Monday 11 February 2013

SAMBAL BELACAN vs KARI IKAN SEMBILANG



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.. :)

Pasti semua sedang bercuti panjang kann.. Maklumlah Cuti Tahun Baru Cina. Saya dan keluarga takder plan nak kemana mana, cuma nak berehat jer bersama keluarga. Bukan senang nak dapat peluang untuk berkumpul bersama camni. Ini jugalah masanya untuk saya memasak dan duduk makan bersama sekeluarga. Bak kata omputih Quality Time with Family.. hehehh..

Pada N3 kalini sebenarnya saya nak masukkan cara untuk buat Sambal Belacan atas permintaan seorang anak muda. Maafkan aunty yer, baru ni dapat nak masukkan. Lama dia tunggu dah.. Bukan apa, masa tu aunty tengah sibuk dengan urusan pindah rumah tapi aunty tetap ingat. Setelah segalanya selesai barulah dapat melaksanakannya. Kebetulan menu Kari Ikan Sembilang ni memang wajib ada Sambal Belacan. Kalau tak, tak kick lah kann.. hehee.. Okay jom nengok caner aunty buat.. ;)




BAHAN BAHAN :

5 Tangkai Cili Merah
5 Tangkai Cili Api
20 gm Belacan
2-3 biji Limau Kasturi
1/2 sudu kecil Gula
Secubit Garam

Mula mula bakar belacan tu dulu sedikit hingga nampak kering kelilingnya. Kalau nak goreng pun boleh juga, mana yang rasa senanglah. Patah patahkan cili merah dan tumbuk bersama cili api dan belacan. Kalau nak pedas lagi bolehlah tambah lagi cilipadi tu yer tapi dalam bilangan ganjil. Petua orang tua tua ni.. Aunty follow jer.. Bila cili hampir lumat masukkan garam dan gula dan tumbuk bagi rata. Terpulanglah nak lumat takat mana, kalau aunty dan family tak suka lumat sangat. Suka bila makan tu ada rasa tergigit gigit sikit tu dan itulah juga kelebihan menggunakan lesung batu. Akhir sekali perahkan jus limau kasturi dan gaul rata. Selamat Mencuba yer sayangg.. :)




Ikan Sembilang ni yang laut punya yer, bukan yang sawah tu. Kalau yang sawah tu saya panggil Ikan Keli. Bezanya boleh dilihat pada ekornya. Ekor Sembilang laut agak tajam pada hujungnya manakala ekor Sembilang sawah atau Keli agak bulat pada hujungnya tu. Sekiranya ada yang ingin mencuba memasak KARI IKAN SEMBILANG ni juga boleh rujuk SINI. Saya dah kongsikan recipe dan petua untuk menghasilkan Kari Ikan yang sedap kat dalam N3 tu. Alhamdulillah dah ramai juga yang mencuba dan memberi feedback yang positif. Checkidauddd!!.. ;)





7 comments:

mama sara nur @ Cik Nor said...

assalam k..sheila
selamat panjang bersama keluarga
kita cuti blk kg jer
memang kena tu sambal belacan dgn kari ni fuhhh berdesup tambah nasi lg kan he he

Shiela said...

wsalam mama sara nur sayang.. balik kg kat mana tu? betoi sangat, klu takdak sambai velacan tu tak kick lah kann.. hehehh..

Suzana Ibrahim said...

pagi2 bukak je blog shiela ni dah terpandang sambal belacan.bestnya,terliur saya!

ibundo said...

mak ai.. meleleh dah air lio ni. Baru berangan nak buat rendang kacang nisemilan hari. Nampak pulak samba belacan.

Shiela said...

Sambal belacan memang best kan Suzana .. kann Ibundo.. :)

Amie said...

oooo Sheila cayanggg.... lesung & sambal belacan tu kembalikan nostalgia! Tiba-tiba jadi rindu pada kampung halaman... nun jauh di sana!

Shiela said...

alaahaaii Amie.. mehlaa balik kampung..