Sunday 7 October 2012

CUPCAKES IBU & ANAK




Assalamualaikum dan Selamat Berhujung Semua.. :)

Alhamdulillah dengan izin Allah, kita jumpa lagi. Tetiba Farrah balik sekolah cakap, "Ibu, jom buat cupcakes. Kawan girl punya bufday ari jumaat nanti"... Haaa.. tu yang ibu dia ni rajin sangat sangatlaa nak buatnyaa.. hadoyyy.. Lama betul kami tak buat cupcakes ni, tak cukup kesabaran betul rasanya. Dengan tangan yang tak berbedong ni pulak kann.. tapi tulah kata orang demi anak, kalau boleh bintang di langit pun akan diusahakan juga walau taklaa chomey mana pun. Sampai naik lunyai cream tu dikerjakan masa tu sebab terlebih keras tangan kann.. hehee.. tapi bila dah siap tu seronok jugak nengok hasilnya tu. Cuma yang paling bercinta tu bab nak mengemas dan mencuci bekas bekas icing dan nozzle laa pulak. 




Untuk Cakenya saya just guna resepi Choc Cake YANG INI tapi masa membakarnya kena kurangkan. Cuma bakar selama 20-25 minit atau sehingga masak. Nak bagi betul betul masa dia payahlaa sebab kondisi oven memasing mungkin tak sama. Bila dicucuk dengan cake tester tu bersih jer, kira dah masak betul laa tu. Saya tuangkan 3/4 penuh dari cup tu. Selepas masak tu memang dia akan naik sikit keluar dari permukaan cup tu. Semasa masih panas tu, saya tekan tekan sikit perlahan supaya dia masuk ke dalam bajet ada ruang tu letak Buttercreamnya nanti. Kalau nak potong pun boleh juga, tapi rasa cam sayanglaa pulak.




Untuk Buttercream tu saya baru dapat resepi baru dari seorang teman alam maya ni yang juga seorang pakar bab cake ni. Terima kasih banyak banyak yer my dear ZACK NURZAKIAH ZAINAL ALAM atas resepi Buttercream ni. Sedap sangat dan senang ja nak bentukkannya. Akak dan Farrah suka sangat bahh.. Mohon dikongsi di sini juga ya.




BAHAN BAHAN (BUTTERCREAM) :

125 gm High Quality Butter ~~ Saya guna SCS
125 gm Creamwell
100-125 gm Gula Ising ~~ diayak

Pukul semua bahan diatas hingga putih dan kental. Kemudian bolehlah dideco mengikut citarasa memasing juga dengan meletakkan pewarna pilihan. Pastikan juga cake tu sudah betul betul sejuk dulu sebelum dideco. Sebaiknya dibuat di sebelah malam atau pada cuaca yang agak dingin. Paling bagus dalam bilik berhawa dingin. Ni yang saya pernah belajar dulu laa yer. Tapi jangan lak risau kalau kat dapo kita tu takder ekon, hehee.. Apa yang saya buat, saya cuma biarkan di luar sedikit demi sedikit yang hendak digunakan dulu. Selebihnya saya masukkan dalam peti dulu. Adunan ini juga cukup cukup untuk satu adunan cake.



Pada yang bertanya, inilah Nozzle WILTON 1M yang saya gunakan untuk menghasilkan bentuk bunga Swiss Rose atas cupcake tu. Mulakan dari bahagian tengah cupcake dan pusing terus, matikan di tepinya. Ni yang saya tau jer lah yer.. Cubalah..




Selepas siap juga, cepat cepat masukkan dalam fridge. Maklumlah suhu kita kat Mesia ni, tak kang habis lari desingn yang kita deco tu. Lagi satu jika nak permukaannya licin gitu, selepas sapu rata tu masukkan dalam fridge sekejap. Kemudian keluarkan dan sapukan atau ratakan kembali permukaan yang bercream itu dengan pisau bersih yang dicelup dengan air panas. Tapi untuk yang ini, saya tak buat pun. Malas ya amat. Lagi satu pengajaran yang saya dapat, jika nak rasa Buttercream yang lebih sedap, gunalah Butter yang berquality tinggi. Memang terasa lain kesedapannya. Percayalah cakap saya ni dan Selamat Mencuba.. (",).



Ni jer tiga ketoi yang tinggai kat saya, jadilaa.. tapi cam sayang jer nak ngapp kann.. :)



Cawan chomey ni saya baru jumpa kat Kedai Antik. Tu yang poyo sikit ni.. hehehh.. Matching laa pulak ngan cup pada cake tu kann.. Kami dua beranak suka sangat sangat. Ada pon dua ni jer. So, My darling Farrah.. PLEASE HANDLE WITH CARE!!..



Recipenya pendek jer, Gambornya jer yang banyak pulak. Bila snap memang tak hengat hengat tapi sukalaa plak nengok gambornya.. Layannn.. ;D




16 comments:

Marsita Yahya said...

Salam,
BW and join sini...
Comel cup-cake nya...
http://my-mintroom.blogspot.com/

inahar ali said...

waduhh..cun banget cc tuh..akak nk kedua2 cc ibu & cc anaknye..hahaha!!

rahel said...

Salam Shiela...menggoda la cup cake coklet tu...sedap...
Cawan tu comei sangat...

Shiela said...

Wsalam Marsita.. akak dah lawat ke http://my-mintroom.blogspot.com/ tapi tak jumpa kat mana nak follow tu.. cer citer kat akak yang..

anyway, thank you very much sudi singgah n join sini yer dear.. :)

Shiela said...

Inahar Ali.. boleh ajer.. :)

Shiela said...

Wsalam Rahel.. terima kasih banyak banyak sayang.. :)

Rohah said...

cute kak cupcake ..lembut toppingnya..cawan pun cantek..hhehee

Shiela said...

mekasih Rohah sayang.. bolehlaa buat tutup mulut dak Farrah tu.. hehehh..

mama sara nur @ Cik Nor said...

assalam
comelnya...suker kaler pink tu cantik sgt
suka la anak dara k.sheila tu kan he he pandai dia pasni ganti mamanya masak2

Shiela said...

wsalam mama sara nur.. :)
harap harap bolehlaa diharap nanti kann.. lepas utk keluarga dia sendiri pun jadilaa...

Mas said...

cunnya cupcake.....

dZana said...

cantik hasil kerja tgn shiela.. klau akk kecah n kecoh satu rumah buat2 deco camni.. hihihi.. jenis yg tak sabar cam akk ni kene buat simple n terus boleh terkam .. hihihi

zila norazila said...

salam syg kak shiela..
amboii kak sedondon dot2 nampaknya..he hehe aloloo..chumil2 ccnye tu kak..melampau kecurr kita:)

Qasey Honey said...

slm Kak Shiela sygg...xpe kak gmbo byk..itu la yg org suka tgk..hihi

cantik n kemas cc tu kak..nmpk sedap la pulak..

psttt set cwn tu mmg comellll...

Shiela said...

Mas: Terima kasih.. :)

dZana : memang kecah kak.. seb baek bab ngemas tu nakdara sorang tu leh settle. kalau tak memang tak terbuat laa jawabnya.. hehee..

Shiela said...

Zila : muahhh.. sayang zila jugak.. chomey kan dot dot tuu.. akak suka sangat.

Qaseh Honey : Wsalam adeqku sayang yang chomey.. bolehlaa cupcakes tu takat wat seronok Farrah n the geng.. lelebih tak reti.. hehee..