Thursday, 31 May 2012

BUTTERED PRAWN.. Hoyeyy!!.. Jadi der ;D



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini saya seakan menarik nafas panjangggg.. Berakhir sudah laa gamaknya Sumpahan saya untuk membuat BUTTERED PRAWN ni. Puas berkali kali mencuba tu, macam macam rupa yang tak semenggah jadiknya. Sampai tiap kali saya cakap kat hubby nak masak menu ni, dia yang cuaq dulu.. kehkehkeh.. Tapi tulah orang kata berkat kesabaran dan tidak putus asa, akhirnya Hari Ini Dalam Sejarah jadilah juga hasil dari keras tanganku ini. Terima kasih kepada PakChik Google atas vidoe dan recipe ini sehingga saya menemui jalan yang lurus untuk menghasilkan Butter Prawn ini walaupon taklaa secantek atau seperfect yang kat Chinese Restoren tu kann.. Tapi untuk Restoren kami yang kat umah ni bolehlaa.. heheh..




Buat kali ni saya tak berani nak buat banyak banyak, takut tak menjadi lagi. Dahlaa tak cukup pulak tadi, berebut pulak anak banak. Nampak gayanya kena laa buat lagi ni. Takper, senang jer.. echechehh.. eksen laa pulak.. hehee.. Jom nengok cane nak hasilkannya. Saya buat Sarang Telur/ Flossnya dulu sebab tu yang penting. Kalau yang ni tak jadi, memang out lah kann.. kompom tak menjadilah kiranya BUTTER PRAWN kita ni..


SARANG TELUR/FLOSS :

2 biji Kuning Telur

Sesenduk Butter/Margerin


Secawan Minyak




Pukul ringan kuning telur. Boleh tambah atau gandakan lagi kuning telur dan bahan di atas jika suka floss yang banyak. Panaskan Butter/Margerin bersama minyak. Sebaiknya gunakan senduk bulat. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti yer. Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya yang jatuh ke dalam kuali tu halusss jer. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak bewarna keemasan. Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan ker untuk toskan minyaknya. Langkah seterusnya kita siapkan pula bab Udangnya. Jom nengok.. :)




BAHAN BAHAN :

12 ekor Udang size besar atau Sederhana
Sedikit Garam
Sedikit Lada Sulah
Minyak untuk menggoreng 

3 ulas Bawang Putih ~~ dicincang
6-8 tangkai Cilipadi ~~ dihiris
5 tangkai Daun Kari
1/4 cawan Susu Cair
Sedikit Butter/Margerin untuk menumis
Sedikit Serbuk Lada Hitam/Putih ~~ jika suka
Garam secukup rasa


Seronok derr.. Menjadi jugak.. :D


Mula mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah. Goreng hingga agak berubah warna dan masak jer. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantek dan agak keras bila dimakan. Angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.

Panaskan butter/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cilipadi dan daun kari hingga garing dan naik bau. Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar. Masukkan udang yang kita goreng tadi, sedikit serbuk lada hitam/putih dan garam secukup rasa. Jangan bubuh banyak sangat garam yer sebab butter atau margarine tu pon ada garam gak. Takut masin sangat pulak nanti tak syiok pulak nak meratah ratah. Setelah semua bahan masak dan mesra bolehlah dimasukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan Sarang Telur/Floss yang kita buat tadi. Siapp.. Senang kann.. Selamat Mencuba.. (",)





Sunday, 27 May 2012

Masak Lemak CILIPADI Tulang Rusuk LEMBU


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua. Juga selamat berhujung minggu bersama keluarga tercinta. Cuti sekolah sudah bermula, seronok juga rasanya kan dapat meluangkan banyak masa bersama anak anak. Dapat jugaklah berehat dari kerja kuar masuk menghantar anak, penat dah nengok jalan tu. Bagi saya masa nilah nak masak masak apa saja makanan yang digemari oleh anak anak kita kann.. 




Arini saya masak salah satu masakan kegemaran anak saya, Masak Lemak Cilipadi Tulang Rusuk Lembu. Memang tak hengatlah dia makan kalau saya masak gulai ni. Dari kecik lagi dia memang cukup suka makan daging. Kalau nengok dia ratah daging, Subhanallah ngalahkan ghimau.. hehee.. Tapi saya seronok sangat bila nengok dia beria ia makan tu. Pada sesapa yang berminat nak tau macam mana saya masak MLCP Tulang Rusuk ni, saya akan kongsikan di sini. Jom checkidauddd.. (:




BAHAN BAHAN :

1 kg Tulang Rusuk Lembu
Segenggam Cilipadi ~~ kurangkan, klu tak kuat pedas
2 inci Kunyit hidup
Serai dalam 4-5 batang ~~ dititik
1 inci Halia ~~ diketuk jika suka
3-4 biji Kentang ~~ dibelah 4
1 helai Daun Kunyit ~~ disiat siat
400 ml Santan kotak ~~ Ayam brand
500 ml Air atau secukupnya
1 keping Asam Keping
Garam secukup rasa


Mula mula kisar atau kalau rajin nak tumbuk lagi sedap, cilipadi dan kunyit hidup tu dan titik serai tu. Sediakan periuk, masukkan Tulang Rusuk yang telah dipotong dan dibersihkan, Cilipadi dan Kunyit yang telah dikisar tadi, Serai, Halia, Air, dan sedikit Santan dulu supaya tak terbersin bersin kita dgn bau ciliapi tu nanti. Jerang atas dapur dan masak hingga daging tu empuk dan lembut. Kalau tak empuk lagi, bolehlah ditambah lagi Air dan sambung merebus lagi. Bila daging pada tulang tu dah lembut, masukkan Ubi Kentang dan biarkan masak hingga agak empuk. 

Selepas itu baru kita masukkan kesemua santan, asam keping, garam secukup rasa dan biarkan mendidih seketika. Siat siatkan daun kunyit tadi dan masuk ke dalam gulai tu. Jangan masak lama sangat bila dah masuk santan nanti dia terbit minyak tak cantek gulai kita nanti. Api pon jangan kecil dan jangan besar sangat juga.. Yang sedang sedang ajer~~ Kalau kecil sangat nanti dia cam terbit minyak, tak jadi camtu.. Kalau besar sangat pulak, takut pecah minyak. Cam banyak lak songelnya kann.. hehee.. tapi taklah.. Jangan risau, senang jer..




Kalau MLCP untuk Tulang Rusuk ni biasanya tak perlu pekat sangat kuahnya, nanti muaq.. Saya suka bagi pedas sikit, tapi terpulanglah pada selera memasing yer.. Adjustlah ikut citarasa keluarga juga kann.. Ada juga yang mungkin bertanya mengapa tiada langsung penggunaan bawang dalam masakan ni. Sebenarnya kalau MLCP yang ori dari Negeri Sembilan memang tiada penggunaan bawang tapi sangatlah sedap. Kalau bubuh bawang lain rasa dia.. Kurang kick dan umpphhnya tu. Tulah juga yang buat saya suka masak ni, takyah sesusah nak kopek bawang dan lebih jimat juga. Kalau nak tau keenakannya yang tersendiri kenalah cuba yer.. Lagi satu boleh juga gunakan Santan Segar. Saya ni guna apa yang senang dan ada dalam dapo jer.. Janji sodap dahlaa.. Sentiasa sempoi.. tapi setakat ni kalau santan kotak cap Ayam tu memang ok, sama jer rasa cam santan segar tu.. bagi tekak saya yang tak banyak hal ni laa.. hehehh..




Sebagai Dessert pulak saya sediakan yang sempoi sangat tapi sangat sesuai untuk menyejukkan tekak pada cuaca panas panas ni.. Sedap sangat.. Potong potong buah Red Dragon Fruit tu, scoopkan jer Vanilla Ice Cream.. mmm.. Nyamannn jer lalu kat tekak.. ;P



Thursday, 24 May 2012

PORTUGESE EGG TART Munger Munger


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera pada yang sudi singgah kat dapo saya ni. Suka tak makan Portugese Egg Tart? Saya ni memang peberet sangat. Tiap kali kalau pergi Tesco atau Giant mesti singgah kat kedai kek KING tu beli ni, 2 ketoi dalam RM3.40 camtulaa lebih kurang. Haa.. 2 ketoi tu memang saya sorang laa yang ngap.. hehee.. Anak tak suka, hubby pulak saya tak penah pulak nampak dia makan. Tak taulaa dia suka ker tidak.




Pada suatu hari saya terpandang resepi ni dari Noor Ridah Daud.. hmm.. apa lagi? Teruslaa simpan resepi ni, nengok pun cam senang jer buadnya. Tapi setelah sekian lama memendam resepi ni barulah kali ni saya mencuba. Walaubagaimanapun tersangatlah tidak mengecewakan langsung. Sedap laa resepi ni. Makanya kedai KING tu akan kehilanganlah seorang regular customernya kann.. hehehh.. Terima kasih sekali lagi kepada Noor Ridah Daud yang sudi berkongsi resepi ini. Saya mohon untuk dikongsi juga di sini buat rujukan saya dan teman teman yang lain. Cuma adalaa yang saya derhaka sikit sikit tu kann.. bukan apa, saja suka cuba cuba. Juga saya try buat bentuk munger munger pulak. Kasi tukarlah pulak.. Asyik boolat boolat jer Portugese Egg Tart tu selalu kan.. Yang benonya hakaq ni malas nak motong kulit pastry tu, lagi satu cam sayang nak buang kulit tu. Tak elok membazir benda yang boleh dimakan kann.. Sayang sangat, rezeki bukan senang nak cari. Betul tak? hmm.. dah midnite ni.. hubby pon dah riuh krorr krorrr tu, mohler kita nengok apa cerr nak membuat PORTUGESE EGG TART.




BAHAN BAHAN :

Kulit Pastry ~~ Saya guna Puff Pastry cap KAWAN


FILLING :


100 gm Whipping Cream ~~ saya guna UHT Whipping Cream


50 gm Gula
1 keping Cheddar Cheese ~~ disiat siat halus



125 ml Susu Segar ~~ saya guna Susu Ideal
2 biji telor ~~ kacau sedikit


1 sudu teh vanilla ekstrak/essence


Setitis pewarna kuning telor utk menaikkan warna


Secubit garam




CARA MEMBUATNYA :

Lembutkan kulit puff pastry pada 
suhu bilik.


Griskan sedikit bekas 
yang hendak dibakar. 


Masukkan kulit pastry ke dalam bekas dan tekan tekan sedikit. Saya guna bekas silicone bentuk bunga.


Panaskan susu, gula dan cheddar cheese hingga gula dan cheese cair. Tuangkan kedalam telor sedikit demi sedikit sambil di kacau. Masukkan whipping cream dan vanilla ekstrak/essence dan kacau rata.


Bila sejuk bolehlah dituangkan dedalam puff tadi. Tuang anggaran 3/4 dari bekas tu dan bakar 180 C lebeh kurang 30 minit atau hingga kuning keemasan mengikut kapasiti oven memasing.


** Jangan tuang adunan cheese penuh kulit puff akan mengembang naik masa membakar.





Haaa.. Serius senang bangettt nak buat Tart ni.. Kejap jer dah leh sampai Portugal taww.. Macam macam nama Negara pulak ada dalam resepi kat blog saya ni rupanya. Tapi memang sedap Egg Tart ni punya filling. Lagi sedap dari yang saya selalu beli tu. Hubby saya yang tak pernah makan pon berketoi ketoi dia makan. Sedaplah gamaknya tu kann. Kalau tak sedap, selalunya habih habih tinggi dia akan makan seketoi jer. Dah faham sangat dahh..




Tadaaaa.. Ni laa rupa isi pewwot Potugese Egg Tart sayaaaa.. Bila buka puasa baru leh potong. Amacam?? Tak terancam ker?? hehee.. Apa apa pon, Selamat Mencuba.. (",)



Tuesday, 22 May 2012

BUBUR LAMBUK.. Resepi BondaKu


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat Semua.. Alhamdulillah.. dah masuk ke bulan Rejab dah kita.. Hari ni 1 Rejab, dan ramai juga yang berpuasa sunat kann.. Saya dan anak saya juga berpuasa harini. Mudah mudahan puasa kita diterima Allah SWT dengan sebaik baiknya. Insyaallah..




Bila berpuasa antara menu kegemaran kami adalah BUBUR LAMBUK. Suka sangat.. Dia cam tak kenyang sangat, just nice tuk perut bila berbuka tu. Makanya di N3 yang ini saya ingin berkongsi resepi Bubur Lambuk yang saya selalu buat. Resepi ni memang saya follow dari Bonda tersayang saya. Memang Bubur Lambuk yang macamni jerlah yang sentiasa menjadi kegemaran kami sekeluarga dari dulu. Cuma kali ni saya gunakan Rempah Soto Tok Mak. Lagilaa mantop dan harum bubur saya ni. Tapi kalau pada kengkawan yang takder Rempah Soto Tok Mak boleh juga gantikan dengan rempah sup. 




~~ BAHAN BAHAN ~~

2 cup (rice cooker) Beras ~~ Saya guna Basmathi

500 gm Daging atau Tulang Lembu
Sedikit Daun Sup dan Daun Bawang
12 ekor Udang Basah ~~ nak buh lebih pun boleh
1 sudu besar Rempah Soto 'Tok Mak' ~~ klu tkder guna rempah sup 
1 cawan Santan Pekat ~~ Saya guna santan ktk Ayam brand
2 btg Serai ~~ dititik
1 inci Halia ~~ diketuk ketuk
1 sudu kecil lada hitam ~~ jika suka
Garam Secukup Rasa
1 biji Bawang Besar *
2 ulas Bawang Putih *
1 inci Halia *
~~ Tumbuk semua bahan bertanda (*)




Rebus daging atau tulang dgn bahan yang ditumbuk tadi dan rempah Soto Tok Mak atau Rempah Sup hingga empuk. Kemudian masukkan beras, serai dan halia yang telah diketuk. Bila beras dah agak kembang masukkan santan dan lada hitam. Lada hitam tu saya suka masukkan sebijik sebijik camtu jer.. ikutlah cirasa memasing, kalau nak ketuk sikit pon boleh. Bila dah hampir masak baru masukkan udang dan garam secukup rasa.


~~ TUMIS DARAT ~~

6-8 ulas Bawang Merah ~~ dihiris nipis
2 ulas Bawang Putih ~~ dihiris nipis
Sedikit Halba
1 sudu besar Minyak Sapi
Sedikit Minyak Masak


Setelah bubur siap dimasak,  bolehlah kita buatkan bahan untuk Tumis Darat. Panaskan kuali yg berisi sedikit minyak masak dan minyak sapi. Minyak tu bajet cam nak menumis jer banyaknya. Goreng bawang merah dan bawang putih hingga keperangan gitu. Bila dah dekat dekat nak perang tu baru masukkan sedikit halba tadi yer. Kemudian tuang ke dalam periuk bubur yang telah siap dimasak tadi. Tutup periuk sebentar agar aroma wangi serap ke dalam bubur. Bila nak makan atau dihidangkan tabur jer daun sup dan daun bawang  yang dihiris. Selamat Mencuba.. (",)


Sunday, 20 May 2012

Bavarian DONUT.. Jadi ker?


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera   :)

Kami dua beranak suka sangat makan Bavarian Donut yang kat Dunkin Donut tu. Setiap kali singgah mesti beli donut ni. Satu petang bila kami dua banak boring sangat.. tak tau nak buat apa dan nak kunyah hapa, tetiba terpikir nak mencuba cuba buat Bavarian Donut. Boleh gak buat minum petang kann..

Hmmm.. boleh tahan jugak hasilnya.. saya laa yang cakap ni.. hehee.. tapi taklah sesedap yang kat Dunkin Donut tu kowt.. cane pon layan jugaklah. Kenyang sampai ke malam derr.. Kalau nak tau cane saya buat, mohler ke dapo.. Sempoiii jer.. Memula saya buat Filling Custard dulu.




~~ FILLING CUSTARD ~~

2 biji Kuning Telur
1 sudu besar tepung Custard
1 sudu besar Tepung Jagung
1 sudu besar Tepung Gandum
3 sudu besar Gula Castor
1 cawan Susu Segar
1 sudu besar Butter




Satukan kesemua jenis tepung dan gula. Gaul rata dan bancuh dengan susu segar sedikit demi sedikit. Kacau jangan sampai berkutil. Kemudian masukkan kuning telur yang telah dipukul dan kacau rata hingga mesra.
Dengan kaedah double boiler (masak di dalam bekas yg berisi air) kacau custard tu hingga pekat dan licin. Kacau sentiasa supaya tidak berkutil. Apabila sudah cantek pekat dan licin, masukkan butter tadi dan kacau rata. Sejukkan sebentar dan sementara tu bolehlah kita prepare doh untuk Donutnya pulak.




~~ DONUT ~~

2 cawan Tepong High Protein
2 sudu besar Tepong Jagung
2 sudu besar Butter
1 sudu besar Shortening
1 sudu besar Susu Tepung
1 sudu besar Gula
1/2 sudu kecil Garam
1 biji Telur
6 gram Serbuk Yis
100 ml Air Suam
Gula Icing secukupnya utk tabur/gaul




Pukul sedikit telor dengan garam.
Satukan semua bahan kecuali Air dan Gula Icing dan gaul rata.
Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga sebati.
Rehatkan doh sebentar hingga menjadi 2 kali ganda.
Tumbuk tumbukkan sedikit untuk keluarkan anginnya.

Timbang doh 50gm setiap satu dan masukkan filling custard.
Bulatkan dan kemudian tekan tekan untuk leperkan sedikit
Biarkan dia naik sedikit sebelum menggoreng.
Goreng dengan api sederhana.
Setelah masak, angkat dan toskan.
Gaul atau tabur dengan gula atau gula icing ketika masih panas.




Haa.. Senang jer kann.. Cubalah.. baru tau sedap ker tak yer.. Kalau untuk tekak kami dua beranak ni okay ajer.. Lagi satu saya nak citer, 1 adunan ni dapat dalam 10 ketoi Bavarian Donut ni. Tak terabis kami berdua makan. Simpan sampai bekfesnya tuu.. The best part is, masih lembut walaupun dah semalaman. Tapi simpan dalam bekas yang bertutuplah yer.. Selamat Mencuba.. :)


Friday, 18 May 2012

Aneka Rupa PUDING ROTI


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat Semua  :)

Sejak kebelakangan ni cuaca panas sungguh kann.. Payah sungguh hujan nak turun kat tempat saya ni, takat hujan renyai sekali lalu jer. Bukan nak merungut yer.. tapi tulaa qesahnyaa.. Dengan cuaca sebegini yang sedapnya kalau dapat makan yang sejuk sejuk tu.. sedap jer nyaman lalu kat tekak kann.. 




Kebetulan selalu ada jer roti yang tak habis, tu yang dari membazir eloklaa dijadikan PUDING ROTI. Sedap dan sangat mudah jer membuatnya. Selain itu berbagai bentuk pilihan boleh kita buat ikut kerajinan masing masing. Jom nengok resepinya.. Sempoiii.. 




~~ BAHAN BAHAN ~~

3 keping Roti Gardenia
1 tin Susu Cair
1/2 cawan Susu Pekat Manis
2 biji Telur
1 sudu besar Tepung Jagung
1 sudu besar Tepung Kastard
*Semua bahan-bahan diatas di blend*
*Semua bahan-bahan di bawah di masak sehingga hancur*
1 paket Agar-Agar strip 20 gm (direndam dulu)
1 litre Air
1 cawan Gula Pasir
Pewarna ikut suka




Masak agar-agar strip bersama gula dan air sehingga hancur. 
Tutup api dan tapis agar agar takut ada yg tak hancur..
Blend semua bahan utk di blend tu hingga sebati dan masukkan ke dlm agar agar tadi. Sambung masak dengan api kecil hingga mendidih tapi kena sentiasa kacau supaya tak hangus di bahagian bawah dia.
Bila dah masak, bahagikan kepada 2 atau 3 bahagian. Bubuh warna mengikut citarasa sendiri.
Letakkan satu senduk setiap warna di dalam loyang @ bekas berselang seli sehingga habis. Ni cara untuk yang berbelang tu, pastu tarik ngan lidi atau pisau ke tepi bekas.
Sejukkan sebelum disimpan di dalam fridge. Enak dihidangkan ketika sejuk @ chilled.

** Puding ni cepat keras. Sangat senang dan masa penyediaan pun singkat. 




Di sini saya nak berkongsi juga beberapa bentuk Puding Roti yang pernah saya buat ikut mood saya laa.. hehee..




~~ SELAMAT MENCUBA ~~

Thursday, 17 May 2012

Nasi Lemak Daun LEMUNI


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Pernah dengar tak nama Daun Lemuni? Saya memang ada tanam pokok ni di belakang dapo tu. Macam satu pokok yang wajib ada dah pada kami sekeluarga sebab suka sangat jika dimasak NASI LEMAK DAUN LEMUNI disamping banyak juga khasiatnya yang lain. Yang paling melekat di ingatan saya, Mak selalu cakap kalau makan nasi daun ni boleh awet muda.. hmm tu yang seronok tu.. hehee.. Kalau kat umah Mak memang ada senduk yang Abah buat khas dari batang Lemuni ni. Bila masak nasi kacau ngan senduk tu khasiat dari batang Lemuni tu akan masuk ke dalam nasi. 




Mai maii cheq nak stori sikit.. Daun Lemuni ni yang saya tahu ada dua jenis, satu Lemuni Putih dan satu lagi Lemuni Hitam. Tapi yang saya suka dan paling banyak khasiatnya adalah yang Hitam. Daun Lemuni Hitam atau Nama Saintifiknya Vitex Trifolia var Negundo adalah tumbuhan dari jenis renek yang boleh mencapai ketinggian 1 hingga 4 meter. Tapi kalau tak rajin cantas, pokoknya akan membesar dan tinggi jugak. Satu tangkai daun memegang 3 daunnya, dengannya daunnya berkilat dibahagian atas. Menurut kajian, daunnya juga mempunyai minyak pati dan resin (info dari google).




Akarnya boleh direbus dan diminum bagi perempuan lepas bersalin. Ia juga boleh digunakan untuk merawat luka terbakar dengan cara memanaskan daunnya didalam periuk yang panas tanpa dicampur air, daun yang panas ini kemudiannya ditekapkan pada luka tadi. Lakukannya dua hingga 3 kali sehari. Daunnya juga boleh digunakan untuk merawat penyakit beri beri, rheumatik dan cirit birit dan juga boleh digunakan sebagai antiseptik. Dimalaysia daunnya yang telah ditumbuk bersama bawang butih, lada hitam, kunyit dan nasi, kemudian digentel kecil-kecil digunakan selalunya untuk merawat sakit kepala, mata berair dan juga untuk menggalakkan pertumbuhan janggut. Ia juga digunakan untuk merawat KANSER PAYUDARA. Selain itu daunnya boleh juga dijadikan bantal untuk mengubat sakit kepala selain daunnya juga dijadikan ulam dan bahan campuran ketika memasak nasi. Daunnya juga dapat membunuh jentik-jentik dan boleh digunakan sebagai ubat nyamuk/nyamuk aedes (juga info hasil menggugel).




Di sini saya nak berkongsilah juga resepi Nasi Lemak Daun Lemuni cara cam yang selalu saya dan Mak saya buat. Sempoi sangat.. Jom jomm.. :)

BAHAN BAHAN :
4 cawan Beras ~~ Saya guna basmathi
200 ml Santan Kotak ~~ Ayam brand
Secekak Pucuk Lemuni di kisar dgn 2 cwn air
3 cawan Air
2 ulas Bawang Putih ~~ hiris nipis
3 ulas Bawang Merah ~~ hiris nipis
1/2 biji Bawang Besar ~~ dihiris nipis
1 inci Halia ~~ dimayang halus
2 helai Daun Pandan ~~ disiat n disimpul
2 sudu kecil Garam atau secukup rasa

** Jika suka boleh tambah sedikit lada hitam dan halba. Saya tak bubuh sebab daun ni nak cukup panas melainkan untuk orang yang lepas bersalin iaitu dalam pantang.




Caranya pulak sangat mudah seperti kita memasak nasi juga. Beras tu dibasuh dan ditoskan. Kemudian satukan semua bahan diatas di dalam periuk atau rice cooker dan masak sehingga masak. Sesekali dikacau supaya daun lemuni dan semua bahan tu sekata. Ada juga orang yang tapis daun tu cuma amik airnya saja, boleh juga. Tapi saya lebih suka dimasukkan dengan daun daun tu sekali. lagi wangi baunya dan lebih enak bila makan tu terasa rasa daunnya tu. Paling sesuai dimakan bersama Sambal Tumis. Tak kiralah apa jenis sambal pun. mmg mantoppp.. Kenalaa pulak dengan Ikan kering.. perghhh!!!!.. Mak Mertua toksah laa lalu dulu naa.. hehehh.. Anak menantu tengah lupa daratan ni..




Selamat Mencuba yer kengkawan.. Memang tersangatlah sedap dan tak kurang jugak khasiatnya.. Awet Muda tuu.. takmor ker??.. Ngeee.. ;D




Pada yang tak pernah nengok Pokok Lemuni, ni ada picture dia saya baru snap tadi view dari belakang dapoq cheq.. hehee.. Senang ja nak tanam dia, senang jugak hidup. Cuma cucukkan saja keratan batangnya ke tanah. Insyaallah hidup.




~~ COOKING WITH LUV ~~


Thursday, 10 May 2012

NEW YORK Cheese Cake with BLUEBERRY Sauce


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua  :)


Yayyyy.. Saya sampai New York dahh.. hehee.. Tekak ni punyalaa teragak nak makan cake tapi nak buat cake yang senang senang jer.. Tetiba semalam masa tengah skodeng skodeng lalu laa pulak resepi ni depan mata kat. Nengok cam senang jer, rasa bahan pun cam ade jer semua dalam umah.. Hmm.. Cantekkk.. Apa lagi?? Terus bangun mulakan operasi. Kalau mood nak membaking sudah mariiii, tak leh tunggu tunggu lagi sebelum mood tu ilang.




Takleh nak bebel sangat, dah malam ni.. ngan tenet yang sangat lembabbbsss ni tah bila kalanya nak sudah ni.. Moga dipermudahkanlah usahaku malam ni. Seb baek ada pulak ~~Kuch Kuch Hota Hai~~ neman ni.. syiokk betul laa lagu lagu dia.. tak pernah jemu dengan cerita ni.. make me feel like dancing tooo.. maybe it goes in the blood too, kowtt.. Anyway, terima kaseh teman mukabuku ku Puteri Aida kerana share recipe ni, cuma adalaa sikit sikit yang di adjust ikut selera dan kesesuaian saya.. Kayy.. Jom nengok resepinya.


BAHAN A (BASE) :

50 gm Biskut Marie
~~ dikisar halus

10 gm Original Nestum 
50 gm Butter

Cairkan butter. Masukkan ke dalam biskut marie yg telah dikisar tadi bersama nestum dan gaul rata. 

Kemudian masukkan adunan biskut marie itu ke dalam loyang yang digris atau dialas dgn baking paper dan tekan padat. Biarkan di dalam peti sejuk selama 20-30 minit.

BAHAN B :

3 biji Putih Telur
30 gm Gula Kastor
1/2 sudu teh Cream of  Tartar

Satukan semua Bahan-bahan di atas dan pukul sehingga kembang bertanduk (soft peak).



BAHAN C : 

250 gm Cream Cheese ~~ suhu bilik
70 gm Gula Kastor
3 biji Kuning telur
30 gm Tepung Jagung
2 sudu besar Yoghurt / Sour Cream
1 sudu besar Lemon Juice
 ½ sudu teh Vanilla Ekstract / Essense


Pukul cream cheese bersama gula kastor sehingga berkrim dan sebati.

Masukkan kuning telur satu per satu. Kemudian masukkan vanilla ekstrak/essence, yoghurt dan lemon juice. Pukul sebentar. 

Slowkan speed dan masukkan pula tepung jagung sedikit demi sedikit dan pukul hingga sebati.




Seterusnya campurkan adunan BAHAN B tadi ke dalam adunan BAHAN C dan kacau dengan senduk kayu dengan cara kaup balik hingga agak rata dan sebati.

Tuang adunan ke dalam loyang dan hentak hentakkan sedikit untuk kurangkan gelembung udara supaya cake kita tak banyak lubang lubang nanti. Bakar secara double boil pada suhu 170’C selama 50-60 minit atau bergantung pada kapasiti oven memasing. Kalau guna loyang yang removable cam saya ni, balut bahagian bawah loyang dengan aluminium foil supaya tidak masuk air. Size loyang yang bersesuaian untuk adunan ni adalah yang dalam 6 inci diameternya.

Kalau sudah masak jangan kuarkan terus dari oven yer.. Renggangkan sekejap pintu oven dalam 10 minit camtu dulu.. Pastu lalukan dengan pisau keliling kek tu supaya dia tak turun sangat.



Biarkan kek sejuk dan masukkan dalam peti sejuk sebelum dipotong. Seeloknya lebih kurang 5-6 jam. Kek ni sedap dimakan sejuk atau cam omputih cakap, Serve Chilled.


** Note : Kaedah Bain Marie atau Steambath maksudnya, kita letakkan loyang cake tu dalam tray yang berisi air panas MENDIDIH dan terus bakar dalam oven yang telah siap dipanaskan terlebih dahulu.





Boleh juga dihias dengan fresh cream atau apa jer kegemaran memasing. Kali ni saya serve dengan Blueberry Sauce yang saya buat sendiri. Caranya senang dan sempoi jer.. Jom nak stori.. :)

 

BLUEBERRY SAUCE :

1 cawan Buah Blueberry
2 sudu makan Gula ~~ ikut selera
1/4 cawan Air

1 sudu kecil Tepung Jagung *
1/4 cawan Air *
 ** bancuh sekali~~


Masak buah Blueberry bersama gula dan air. Kacau sentiasa hingga buah tu pecah dan gula larut.

Kemudian masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Kacau kacau sehingga agak pekat. 

Sejukkan sebentar dan bolehlah dituangkan ke atas cake atau semasa hendak dihidangkan.




Resepi ni nampak cam panjang kann.. tapi sebenarnya senang jer.. tak chaya cubalah.. Memang berbaloi baloi.. Seyyess sedap sangat sangat, langsung tak muak. Boleh dikatakan dalam banyak banyak cheese cake yang saya dah mencuba, ini yang paling saya suka. Memang saya recommend betul betul pada kengkawan untuk mencubanya. Saya pun rasa cam nak buat lagi. Dah licin yang saya buat ni. Alhamdulillah.. Suami dan anak pun suka sangat. Pertama kali buat cake boleh habis dalam sehari ni.




Di N3 kali ni juga saya ingin menyelitkan sedikit cerita suka saya di dunia masakan ni. Blog saya masuk Majalah JELITA keluaran Bulan Mei ni.. yeayyyy.. Actually, taklaa besar mana pun.. tapi bagi saya sudah saya terharu dan cukup gembira. Terasa segala usaha dan titik peluh saya selama ni dihargai juga walau tak jugak pernah lari dari kutukan dan sindiran. Apa apa pon yang saya terima selama ini, saya teruskan juga dengan niat yang seikhlas ikhlasnya ingin berkongsi dengan kengkawan yang berminat. Alhamdulillah sehingga ke hari ini masih ramai yang menyokong. Terima kasih yang tak terhingga teman teman.. Juga setinggi tinggi terima kasih juga pada Majalah Jelita kerana memberi ruang yang sangat bernilai dalam hidup saya.. Luv uols.. Muahhhhhh.. lebiu lebiuuuu.. (",)





Tuesday, 8 May 2012

Kari Kepala IKAN JENAHAK & TEMPE Goreng


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera   :)


Pertama tamanya di sini saya ingin mengucapkan Salam Takziah pada teman rapat saya Zai Hashim sekeluarga  kerana pada hari ini ibunda tercintanya telah kembali ke Rahmatullah. Semoga Rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan Para Syuhada. Al Fatihah..




Kami dua dua beranak puasa arini. Selepas melawat jenazah, amik anak baru bekejar balik untuk masak juadah berbuka kami. Sudah agak lewat juga tadi. Makanya yang ni jerlaa yang sempat saya siapkan dengan bantuan anak saya, Kari Kepala ikan Jenahak dan Tempe Goreng. Alhamdulillah.. cukup syukur atas rezekimu pada kami Ya allah. Paling chomeyy arini picture saya snap semua dari atas dapo dalam kuali jer.. hehee.. tak sempat dah nak posing lelawa. Siap jer ni tadi, dah dekat nak azan maghrib. Dah ketaq lapaq pong.. kuali pon kuali laa yer.. :)




Resepi Kari Kepala Ikan ni saya pernah juga berkongsi sebelum ni, cuma kelainannya pada kali ni saya cuba tambah sedikit Rempah Soto Tok Mak. Masa saya bukak rempah tu untuk digaulkan bersama Tempe tu, baunya yang sungguh harum tetiba membuat saya teruja untuk cuba mencampurkannya bersama rempah kari ikan tu. Setelah merasa kari tu tadi masa berbuka tadi, mmm.. sedapnyerr.. Hubby balik kerja makan pun cakap sedap. Memang serbaguna betul laa Rempah Soto Tok Mak tu.. Macam macam saya dah buat. Kalau nak tahu resepinya, jomlaa kita ke dapo yer.. (:



BAHAN BAHAN :

1 Kepala Ikan Jenahak
50gm Rempah Kari Ikan Babas
1 sudu besar Rempah Soto Tok Mak
3 sudu besar Cili Mesin
1 biji Bawang Besar
5-6 ulas Bawang Merah
3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia (dimayang halus)
3 batang Cili Hijau
100ml Santan kotak (Ayam Brand)
1 liter Air
1 sudu besar Halba Campur
1 sudu besar Beras sangai 
Sedikit Daun Kari
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa
Segenggam Asam Jawa



Mula mula saya cadangkan, goreng dulu beras secara sangai atau goreng tanpa minyak hingga kekuningan dan ditumbuk halus. Cuci bersih kepala ikan tersebut. Sebaik baiknya ia dicuci dgn cara direndam dulu dengan air perahan asam jawa, garam dan air beras ataupun boleh dimasukkan sedikit beras yang ditumbuk tadi. Selepas seketika, bilas bersih dan toskan. Kepala Ikan tu juga bolehlah dipotong mengikut citarasa memasing. Saya belah dua jer.




Sediakan periuk yang bersesuaian, panaskan minyak dan tumis dulu halia yang dimayang halus, bawang merah, bawang besar, bawang merah dan bawang putih yang dihiris halus juga. Kemudian masukkan halba campur dan daun kari. Tumis hingga bawang menjadi keperangan, baru dimasukkan rempah kari yang dibancuh dgn rempah soto dan cili mesin menjadi pes. Masak rempah tu hingga garing dan naik bau. Api kena kecik jer, bagi dia garing pelan pelan sampai bebetul garing. Kalau tidak nanti tak sedap.. macam rasa minyak urat nanti kari kita. Boleh juga masukkan sedikit garam dulu untuk menggaringkan rempah tu dgn baik. Pastu bila rempah dah garing, masukkan beras sangai yang dah ditumbuk halus tu dan kacau rata sebentar.

Kemudian masukkan pula air asam jawa yang mencukupi mengikut citarasa masing masing. Selepas itu, masukkan pula santan dan air secukupnya. Nak lagi kick, ramas asam jawa bersama santan tu sekali. Bila sudah menggelegak bolehlah dimasukkan kepala ikan dan garam secukup rasa. Patah patahkan cili hijau, masukkan ke dalam gulai tu. Bila kepala ikan tu dah masak, kecilkan api masak seketika bagi terbit minyak supaya nampak menarek gulai kita nanti. Akhir sekali, baru masukkan kacang bendi dan buah tomato. Sebelum matikan api, rasa dulu.. kalau dah cukup semua rasa siaplah sudah. Cubalah kengkawan.. Insyaallah pasni tak heran dengan Kari Kepala Ikan kedai mamak dahh..




Owh yaa.. Untuk Tempe Goreng tu pulak saya gaulkan 1 sudu besar Rempah Soto Tok Mak tu juga dengan sedikit garam pada 2 packet tempe yang dalam plastik tu. Tempe tu kita bilas sedikit sekali lalu dengan air supaya dia lembab sedikit dan rempah tu boleh melekat. Kelar kelar laa sikit dan dipotong nipis supaya serap rasa rempah tu.  Sebaik baiknya diperap sebentar dalam setengah jam camtu, lagi in rasa rempah tu tapi tadi saya tak dan nak perap dah. Goreng jer terus sampai garing. Haa.. Sempoi jer kann..




~~ SELAMAT MENCUBA ~~