing. Sangat sesuai dijadikan juadah sarapan pagi atau minum petang. Selamat Mencuba.. (",)




Roti telur ni memang peberet kami adek beradek sejak kecik dulu. Ingat lagi, kalau Mak buat dulu memang berebut rebut kami makan. Sebuku roti tu memang confirmlah tak cukup. Masa tu mana ada Roti Gardenia bagai ni kann.. Roti Benggali tu jer Mak buat, siap kena potong dua lagi roti tu.. Manisnya kenangan zaman itu. 

Minggu depan saya mungkin tak dapat bersiaran sangat. Saya nak balik kampung nengok Mak saya nak operate matanya yang mengalami pendarahan. Doakan Mak saya yer.. Mudah mudahan operation tu berjalan dengan lancar dan Mak boleh pulih segera. Ameenn.. 




Chop! Chop!.. Nak share happines dengan kengkawan jap.. Pencapaian paling cemerlang untuk tahun ni agaknya.. Koleksi Beg 'Jurulatih' buatku pemberian dari Encik Hubby, my habibi. Terima kasih yang tak terhingga dan syukur atas rezekiMU Ya Allah. Dalam hati ada taman derr.. ;)



11 comments:

Unknown said...

waalikumuslam Sheila, alahai sedihnya akak baca ni, sabar lah dik, memang begitu lah adat menuntut ilmu dan sayangkan anak tinggal2kan betul tak,demi masa depan diaorang jugak tu,akak pun ada anak yg belajar jauh nunnn di oversea 2 orang lagi, mula nya mmg macam Sheila ni jugak tapi lama2 alhamdulillah dah dpt terima, dgn ada nya kemudahan tefon, msg skype terasa dekat je wlaupun sebenarnya jauh, bukan Sheila sorang tapi rasa nya ramai lagi ibu2 di luar sana yg sama status macam Sheila, jgn ikut perasaan sngt ya, sorry kalau akak terlalu panjang mengomen hee

Shiela said...

Terima kasih banyak banyak atas semangat buat saya Kak Noor. Seronok saya dapat sembang ngan walau dalam bahasa penulisan ni jer. Saya kena banyak belajar dari akak, belajar jadi seorang yang kuat. Memang betul kann.. nanti kalau ada rezeki dia gi belajar oversea, lagilaa jauh dah jarang jarang dapat balik. Aduhaiii.. Anak.. Anakkk..

Rohah said...

yg ni la yg laju anak2 makan, emaknya punnn..he heeee..

mama sara nur @ Cik Nor said...

ala ala kesiannya k.sheila sorang2 ek, mai sini riuh rendah ni ha he he
roti telur ni memang salah satu feberet ank2 jg senang dan simple wat sarapan pagi tu kadang2 malam pun layan gak

Amie said...

Sheila sayanggg... sesempoi manapun menu yang dipaparkan, kalau sampai sini memang terus terliur!!!!

Mamasya said...

Aslmkum Sheila
sabar ya sis..sypun agaknya kalau anak2 dah besar nanti akn terasa begitu juga bila berjauhan. ada blog sekurang2nya...dpt mengisi ruang...
roti telur...dah lama tk buat...suka makan dg bake bean..

Shiela said...

Rohah : betul betul betul.. :)

Mama Sara Nur : seronoknya masih ada riuh rendah ituuu.. baru syok mkn roti teloq ni berebut rebut kann.. :)

Shiela said...

Amie : sayang dia sangat sangat taww.. masehhh.. :)

Shiela said...

Mamasya : Wsalam.. mmg disini tempat ilangkan kesunyian.. sedap jugak mkn ngan red bean.. :)

Qasey Honey said...

wlaupon simple tapi tetap mgancam hbis...tliur dh ni tgk..

mmg best n terujakn kak bile cik abg bagi hadiah beg yg sbgitu..

Shiela said...

Qaseh Honey : betul betul betul.. :)